• 3 Barnsmamma 06 09 11

Vilken salva är bäst till såriga bröst???

Har haft den från apoteket som heter bröstvårts salva men har haft stora besvär ändå. Såg meddela hade en liten tub också. Vilken rekommenderr ni?

• Svar på tråden Vilken salva är bäst till såriga bröst???
  • Philippa

Det absolut bästa är att smörja emd bröstmjölken och låta det torka in.....

• Amy27

Jag har använt Bepanthen för mina bröstvårtsbesvär. Var iofs inte gravid men den gjorde susen.
    Tydligen är det ok att amma om man har smörjt med den, inget farligt för bebisen.

• mithrandil

när vi låg på neonatal med sonen så sa de att det effektivaste är att smörja med bröstmjölk eller just den salvan du nämner. meddelas lilla lilla tup. den kan du ha på även när barnet ska äta och det känns oerhört skönt efter att man har smörjt med den. Tyckte det läkte jättebra med den. Sen är det ju också bra att lufta bröstvårtan när den är sårig.

Annars kanske bröstvårtan behöver vila ett tag och hinna läka ordentligt. då kan man använda amningsnapp, men det rekommenderar itne jag. Båda mina barn har börjat suga konstigt efter att jag börjat med amningsnapp.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Philippa skrev 2011-02-07 14:12:26 följande:
    Det absolut bästa är att smörja emd bröstmjölken och låta det torka in.....
    Det hjälpte aldrig mig med mina 2 första tyvärr.
  • saltflingan

Testa att gå utan bh i uppknäppt skjorta och smöj ofta ofta med bröstmjölk. Att låta dem få vara fritt i luften och smörja med mjölk är toppen och dessutom gratis. Helt klart värt att testa innan man köper på sig onödiga salvor som ändå inte ger resultat. 

• nian74

Jag hade bepanthen, helt klart bäst av det jag provat. (Jag har ammat fyra barn så jag har hunnit testa en del i mina da´r)

• Mela78

Medelas PureLan är helt outstanding! Läkte och smärtlindrade ömma bröstvårtor, och andvänds numer istället för lypsyl och läppglans på både mina och barnens läppar. Läker dessutom sår runt näsan efter mycket snorande.

• mithrandil
    Amy27 skrev 2011-02-07 14:13:57 följande:
    Jag har använt Bepanthen för mina bröstvårtsbesvär. Var iofs inte gravid men den gjorde susen.
    Tydligen är det ok att amma om man har smörjt med den, inget farligt för bebisen.
    bepanthen måste man väl tvätta bort när barnet ska äta?
    Är inte helt 100 på det men har för mig att de sa det då jag tänkt använda den eftersom jag ändå köpt den till bebis rumpan.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Mela78 skrev 2011-02-07 14:17:30 följande:
    Medelas PureLan är helt outstanding! Läkte och smärtlindrade ömma bröstvårtor, och andvänds numer istället för lypsyl och läppglans på både mina och barnens läppar. Läker dessutom sår runt näsan efter mycket snorande.
    var den jag hade sett! Men då satsar jag på en sån denna gången och se om den e bättre.
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    mithrandil skrev 2011-02-07 14:16:05 följande:

när vi låg på neonatal med sonen så sa de att det effektivaste är att smörja med bröstmjölk eller just den salvan du nämner. meddelas lilla lilla tup. den kan du ha på även när barnet ska äta och det känns oerhört skönt efter att man har smörjt med den. Tyckte det läkte jättebra med den. Sen är det ju också bra att lufta bröstvårtan när den är sårig.

Annars kanske bröstvårtan behöver vila ett tag och hinna läka ordentligt. då kan man använda amningsnapp, men det rekommenderar itne jag. Båda mina barn har börjat suga konstigt efter att jag börjat med amningsnapp.

Tyvärr så har jag måste haft amningsnapp till båda mina och den ena vägrade sedan äta utan den. Får se hur det blir denna gången. Men trots amningsnapp och alla råd så har jag haft ont länge
Svar på tråden Vilken salva är bäst till såriga bröst???