• minhalva

Bil på finansiering-vilka papper?

Jag har en fråga, om man köper en ny bil på finansiering och reser utomlands med bilen, vilka papper får man med sig vid köpet av bilen som visar att bilen står på föraren/ägarens namn? Det finns ju både det blå och det gula kortet vid köp av en bil men jag tror inte att man får det gula kortet föränn man betalat av hela skulden. Så vilka dokument har man eller får man som visar att bilen är MIN, förstår ni frågan?

Tack för svar från kunniga!

• Svar på tråden Bil på finansiering-vilka papper?
  • Stormorsan

Du får både registreringsbevis del 1 och 2 (det blå och gula) några dagar efter köp.

Det är bara vid leasing som det gula inte skickas ut. Skall du åka utomlands ska du beställa ett grönt kort från ditt försäkringsbolag.

• minhalva

ja men även om man köpt bilen på finans?vad är skillnaden mellan leasing och finans?

• hon mot strömmen

Bilen är din men det står på regbeviset att det är ett kreditköp med återtagandrätt. 
    Den gula är för ägarbyte avställning osv den blå är själva beviset att bilen är din, 

• Stormorsan
    minhalva skrev 2011-02-07 16:44:00 följande:
    ja men även om man köpt bilen på finans?vad är skillnaden mellan leasing och finans?
    Ja du får del 2 (det gula) även om du köpt bilen på finans och det står på det att bilen är kreditspärrad.

Leasing är ett slags hyresavtal för framför allt företag.  

Finans är helt enkelt avbetalning.
  • Stormorsan
    hon mot strömmen skrev 2011-02-07 16:46:56 följande:
    Bilen är din men det står på regbeviset att det är ett kreditköp med återtagandrätt. 
    Den gula är för ägarbyte avställning osv den blå är själva beviset att bilen är din, 
    Tvärtom är det.
    På det blåa står det: registreringsbevis för innehavare.
    På det gula står det: fordonets ägare.
Svar på tråden Bil på finansiering-vilka papper?