• Loreena

Skötbordet bör ha minst 15 cm höga kanter!

...Annars kan bebisen vända sig och ramla ner när hon/han bara är ett par månader. Vi har ett skötbord med 8 cm höga kanter, och det funkade bra de första två-tre månaderna. Men nu när han är 5 månader så går det inte att använda längre eftersom att han kan vända sig. Om man ska veckla ut en blöja när bebisen ligger på skötbordet så är det svårt att samtidigt hålla en hand på bebisen.

Sedan våran bebis blev mer rörlig så byter vi med plastad frotte under bebisen på vår säng ist. Då är det mindre risk att han ramlar ner.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 13:17
    Hur höga kanterna på skötbordet behöver vara beror ju givetvis även på dess placering, bredd och utformning i övrigt.

• Svar på tråden Skötbordet bör ha minst 15 cm höga kanter!
  • PruttPottan

Jaha?

Vår son är 15 månader och vrålstark men aldrig varit några problem med att kanten inte är 15 cm runt.

• lightfish

Eh, du vet att man inte lämnar barnet där va? Jag har inga kanter på mitt när skötbädden ligger där och min snart 22 månaders har aldrig ramlat/rullat ner från det.

• lightfish

Min son är väldig stark och rörlig har han varit sen han var drygt 2-3 månader..,

• PruttPottan

Man kan ju lägga ett uppblåsbart skötbord om det är för mycket yta för barnet att rulla runt på. Så gjorde vi och det funkade fram tills han var ett år.
    Jag skulle aldrig orka ränna upp en våning för att byta i sängen. Dessutom är det mycket opraktiskt att byta i soffan anser jag.

TS, vart har du fått dessa mått ifrånn? Jag har noog helt missat dessa remondeationerna och jag tycker det är allvarligt att tillverkarna av skötbord inte uppmärksammat detta och tillverkar efter gällande normer.

• La Lola

Alltså...vi har nog inte 15 cm höga kanter men vi lämnar ju aldrig nånsin Hedda där ensam...
    Inte ens när hon var bebis o låg stilla......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Iluna

vi hade bara en sån där plast med uppblåsbara kanter på tvättmaskiken till båda våra barn...visst föröskte dom rulla runt men man får ju hålla i dom...

• J W

Eller så ger man fan i att lämna barnet ensamt på skötbordet!

• lightfish
    J W skrev 2011-02-07 19:44:48 följande:
    Precis.... Känns som om det hänt en olycka och nu ska alla "varnas"....
  • Kazeer
    J W skrev 2011-02-07 19:44:48 följande:
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • älskarlivet81

Vi har inga 15 cm höga kanter, men i gengäld lämnar vi inte vår dotter själv på skötbordet heller.. Hon är 8 månader..

Svar på tråden Skötbordet bör ha minst 15 cm höga kanter!