• Anonym

förhöjda värden av vita blodkroppar!

Är lite orolig just nu.
    Var till läkaren igår för jag har fått konstiga utslag på min hand och jag har haft lätt feber hela förra veckan (37.7-37.9) och då visar det att jag har förhöjda vita blodkroppsvärden (13.9) men de vet inte orsaken till varför jag har det (först trodde de infektion i leden men det var det inte enligt dem). De frågade massa frågor om jag har ont i halsen, ont när jag kissar osv men inget har jag.

Har varit väldigt trött och matt förra veckan med samband av febern, lite snorig... ska jag be dem ta nya prover?

• Svar på tråden förhöjda värden av vita blodkroppar!
  • Anonym

13.9 är inte så farligt.
    Ingen speciell feber heller.
    Vi har patienter på sjukhuset med uppemot 40 i vita blodkroppar.
    13.9 måste vara precis på gränsen till normalt.
    Du har säkert någon virus infektion som orsakat en minimal förkylning.
    Skulle feber inte ge med sig om ytterligare en tid kanske man ändå ska kolla upp det igen.

• Anonym

Tusen tack för att du svarade, du minskade min oro lite=)

• Anonym

vitablodkroppar tyder på en infektion i kroppen. De vita finns för att hjälpa kroppen när man blir sjuk. Därför ökar det och som den andra anonyma personen skrev så är det inte så högt antal. 37,7 räknas som feber men inte hög sådan och det är inte ovanligt att man får lätt feber när man har en infektion eller virus i kroppen. Antar att dom fråga om ont i halsen kunde vara halsfluss och om det gör ont att kissa urinvägsinfektion. Sådanna tillstånd brukar ge lägre antal vita blodkroppar. Så någon form av infektion har du i kroppen men frågan är vad.
    Ja jag tycker de ska utreda det ordentligt om febern inte har lagt sig inom två veckor från att det börja eller om du börjar känna dig sämre.

• Anonym (Sandra)

Hur går det för dig TS?

Jag har nästan samma problem. Inga utslag men har feber som pendlar mellan 37,5 och 38,8. Hållt på i närmare 4 veckor och febern har ökat med tiden. Varit hos läkaren där de bara kunde se att de vita blodkroppsvärdena låg på 15,1. Idag var jag hos gynekologen bara för att kolla så att det inte är någon inflammation i livmodern. Men inget där heller... Jag blir tokig. Läkaren ska höra av sig i eftermiddag. Så får se vad som händer...

• Anonym

Jag har också 14 som förhöjt i vita blodkroppar. Kan man verkligen få det av virus? Blir orolig då övre värdet ska ligga på 9. Vad är gränsen för allvarligare sjukdomar som t.ex. blodcancer?

• golftok

Jag fick ta om mina prover ochde hade då sjunkit till 9,1 vilket är normalt. Troigen virusinfektion och stress trodde läkaren... Skönt. Har verkligen varit orolig.

Svar på tråden förhöjda värden av vita blodkroppar!