• Sanningsdan

8-mån, bajsar ofta, tömmer hon tarmen ordentligt?

Vår 8-månaders bebis bajsar ofta, ca 5-6 ggr/dygn. Jag ammar inte, hon äter mat till lunch middag, gröt eller välling morgon och kväll.

Nu ikväll så hade hon bajsat en liten liten knul, jag såg att hon fortfarande var bajsnödig så jag satte henne på toalettstolen. Tog bara en minut så hade hon bajsat riktigt rejält, två stora korvar (ingen kräsmagad just i denna diskussiongrupp hoppas jag ;)....så jag tänker....att hon kanske inte brukar tömma tarmen ordentligt i blöjan, utan går och småbajsar lite hela dagarna. Elle ser det mer ut i toaletten än i blöjan måntro? Vad tror ni?

• Svar på tråden 8-mån, bajsar ofta, tömmer hon tarmen ordentligt?
  • thia79

När jag ser att min 8 mån börjar trycka på så går jag med han till skötbordet och knäpper upp blöjan, då kan han lätt dra upp knäna o då är det lite lättare för han att lätta på trycket. Men detta gör ajg bara när jag vet att han är "hård" i magen, med hård menar jag fast konsistens, småbarn har ju oftast löst.

I blöjan blir det ju uttryckt o kanske ser det mer ut i toan då!?

• lisadragon

sätt barnet på pottan el toan när ni ser att det trycker på, det underlättar jätte mkt för dom och för er i den blivande potträningen!!!!
    klart de tömmer lättare om de sitter på pottan, prova bajsa själva med något som trycker mot rumpan, obehagligt ;)..
     kika in blöjfri bebis-EC!!!!

Milia bajsar o kissar i pottan, 14 månader gammal o säger till, börja nu, det är så skönt att slippa ta träningen sen o slippa byta bajsblöja!!
     kram

• Euphoria

Min lilla kille bajsar mycket bättre på toaletten än i blöja, när vi började sätta honom på toaletten räckte det med en bajsning per dag från tre tidigare.
    Allt kommar på en gång, det är så mycket enklare (bekvämare för alla parter och mer miljövänligt) att sätta ungen på toaletten, keep doing it  

• Sanningsdan

Tack för era svar. Tyvärr har hon inte visat sådär jättetydligt igen att hon behöver bajsa. Vilka signaler fångar ni upp hos era små?

• Euphoria
    mildamatildas skrev 2011-02-17 00:32:35 följande:
    Tack för era svar. Tyvärr har hon inte visat sådär jättetydligt igen att hon behöver bajsa. Vilka signaler fångar ni upp hos era små?
    I början lärde jag mig hans ungefärliga rutin. Och satte honom en stund på toaletten då han brukade bajsa (direkt på morgonen, efter lunchen, efter lite lek på golvet i magläge osv.)
    Men provade ibland bara när jag fick infallet också, ofta kommer det då! 

Och såfort han gör ett litet stånk plockar jag upp honom och går till toaletten, funderar man för länge är det oftast för sent. 
Svar på tråden 8-mån, bajsar ofta, tömmer hon tarmen ordentligt?