• Linda1976

Får man ta f-ledigt i samband med förskoleklass-start?

Som frågan lyder ovan. Får man det? 

Dottern börjar förskoleklass 22:e augusti - och jag antar att fritids börjar samma vecka?

Får man ta f-ledigt under denna period (säg 1 v) för inskolning, ungefär som man gjorde när barnet började förskola. Visserligen är barnen större nu, men det är ju 2 nya ställen de ska vara på - förskoleklass och fritids...

Hur resonerar ni? Och hur har ni gjort som redan har barn i 0:an? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Svar på tråden Får man ta f-ledigt i samband med förskoleklass-start?
  • Lena

Då de oftast flyttar med barnen de har gått på dagis med så hade jag inte gjort det. Jag hade följt med första skoldagen bara.

• Silverhaj76

För oss behövdes det inte, de var 6 från samma avdelning och de lekte tillsammans första dagen, samt att det var spännande med allt nytt .

• La Lola

Jag följde bara med första dagen.
    Fritids besökte vi aldrig innan ens.

Jag har ingen aning om man kan ta föräldraledigt....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Linda1976

Hm, det kanske räcker med ett par dar? Jag har ingen aning om hur det funkar. Dottern är ju rätt kaxig av sig, men man vet ju inte hur det är i ny miljö. De är 11 från hennes avd på förskolan, men det är en stor skola - säkert 3-4 noll-klasser så jag vet inte hur många hon hamnar med som hon känner...

• Punkster

Fritids öppnar säkert innan, hör med dom så kan ni säkert komma på inskolning där innan f-klassen börjar. F-klass brukar väl ha några träffar/inskolning på vårterminen för de nya eleverna.

Ang. föräldraledigt så går det säkert att söka, men jag tror knappast att du behöver en hel vecka. Utan att känna ditt barn alls så vill jag påstå att det räcker med max ett par dagar. Dom flesta brukar inte ha inskolning vid höstterminens start alls.

• jeeri74

När dottern började förskoleklass och fritids i höstas, skulle inskolningen på fritids vara klar innan skolan började.
    Enligt schema var inskolningen en vecka, med en timme första dagen, lite längre andra dagen osv (som på förskolan, fast "lindrigare" då det på vår förskola har en veckas inskolningen 9-15 varje dag..).
    Dock fick man som förälder vara med och bestämma lite (tillsammans med barnen) så jag var med tre dagar innan jag började jobba.
    Vi skolade in två veckor innan skolan började, vilket visade sig vara bra. Inte så många barn där, varken från nya klassen eller ettan och tvåan som har samma fritids. Dottern kom in i rutiner, lärde känna personal och lokaler innan stora anstormningen kom.
    Dagen skolan började var jag också med, lika mycket för min skull som hennes, ville se vilka barn och föräldrar det var (det vara bara tre från hennes förskola som började i samma klass).

Angående föräldraledigt antar jag att det är samma regler som vid inskolning på förskola. Är inte helt hundra, men jag tror du får ta sgi-dagar om du är med barnet hela dagen.

• m med tre stjärnor

När min äldsta började förskoleklassen var hon ensam från sitt dgais. Den skolan hade någon slags idé om att barnen skulle skolas in på fritids onsdag-onsdag innan skolan började på måndagen eller likannde.
    Galet.
    Jag sa att det inte fanns någon möjlighet för oss och fick hoppa över inskolningen helt (till dotterns stora glädje hon har hatat inskolningar sedna hon var liten...)

När tvåan började i höstas, på en helt annan skola och utan någon dagiskompis, fick de komma till fritids två måndagar i maj, den ena gången fick de äta. Det ansägs räcka och man fick sedan lämna dem på fritids när man ville i augusti ( min man skolade in henne och två småsyskon på tre olika ställen så han satt med henne i en halvtimme om jag minns rätt, hon hade ju syrran där också...)

Nu i höst ska trean börja och förmodligen kommer även hon att hamna på en skola utan någon dagiskompis. Får väl se hur det funkar.

Kan dock meddela att det går bra att ta föräldradagar för inskolning även för en sexåring.

• Busbellan

Om ni tycker att ni behöver det så går det alldeles utmärkt
    Men tänk på att du bara får ta sgi-dagar för den tiden du är med barnet

Mamma till Nora, August och Ella
  • Linda1976
    Busbellan skrev 2011-02-07 22:11:02 följande:
    Om ni tycker att ni behöver det så går det alldeles utmärkt
    Men tänk på att du bara får ta sgi-dagar för den tiden du är med barnet
    Men man måste väl få ta lägsta nivå-dagar också? Och den tiden man är med barnet? Det är väl som med förskolan... Man är med lite på morgonen och hämtar efter några timmar. Jag tror ju inte att dottern vill ha mig hängandes i hasorna Men jag kan ju inte köra mellan jobb och skola flera ggr/dag utan liksom vara lite tillgänglig... Eller hur får man göra?  Vid inskolning på förskola var jag ju f-ledig men gick iväg under inskolningen... Haha, jag känner mig efterbliven  
  • Busbellan
    Linda1976 skrev 2011-02-07 22:49:25 följande:
    Men man måste väl få ta lägsta nivå-dagar också? Och den tiden man är med barnet? Det är väl som med förskolan... Man är med lite på morgonen och hämtar efter några timmar. Jag tror ju inte att dottern vill ha mig hängandes i hasorna Men jag kan ju inte köra mellan jobb och skola flera ggr/dag utan liksom vara lite tillgänglig... Eller hur får man göra?  Vid inskolning på förskola var jag ju f-ledig men gick iväg under inskolningen... Haha, jag känner mig efterbliven  
    Ja, lägsta nivå dagar kan du ta även för den tiden du lämnar henne, så länge det inte är mer än 7 timmar
    sgi-dagar kan du ta för den tiden du är med henne
    Mamma till Nora, August och Ella
  • strojes

Funderar på hur det var när jag själv började och mamma var nog bara med första skoldagen (hon jobbade inte så jag gick bara lekistimmarna).
    Min 6-åring går i en 5-årsgrupp på en F-5 skola så hon flyttar liksom bara upp en nivå och den överinskolningen sköter skolan/förskolan själva utan föräldrar.

Om hon skulle bytt ställe hade jag nog tagit ett par dagar för att se hur det hade funkat beroende på hur många kompisar hon haft med sig i ett sådant läge.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • ninan

Bra fråga! Har undrat samma sak nämligen. Jag funderar på att ta några semesterdagar i samband med skolstarten.

• Tant Green
    ninan skrev 2011-02-23 08:52:13 följande:
    Bra fråga! Har undrat samma sak nämligen. Jag funderar på att ta några semesterdagar i samband med skolstarten.
    Jag tänkte ta semester åtminstone första dagen. Har man ont om semesterdagar så kan man ju ta fp-dagar veckan innan istället (eller när nu barnet är hemma) och semester under skolstartsveckan, så slipper man fundera på om man gör rätt eller inte.
  • Hannah76

Här skötte förskolan inskolningen till förskoleklassen. De var där flera gånger på besök och de pedagoger de skulle ha kom flera gånger till förskolan och var med barnen.
    Vi var bara med en stund första dagen i förskoleklassen. Tror mest att föräldrar kan vara ivägen.

• Ulli

Hej.
    Jag tog fl när mina barn skulle inskolas. Min minsta har varit hos dagmamma så att följa med är inte alltid en självklarhet. Med mycket nya intryck tyckte jag det var skönt för kidsen att få lite lugn start, med korta dagar. Här börjar inskolningen för fritidsbarnen innan skolan, så vi var med på båda.

Svar på tråden Får man ta f-ledigt i samband med förskoleklass-start?