Det är INTE hundplågeri!
Jag använder mig av Cesar Millans metoder för att lära vår ettåriga hund lite hyfs. Det vill säga, han går med strypkoppel som är "felvänt" för att hållas på plats högt upp på halsen, och han får fysiska tillsägelser som att ligga på rygg när han beter sig illa (väldigt sällan, men det händer). Hans beteende har förbättrats radikalt sedan jag tog till dessa metoder i kombination med ökad aktivering mentalt, i form av klickerträning. Han blir trött och lugn av klickerträningen, och han visar respekt för människor på ett annat sätt när han fått lära sig att jag är hans ledare, högst i rang.Han har mycket kvar att lära, han blir fortfarande upphetsad i sällskap med andra hundar, särskilt dem han brukar få springa lös och leka med. Men han är mycket bättre på att promenera och vara lugn vid hundmöten osv.
Jag undrar lite hur det kommer sig att man anser att Cesar Millan är en hundplågare, man hänvisar på en sida till
" target="_blank">ett klipp där han tar sig an ett fall med en vargliknande hund och den de facto biter honom så kläderna går sönder, naturligtvis kan en sådan hund inte hålla på som den gör. Man måste ju visa att han inte bestämmer, och när hundar protesterar så gör de det inte lugnt och sansat, utan med ljudeffekter och krumbuktande. Men i och med att hunden är så stor så håller Cesar upp kopplet och hunden väljer att "hänga sig" i kopplet, och SJÄLVKLART ser det läskigt ut. Men den inser också att här vinner jag inte, och låter sig läggas på sida i underlägsen position. När Cesar sedan tillåter den att resa sig, så reser den sig och skakar på sig ungefär som "ok, det var det." och ser helt sansad ut.
JA det ser läskigt ut. Men det är uppenbart att hunden inte kommer till skada, annars tror jag inte att man skulle visat detta på nationell tv. Jag tycker att det handlar mer om att man tycker synd om hunden än att man ser till dess bästa när man ser ett klipp som detta och sen kallar Cesar för djurplågare. Hundar är inte människor. De tycker inte synd om en hund som får stryk för att den gör något dumt, de ser det snarare som att de får nog och markerar och sen går de vidare. Vi tenderar att ge hunden mänskliga egenskaper, vilket är ett av de vanligaste problemen med hundarna som Cesar "behandlar".
Många behandlar sina hundar som barn, när de egentligen är djur som behöver regler och gränser, i kombination med kärlek och motion och mental stimulans för att må bra. Något som alltför få hundar faktiskt får i dagen stressade samhälle.
Det är ofta understimulerade hundar som man får problem med. En stimulerad hund mår inte så dåligt att den behöver hävda sig på det sätt som en understimulerad hund gör. Oftast är den stimulerade hunden lugn och trött när den inte stimuleras, genom promenader, aktiviteter och jobb eller mental träning som klickerträning, sök eller lydnad etc.
För att återkomma till något som många idag "avskyr", nämligen stypkoppel:
Jag ser det inte som djurplågeri. Det är ett bra halsband som är hållbart, smidigt och framför allt så är det ett bra verktyg för att få en hund lydig. MEN det kräver, som så mycket annat, att man har kunskap om hur det ska användas.
När det används "vanligt" så ska ringen som man fäster kopplet i dras uppåt när man drar i kopplet, för då glider det tillbaka direkt man släpper efter, och på så vis får hunden en belöning när man ger sin eftergift på kopplet.
När man använder det på Cesars sätt, ska det sitta tvärtom, så att ringen dras neråt, och då ska man ha det precis högst upp vid öronen. Skälet att det ska sitta "baklänges" här, är att det inte löser ut lika mycket och därför sitter kvar på halsen så man slipper korrigera hela tiden. Observera att det ändå ger en eftergift när man inte korrigerar hunden. Man ska ju inte segdra utan bara ett kort, snabbt ryck för att korrigera hunden och berätta att den gör något fel, sen släpper man direkt. Det räcker så. Hunden förstår.
ALLA halsband kan missbrukas till att vara plågsamma. En hund som segdrar i ett läderhalsband kanske har konstant ont i halsen, till skillnad från en hund som går med strphalsband. Det vet man inte.
Hundar som går med sele kanske har ett tryck över bröstkorgen till följd av segdragande. Det vet man inte heller. De kan ju inte säga något.
Min poäng är att folk är väldigt snabba att döma när de ser grimmor eller strypkoppel, men jag förstår inte varför. Det betyder inte att man plågar sin hund mer än någon med ett stumt och mjukt halsband. Däremot betyder det att man har för avsikt att få sin hund under kontroll och att korrigera den i den mån man nu kan. Det är en aning svårare att korrigera en hund med ett mjukt och stumt halsband eller en sele.
Jag stör mig mer och mer på dessa militanta strypkoppelhatare och cesar millan-hatare. Hans metoder funkar, hans flock med hundar är ett bra exempel på hur hundar SKA uppföra sig och framför allt så är det långt ifrån djurplågeri han utsätter sina och andras hundar för. Hundar mår bra av disciplin. Vi människor tycker mindre bra om disciplin, och tror därför att hundar tycker lika illa om det. Uppenbarligen är det fel, annars hade han inte lyckats med så många hundar. . TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 12:59
LÄS INLÄGG nr 121. Där förklarar jag syftet med denna tråd.
Jag lämnar nu tråden
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 14:23
Den här tråden är FIKTIV. Påhittad. Detta pga att jag ville se hur reaktionerna blev om man uttryckte sympatier för en så konservativ metod som CM:s. Jag inser i efterhand att tråden fått mer genomslag än vad jag önskade, och att jag indirekt kan uppmuntra folk att tro att CM:s metoder är något man bör använda och så är inte fallet. Dels använder han olagliga medel (dock lagliga i USA) och dels behöver en "svenssonhund" inte utsättas för det han gör eftersom han jobbar med problemhundar. Det är en väsentlig skillnad.
Jag kommer att anmäla tråden, men om den får ligga kvar så vill jag påpeka att detta är ett scenario som är påhittat. Inte sant. Bara så ni vet.