• Mummy

Hur mycket får man använda av ett gammalt arbete?

Ska skriva ett arbete för skolan nu (Högskolan) om mobbning bland barn i förskola. Saken är den att jag skrev ett väldigt liknande arbete på en sommarkurs jag gick i somras. Hur mycket får jag ta från det, utan att det är fusk? Alltså, inte skriva rätt av men använda mig av samma källor osv.
    Det är ju jättesvårt att skriva om något man gjort förrut

• Svar på tråden Hur mycket får man använda av ett gammalt arbete?
  • Amy27

Är det samma lärare?
    Jag hade lätt lämnat in samma arbete om det nu passar in. Du har skrivit den själv, du kopierar ju inte från ngn annan så jag tycker du kan göra det.

• Mummy

Det är inte ens samma högskola. Man jag tror nog allt det räknas som fusk om jag skickar in samma. Vill ju helst inte bli avstängd

• Amy27

Gör det? Det är ju ditt arbete. Det är ju iofs ett antal år sen jag gick i skolan ( tog studenten alltså ) så du har nog rätt.
    Fast hur ska de få reda på att du skrev det arbetet för en sommarkurs?

• Mela78

Ja, det kan räknas som fusk. Att använda samma källor kan inte orsaka problem, du kan kanske lägga till någon ny referens också. Skriv om texten bara, jag skulle inte våga skicka samma arbete = samma text igen. Plagiat upptäcks lätt!

• a mor
    Mela78 skrev 2011-02-07 13:35:57 följande:
    Ja, det kan räknas som fusk. Att använda samma källor kan inte orsaka problem, du kan kanske lägga till någon ny referens också. Skriv om texten bara, jag skulle inte våga skicka samma arbete = samma text igen. Plagiat upptäcks lätt!
    Kan man plagiera sej själv?  Obestämd
  • Mummy
    Mela78 skrev 2011-02-07 13:35:57 följande:
    Ja, jag har hört det. Det skiljer lite på arbetet jag ska skriva, så en omarbetning är nödvändig. Men man blir ju lätt orolig att de ska komma sen och ha upptäckt mitt andra arbete och tycka det är för snarlikt
  • Kofttanten

Men man kan väl inte plagiera sig själv. Du har ju gjort uppgiften även om det råkat bli så att du gjort den i förväg.

• Mela78
    a mor skrev 2011-02-07 13:37:54 följande:
    Kan man plagiera sej själv?  Obestämd
    Ja tror det. Det markeras som plagiat i kontrollen iallafall. Har hänt några kurskamrater som råkat skicka in arbetet två gånger ifall den inte gick iväg första gången. Då blev det utfall på 100%plagiat på sig själv. Bedömnes så klart inte som plagiat eftersom det var på samma uppgift, hur det bedömn när det gäller två olika kurser på olika skolor vet jag egentligen inte. 

Mummy ska kanske fråga sin lärare hur mycket som är ok att återanvända av gamla snarlika uppgifter? 
  • Mummy

Fick svar från läraren nu. Jag fick använda arbetet och ev utveckla det så det passade kursens mål. Han skrev att det inte är plagigat då de är jag själv som skrivit texten

• Mela78
    Mummy skrev 2011-02-07 17:10:59 följande:
    Fick svar från läraren nu. Jag fick använda arbetet och ev utveckla det så det passade kursens mål. Han skrev att det inte är plagigat då de är jag själv som skrivit texten
    Va bra! Underlättar ju för dig.
    Hade fel i frågan om man får eller inte får plagiera sig själv. Vet att det ger utslag i URKUND om det kollas, men det kanske inte räknas om det är sig själv man plagierat?
  • a mor

Man kan ju inte urkundsförfalska sej själv.    Men tanken var nästan rätt. 

• Amy27
    Mummy skrev 2011-02-07 17:10:59 följande:
    Vad skönt!! =)
  • SweetNilam

Intressant diskussion! För jag har undrat samma, om man kan plagiera sig själv?! Nu har vi ju ett ganska bra svar.

Svar på tråden Hur mycket får man använda av ett gammalt arbete?