• mamma till tre busungar

Vårdbidrag för glasögon

Vi har 3/4 vårdbidrag +66% merkostnad för två av våra barn pga svår epilepsi, beteendeproblematik och allergier. Nu har vi fått veta att det ena barnet även har ett ganska ordentligt synfel som kräver glasögon och ganska täta synkontroller (var4:e månad). Är detta något vi kan se som vårdbidragsgrundande då han redan har andra problem?

• Svar på tråden Vårdbidrag för glasögon
  • AnnBrittS

Är barnet under 8 år tror jag det är här, så får man ett bidrag från landstinget,tror det är 500kr, men hör efter.

AnnBrittS skrev 2011-02-07 17:30:36 följande:
    Är barnet under 8 år tror jag det är här, så får man ett bidrag från landstinget,tror det är 500kr, men hör efter.
    Han är 5 år men har förstått det som att man tagit bort detta bidrag i Stockholm.
  • mammatill6

Inget du får vårdbidrag för. 3 besök om året på ögon är ju inte direkt nån stor sak. Många barn har glasögon och här står vi för det.

mammatill6 skrev 2011-02-07 17:40:23 följande:
    Inget du får vårdbidrag för. 3 besök om året på ögon är ju inte direkt nån stor sak. Många barn har glasögon och här står vi för det.
    Fast man kan få vårdbidrag för saker som var och en för sig inte ger vårdbidrag men om man lägger ihop flera små så kan de tillsammans komma upp i vårdbidragsgrundande nivåer. För oss blir ju dessa besök ytterligare 3 besök bland många, många andra och kostnad för glasögonen en kostnad bland många andra som ett friskt barn inte har.
  • ragatan

Friska barn har kan också ha glasögon. Glasögon kan inte användas som grund för förnyad ansökan om (utökat) vårdbidrag.
    Beroende på synfelet kan barnet bli inskrivet på landstingets syncentral och då får man glasögonen gratis. Annars får man söka bidrag från landstinget eller betala den fulla kostnaden själv.

ragatan skrev 2011-02-07 18:14:38 följande:
    Friska barn har kan också ha glasögon. Glasögon kan inte användas som grund för förnyad ansökan om (utökat) vårdbidrag.
    Beroende på synfelet kan barnet bli inskrivet på landstingets syncentral och då får man glasögonen gratis. Annars får man söka bidrag från landstinget eller betala den fulla kostnaden själv.
    Ok. Är du säker? För jag tänker ju t ex ang våran minstas allergier . Vi hade ju inte fått vårdbidrag om det bara varit det men i kombination med storebrors problem så var det nog det som fick det att tippa från 1/2 vb till 3/4 vb och kanske även från 33% till 66% vb. Jag är väl medveten om att friska barn också kan ha glasögon
  • mammatill6

Men det är ju skillnad. Självklart betalar
    man sina glasögon själv. Allt andra har ni ju bidrag för, ni har ju inte större kostnader för dem än andra. Glasögon Max ett par gånger om året och 3 besök.

mammatill6 skrev 2011-02-07 19:21:01 följande:
    Men det är ju skillnad. Självklart betalar
    man sina glasögon själv. Allt andra har ni ju bidrag för, ni har ju inte större kostnader för dem än andra. Glasögon Max ett par gånger om året och 3 besök.
    Vad menar du att vi inte har större kostnader för än andra?

Jag hoppas att ingen missuppfattar och tror att jag är jäkligt snål eller helst av allt tycker att samhället ska betala allt för mitt barn. Det är bara det att detta var något som kom ovanpå allt det andra och vårdbidraget täcker inte på långa vägar upp de inkomstbortfall och merkostnader vi fått pga sonens sjukdom och då funderade jag på om det gick att räkna in i vårdbidraget..

• mammatill6

Kan tycka det är en självklarhet att man står för glasögon själv. Har själv halvt vårdbidrag och en dotter med glasögon och skulle inte ens tänka tanken.

mammatill6 skrev 2011-02-07 20:03:12 följande:
    Kan tycka det är en självklarhet att man står för glasögon själv. Har själv halvt vårdbidrag och en dotter med glasögon och skulle inte ens tänka tanken.
    Fast om det vore så självklart så är det ju märkligt att de flesta landsting har bidrag för det medan några få inte har det. Nu kan ju vi hosta upp de pengarna men jag tror inte att alla familjer kan det. Det är fel om barns syn blir en klassfråga vilket jag tror kan bli fallet om föräldrarna måste betala hela summan själv.
  • AnnBrittS
    ragatan skrev 2011-02-07 18:14:38 följande:
    Vår dotter är inskriven på Syncentralen och har varit i många år.Hon får inga glasögon gratis, det är få synfel som berättigar bidrag på så vis.
    Vår dotter räknas som synskadad och det har varit byten av glas minst två ggr per år.
  • Linnalm

Hej "mamma till två barn"!
    Vår tjej fick oxå glasögon för ett halvår sedan. Vi har fullt vb med full merkostnad. Så för oss är det ju inte akuellt. Men hon fick ca 500kr av Landstinget (ges till alla barn), sedan hade glasögonaffären 500 kr rabatt till barn, värt att kolla. Sedan är det fri försäkring hela första året (o de har vi utnyttjat- aktiv tjej :)) )Detta kan man ju bara anv. sig av första gången.
    Kolla med fk, endast de kan svara på din fråga!

• mammatill6

Egentligen tycker jag glasögon för barn borde vara gratis. Men det kostar och jag tycker inte det ska ingå i vårdbidraget för då får ju vissa dem och andra inte.

• Mamma till tre kottar

Det skadar ju inte att prova att söka merkostnad för det. Det är ju inte värre än att man får ett nej. Jag har faktiskt inte tänkt på det vilket vi kanske borde med tanke på alla par glasögon som "försvinner"

Mamma till tre kottar skrev 2011-02-10 17:58:07 följande:
    Det skadar ju inte att prova att söka merkostnad för det. Det är ju inte värre än att man får ett nej. Jag har faktiskt inte tänkt på det vilket vi kanske borde med tanke på alla par glasögon som "försvinner"
    Jo det är ju så jag också tänker.....Jag misstänker ju också att vi kommer ha ganska stor åtgång på glasögon pga hans beteendeproblem (hyperaktivitet etc)
  • Shira

Det verkar vara väldigt många som tycker här, men ingen som vet (vilket inte jag heller gör) Gör en ansökan och ta upp det som merkostnad ihop med allt det andra. Ta även upp tid och kostnad för läkarbesök pga ögonen, det kan ju gå igenom, vem vet!

Shira skrev 2011-02-16 18:23:18 följande:
    Det verkar vara väldigt många som tycker här, men ingen som vet (vilket inte jag heller gör) Gör en ansökan och ta upp det som merkostnad ihop med allt det andra. Ta även upp tid och kostnad för läkarbesök pga ögonen, det kan ju gå igenom, vem vet!
    Det ska jag göra! Finns ju annat man får ersättning för ex vis mjölkfri kost som vi har till ena barnet, det skulle man ju inte få om vi inte hade "det andra" också.

Det vårdbidrag vi har täcker ju inte på långa vägar det ekonomiska bakslag ena barnets sjukdom varit för oss  så detta blir ju liksom sten på börda även om vi är mycket glada att det bara var en vanlig översynthet och inget neurologiskt kopplat till hans sjukdom!
Svar på tråden Vårdbidrag för glasögon