• xanon

    Makaronilåda?

    Dottern på 9 mån börjar bli less på dom rätter jag gör, lite tjatigt förstår jag haha. Tanken slog mig att makaronilåda borde ju vara en hit! Men vad kan jag häva i? Tänkte ha makaroner (såklart) och falukorv som bas.

  • Svar på tråden Makaronilåda?
  • kmp

    Vi brukar göra makaronilåda med tacokryddad köttfärs.

    Kanske inte den bästa kryddan för en bebis , men krydda köttfärsen med några andra goda kryddor istället. Sedan gör man likadant med osten och äggstanningen som till en vanlig "låda".

  • La Lola

    Makaroner, korv/skinka, purjolök, ost o äggstanning.

    Så gör jag vanlig makaronipudding.


    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Aquavit

    Krydda med basilika och soltorkade tomater.
    Ha i extra grönsaker, paprika, tomat, rivna morötter, broccoli, ärter eller vad man nu har hemma....

  • kmp
    kmp skrev 2011-02-07 12:36:41 följande:
    Vi brukar göra makaronilåda med tacokryddad köttfärs.

    Kanske inte den bästa kryddan för en bebis , men krydda köttfärsen med några andra goda kryddor istället. Sedan gör man likadant med osten och äggstanningen som till en vanlig "låda".
    Fyll gärna i med majs också! Min dotter älskar majs.
  • Den allsmäktige

    Jag har i köttfärs, makaroner, buljong, ägg, och mjölk. Sååå gott!

  • kmp
    xanon skrev 2011-02-07 14:11:05 följande:
    Tack för alla tips! Men vad är äggstanning?
    Du vispar ihop ägg, mjölk och lite kryddor och häller över vad du nu vill ha i din "låda". Det stelnar sedan i ugnen.
    Googla på det så får du måtten.
  • xanon

    Okej det var inte svårare än så! Kanske är det någon som har några fler tips på lätta recept? Vad-som-helst

  • nirakanna2
    kmp skrev 2011-02-07 12:36:41 följande:

    Vi brukar göra makaronilåda med tacokryddad köttfärs.

    Kanske inte den bästa kryddan för en bebis , men krydda köttfärsen med några andra goda kryddor istället. Sedan gör man likadant med osten och äggstanningen som till en vanlig "låda".


    Låter gott! Ekologisk tacokrydda finns salt- och sockerfri, tror jag. Örtkryddor/kryddor kan man ge barn. Ibland är vi nog rädda för smak, när det är salt de ska skyddas från.
Svar på tråden Makaronilåda?