• Dr Mupp

Ser dåligt på ett öga vad händer nu?

Precis fått veta att min fyraåring ser dåligt på ena ögat. Remiss skickad till ögonkliniken. Men vad kommer hända. Blir det lappbehandlign eller kommer han behöva glasögon också. Han har normal syn på det andra ögat.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Svar på tråden Ser dåligt på ett öga vad händer nu?
  • Sally09

jag vet inte hur det funkar nu för tiden men jag är uppväxt med ett väldigt stark synfel på ena ögat och fick ha både lapp och glasögon så länge synen fortfarande kunde förbättras. helst gick jag utan för jag såg ju mycket sämre då glasögonen "tvingade" hjärnan att använda det dåliga ögat och lappen ju tog bort den bra synen helt. idag klarar jag mig utmärkt på mitt friska öga och har aldrig haft ont av detta på något sätt Skrattande

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110730♥¸.?°´¯) ♥
  • Flerbarnstokan

Sonen fick glasögon och lapp över det bättre ögat. Det sämre såg han bara en halvmeter på men det blev bättre ganska fort. Däremot så började han inte använda båda ögonen samtidigt utan använder ff bara det bra ögat. Men han har syn på det dåliga. Iom att han inte använde två ögon som lite kan han dock inte se tredimensionellt enligt läkarna/ortoptist. Han hade lapp i drygt 7 år, från det att han var 3 år och 4 månader tills han var 10 år, sedan tyckte de inte att det var någon ide att fortsätta. Men när vi började med lappbehandlingen sa de att han skulle behöva lapp i 2 år... Jomenvisst...

Han hade lapp 6 timmar om dagen varje dag. Sista halvåret 4 timmar om dagen som nedtrappning. Han är nu 12 år, om han fokuserar riktigt ordentligt på en punkt kan han få båda ögonen att kopplas på samtidigt men i vanliga fall använder han bara sitt högra öga. En släkting med samma fel växlar mellan ögonen beroende på om han ser nära eller långt bort. Lappanvändandet var dock inga problem efter första veckorna. det blev en vana. Glasögon med olika styrkor på glaset har han fortfarande och kommer ha hela livet.

Kan även tillägga att min dotter inte såg pra på BVC, vi testade vid tre tillfällen, dsedan fick hon remiss till ögonklinken och där såg hon perfekt! Så ta inte ut "olyckan" i förskott...

• Dr Mupp

Att han ser dåligt på det enda ögat är det inget snack om. Han betedde sig precis som jag gör när jag inte ser. Dvs tippade huvudet, och försökte sen se bredvid eller under lappen. När inget av detta fungerade så chansade han bara på bokstäverna.

Jag är själv lappbehandlad som barn men i mitt fall så är synen dålig på båda ögonen så jag har haft glasögon sen jag var 4 år.

• mamma till tre busungar

Men ni har inte fått kollat än hur stort synfelet är? Vi har precis fått veta att vår son på 5 år behöver glasögon.Han betedde sig precis som du beskriver vid syntestet på 5-årskontrollen. Hans ena öga är också mycket sämre än det andra men han kommer inte behöva lapp, bara olika glas i glasögonen och så blir det tätare ögonkontroller än vad det blir för de flesta glasögonbarn.

• Dr Mupp
    mamma till tre busungar skrev 2011-02-07 16:30:35 följande:
    Men ni har inte fått kollat än hur stort synfelet är? Vi har precis fått veta att vår son på 5 år behöver glasögon.Han betedde sig precis som du beskriver vid syntestet på 5-årskontrollen. Hans ena öga är också mycket sämre än det andra men han kommer inte behöva lapp, bara olika glas i glasögonen och så blir det tätare ögonkontroller än vad det blir för de flesta glasögonbarn.
    han ser 1,0 på det bra ögat och knappt 0,5 på det dåliga vad det nu innebär.
  • arkeologitjejen

Barn under 8 kollas alltid på ögonkliniken. Får han glasögon så kan jag rekommendera Synsam som optiker. De är ensamma (mig veterligen) om att ha en försäkring som ger er obegränsade fria reparationer oavsett anledning till skadan under ett år från det att ni köpt glasögonen. Mycket mycket bra i min erfarenhet. Linnea fick sina första glasögon när hon var 11 månader.

Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • mammatill6

Det beror på vad det är för fel. Man kan se dåligt på ett öga på grund av en dold schelning och då behövs lapp. Sen kan man se dåligt på grund av brytningsfel och då gäller glasögon.

Svar på tråden Ser dåligt på ett öga vad händer nu?