När dottern började förskoleklass och fritids i höstas, skulle inskolningen på fritids vara klar innan skolan började.
Enligt schema var inskolningen en vecka, med en timme första dagen, lite längre andra dagen osv (som på förskolan, fast "lindrigare" då det på vår förskola har en veckas inskolningen 9-15 varje dag..).
Dock fick man som förälder vara med och bestämma lite (tillsammans med barnen) så jag var med tre dagar innan jag började jobba.
Vi skolade in två veckor innan skolan började, vilket visade sig vara bra. Inte så många barn där, varken från nya klassen eller ettan och tvåan som har samma fritids. Dottern kom in i rutiner, lärde känna personal och lokaler innan stora anstormningen kom.
Dagen skolan började var jag också med, lika mycket för min skull som hennes, ville se vilka barn och föräldrar det var (det vara bara tre från hennes förskola som började i samma klass).
Angående föräldraledigt antar jag att det är samma regler som vid inskolning på förskola. Är inte helt hundra, men jag tror du får ta sgi-dagar om du är med barnet hela dagen.