• Anonym (nojjig)

När sov ni första natten utan er bebis...

Har precis bokat en kortresa med en vän, ska vara borta 3 nätter, och det kommer vara första gången jag lämnar min bebis som då komma vara ca 11mån gammal.

Bebisen kommer att vara hemma med sin pappa som då tar ut föräldra ledighet. Så egentligen är det ingen big deal...
    Men jag är nojjig ändå... men det är väl helt naturligt antar jag.

Jag har lämnat min bebis med både pappan och andra barnvakter i flera timmar, men aldrig i ett helt dygn eller ännu mer... 

Mest rädd för mina egna känslor och hur jag ska må under resan.

Har ni nå tips på vad jag kan göra för att inte känna att det är jobbigt...
    Jag tror ju inte att min lilla kommer att ha det sämre bara för att jag inte är hemma, tvärtom, tror det bara är bra med lite pappatid!

Just mina känslor jag ska brottas med.

Javisst e jag fjantig, men det är väl så när man är mamma :)

Tips mottages iaf gärna! 

• Svar på tråden När sov ni första natten utan er bebis...
  • mamma0907

Första gången jag sov utan min son var när han var runt nio månader, men det var bara en natt. Har varit borta flera nätter efter det men aldrig mer än en natt i taget :) jag längtar som tusan bara då!
    Klart det kommer gå jättebra för både dig och barnet. Tycker som du att det är viktigt att pappa och barn får egentid tillsammans.

Ni får väl se till att vara väldigt sysselsatta under resan så att du inte bara sitter å längtar. Jobbigast tycker jag är just kvällen/natten då känns det tomt men den tiden kan du ju ägna till att tänka på din lilla ;)
    Har inte så mycket tips tyvärr....

• Anonym (lugn mamma)

Heja dig!! kommer gå strålande!!  (sonen var knappt 9 månader när jag gjorde samma manöver)

• brünnhilde

Först tänkte jag skriva att min son är två och ett halvt och det har inte hänt än, men sedan såg jag ju att ditt barn kommer att vara med sin pappa, och då är det ju inget att prata om, för då är ju barnet med en förälder (jag kan inte ens minnas när jag lämnade mitt barn med sin pappa över natten, men han var nog inte många månader, rent logiskt borde han varit runt 8 månader för då ammade jag inte nattetid längre.

Åk du iväg och ha det fantastiskt! Det är ju inte så att du lämnat bort ditt barn.

• Anonym (nojjig)

Ne precis, min lilla e ju med sin pappa, men känner att 3 nätter är så mycket första gången... men samtidigt när man åker iväg sådär på en weekendresa så vill man ju ha lite tid på plats oxå.

Jag åker inte förrän till våren så jag ska försöka sova hemifrån ngn natt innan det så jag får kontroll på hur jag känner :)

Ja det gäller o hålla sig sysslosatt! 

• N88

Jag började jobba natt när vår bebis var 3 månader så då fick hon finna sig i att "bara" sova med sin pappa på vardagarna. I början kändes det konstigt men nu mår jag inte ett dugg dåligt över att vi inte sover ihop, hon tycker nog bara att det är skönt att slippa höra mitt snarkande

Ha så roligt på resan!

• Butterscotch

Hmm... första gången var dottern 2,5 år tror jag, och då sov hon över hos sina morföräldrar (på hennes initiativ) medan jag och maken hade det lugnt och mysigt hemma.

Jag är säker på att det kommer att gå alldeles utmärkt! Det är nog jobbigast för dig, bebisen och pappan kommer nog att ha det hur bra som helst tillsammans.

• Anonym (__)

När han var nästan 3, haha! Men det kommer att gå bra! Bebisen är ju med sin pappa och inte så liten längre.

• tjoohalia

min äldsta son var 14månader. jag slog knät ur led och mannen följde med mig till akuten,
    vi var där typ halva natten och såg ingen anledning att hämta hem sonen då ;)
    han sov hos farmor&farfar.

min lilla son är 10månader idag och jag har fortfarande inte sovit utan honom.
    skulle dock ha gjort det när han var 6månader och vi skulle på bröllop en bit hemifrån
    (typ 4timmar med tåg) vi tänkte ta nattåget hem men sen blev han sjuk och jag ville inte
    lämna honom då (han har falsk krupp och blir rätt dålig så fort han blir förkyld)

• brünnhilde
    Butterscotch skrev 2011-02-07 22:05:18 följande:
    Hmm... första gången var dottern 2,5 år tror jag, och då sov hon över hos sina morföräldrar (på hennes initiativ) medan jag och maken hade det lugnt och mysigt hemma.

Jag är säker på att det kommer att gå alldeles utmärkt! Det är nog jobbigast för dig, bebisen och pappan kommer nog att ha det hur bra som helst tillsammans.
    åh, min 2,5-åring har också bett om att få åka till mormor och morfar utan oss! Det är kanske dags för en sova utan mamma och pappa-premiär....
  • 071001

En natt första gången då hon var 8 mån.

• Heidihoo

När han var 2,5 år haha...

• Cloudy

Hon var 3½ år när hon åkte iväg med pappa och sov borta.

Svar på tråden När sov ni första natten utan er bebis...