• Hallonmaja

V 37 och andfådd, yrsel och hjärtklappning för minsta lilla. Nån mer?

Jag är i vecka 37 och har besvär med att jag blir jätteandfådd, får hjärtklappning och känns som jag ska svimma så fort jag gör någonting, typ går uppför trappan hemma. Det känns som världens blodtrycksfall och att jag inte får tillräckligt med luft. Det är värst på morgnarna och förmiddagen. Vet ju att man har mer blod i kroppen och att man blir lätt andfådd - men såhär har jag inte känt förut! Orkar ju ingenting! Är hemma på havandeskapspenning och har min 3-åriga dotter hemma vissa dagar i veckan, så det är liksom inte läge att vila heller. Hon får se på film ganska mycket men kan ju inte låta henne göra det hela dagarna. Nån mer som haft liknande besvär?

• Svar på tråden V 37 och andfådd, yrsel och hjärtklappning för minsta lilla. Nån mer?
  • LinaPe

Jag är i vecka 37+6 och känner precis som du. Jag får svårt att andas och får hjärtklappning med jämna mellanrum även om jag bara sitter stilla i soffan :( Enligt min BM är det helt normalt sålänge jag mår bra i övrigt och typ inte svimmar och så... Men det är ändå jobbigt!

• Hallonmaja
    LinaPe skrev 2011-02-07 10:05:57 följande:

Jag är i vecka 37+6 och känner precis som du. Jag får svårt att andas och får hjärtklappning med jämna mellanrum även om jag bara sitter stilla i soffan :( Enligt min BM är det helt normalt sålänge jag mår bra i övrigt och typ inte svimmar och så... Men det är ändå jobbigt!

Ok skönt att höra att det är normalt. Bara att härda ut då och flåsa på
  • Ulle75

Kan vara bra att kolla upp det. Jag blev skickad på ekg och blev inlagd på hjärtavdel för div provtagningar. Jag hade 125 i vilopuls, så det var inte konstigt att jag mådde dåligt. Men orsaken till det hittade man inte. Vist det är inte konstigt att man mår som man gör i slutet av graviditen men det kan oxå vara värt att kolla upp det.

• Hallonmaja

Hade du så hög vilopuls hela tiden eller kom det ibland? För mig kommer det när jag gör något, mest på morgonen och förmiddagen.

• Ulle75

Det kom i perioder, men just när jag blev inlagd så vart det så under ett dygn. Den gick därefter ned till strax under 100 och då vart det okej. Vill inte alls skrämmas, men tycker i vart fall du skall prata med din bm och be dom kolla puls och blt.

• Hallonmaja
    Ulle75 skrev 2011-02-07 19:52:44 följande:
    Det kom i perioder, men just när jag blev inlagd så vart det så under ett dygn. Den gick därefter ned till strax under 100 och då vart det okej. Vill inte alls skrämmas, men tycker i vart fall du skall prata med din bm och be dom kolla puls och blt.
    Ok...hade du högt eller lågt blodtryck då? Jag har haft lite högt de sista gångerna mellan 130/80 och 140/90.
Svar på tråden V 37 och andfådd, yrsel och hjärtklappning för minsta lilla. Nån mer?