• anna h29

Hjälp att omvandla panna cotta-recept för 4 pers till 110 pers

Hej!

Snart ska en släkting ha stort kalas och jag ska göra panna cotta med vaniljsmak. Skulle nu behöva ha lite hjälp med att omvandla receptet:

Grundrecept för 4 personer är

4 dl vispgrädde
    0,5 dl socker
    1 vaniljstång
    1,5 gelatinblad

Jag kan gott tänka mig att byta ut en del av grädden mot standardmjölk, ha lite mer gelatinblad plus att använda lite vaniljsocker istället för bara vaniljstång.

Vad tror ni? 

• Svar på tråden Hjälp att omvandla panna cotta-recept för 4 pers till 110 pers
  • anna h29
    Carro skrev 2011-02-06 22:19:31 följande:
    gånga med 28 så vet du vad som behövs för 112 personer?
    Fast det är inte riktigt så det funkar när man gör så stora satser. Man måste anpassa exempelvis sötningen. Därför undrar jag om någon som jobbar i exempelvis storkök eller restaurang hade möjlighet att tipsa mig.
  • vinterblomma

Jag skulle göra det i omgångar, inte alla 110 på en gång. Har varit med om att recept blir fel om man dubblar rakt av så testa göra 10-20 i taget.

Glad för det mesta!!!
  • Mrs Statham
    anna h29 skrev 2011-02-06 22:23:33 följande:
    Fast det är inte riktigt så det funkar när man gör så stora satser. Man måste anpassa exempelvis sötningen. Därför undrar jag om någon som jobbar i exempelvis storkök eller restaurang hade möjlighet att tipsa mig.
    Men gör receptet 28 gånger då Flört
  • Millicent
    1 liter grädde 2 dl socker 1 vaniljstång 5 blad gelatin

Det där är ett recept för 8-10 pers...

Ska du öka på det så är det ju i princip 11 liter grädde, 22 dl socker, 11 vaniljstänger, 55 blad gelatin...

Jag är osäker på hur det funkar att bara öka på mängderna rakt av. Bakning och desserter är lite som kemi brukar de säga, viktigt med exakta mängder. Jag skulle inte börja laborera med mjölk och mer gelatin tror jag. Då måste du iaf provlaga några gånger eller?

• anna h29
    vinterblomma skrev 2011-02-06 22:25:07 följande:
    Jag skulle göra det i omgångar, inte alla 110 på en gång. Har varit med om att recept blir fel om man dubblar rakt av så testa göra 10-20 i taget.
    Ja, jag tänkte göra det i mindre satser så att inte allt går förlorat om man nu skulle misslyckas. Har gjort receptet många gånger och faktiskt också gjort det till 80 personer en gång. Har tyvärr inte kvar beräkningarna till det, därav min förfrågan här. Annars så får jag väl höfta till det igen om ingen har något bättre förslag.
  • Ronjas mamma

anna kanske kan du hitta ett recept för storkök om du googler för som du själv skriver man kan inte bara gånga det 28 gg. Skulle dok inte rekomendera att byta ut grädde mot mjölk och gelantin eftersom det ger dels annan smak och annan konsistens. Kanske kunde du använda torkad vaniljpulver istället för vaniljsocker som inte heller ger samma smak.

• Millicent

coolt, i den länken kan man välja antal portioner och sen trycka enter så räknar den om...

• anna h29

Sidan ser verkligen konstig ut - men gud vilken bra länk hos Arla! Mycket användbar.

Tack alla som svarade! 

• Mrs Statham
    Millicent skrev 2011-02-06 22:26:53 följande:
    Du förstörde familjeliv!! 
  • Millicent
    Mrs Statham skrev 2011-02-06 22:35:29 följande:
    Du förstörde familjeliv!! 
    Det är något att ta upp i sitt CV. Vilken prestation. Bara sådär.
  • vinterblomma

jisses, vad har hänt...

Glad för det mesta!!!
Svar på tråden Hjälp att omvandla panna cotta-recept för 4 pers till 110 pers