• kalmar brud

Reaktion på både panodil sup och alvedon flytande

Dottern fick panodil sup i fredags kväll för att hon hade feber, lättare att få i henne den än den flytande alvedon... I lördags vaknade hon med utslag i rumpan som sen tog fatt i hela kroppen under dagen... Från ansikte och ner mot fötterna...

I går söndag var hon fortfarande röd och flammig... Men vi gav henne inget febernedsättande då för att se om dom försvann... Prickarna är både små och stora...

Idag måndag hade prickarna bleknat lite, så jag gav henne flytande alvedon för att hon var ganska så tagen av sin feber...

Ca 30 minuter efter så blossar hon upp igen, prickar på magen som sen blir röd flammigt...

Kan det verkligen vara reaktion på panodil sup och alvedon flytande...? På panodil kan man läsa att sällsynta fall av nässelutslag har förekommit...

Jag har ringt VC och väntar på att dom ska ringa tillbaka.

• Svar på tråden Reaktion på både panodil sup och alvedon flytande
  • Mamma S

Har hon fått alvedon/panodil förut utan att reagera? Det låter ju som att eksemen kom av medicinen. Att hon reagerar på båda preparaten är väl i så fall inte så konstigt eftersom det verksamma ämnet i båda är paracetamol, det är väl antagligen det hon reagerar på. Jag tänkte annars att det kanske hade med febern att göra, små barn (hur gammal är hon?) kan ju få konstiga eksem och prickar och sånt av förkylningar och infektioner. Men jag har aldrig hört någon som fått en sådan reaktion av alvedon...

Har du pratat med vårdcentralen nu kanske?

• Vicka81

Panodil och Alvedon har samma verksamma substans (Paracetamol) så reagerar hon på den ena bör hon rimligtvis även reagera på den andra. Prova t ex Ipren (Ibuprofen) istället.

• kalmar brud

Vi ska till vårdcentralen vid 14.30 får se vad dom säger... Hoppas på att få något utskrivet för hennes klåda iallefall...

Ja hon har fått flytande innan och inte reagerat,,,

Sup hade hon inte fått innan...

Hon är snart 3 år

• Trinis

Jag är allergisk mot paracetamol.
    Jag var dock stor när jag tog det runt 15 år kanske, kommer inte riktigt ihåg, är ett tag sen.
    Tog ju då tabletter, inte sup
    Jag fick röda prickar på armarna som kliade, så jag tror absolut det kan vara allergi.

• kalmar brud

Hon fick sig en sup med petapred (kortison) på vårdcentralen och sen fick vi tavelgyl utskrivet.

Dom kunde inte säga redigt vad det berodde på, men eftersom att hon har så mycket utslag så måste det vara något som hon varit i kontakt med.

Så nu ska vi köra ipren sup om hon behöver när hon har feber.

Ska ge tavegyl i 7 dagar sen ska det vara borta. Annars så skulle vi höra av oss igen.

Svar på tråden Reaktion på både panodil sup och alvedon flytande