• surocharg

bonusmammor finns inte

Det finns inget som heter bonusmamma. Som gift eller sambo med en man som redan har barn så kan du möjligtvis bli en god vuxen i dessa barns liv. Du kan bli en god förebild och ett bra stöd i barnens personliga utveckling, men du kan aldrig bli deras mamma vare sig bonus eller på något annat sätt.
    Kanske om de som vill kalla sig bonusmammor inser detta så slipper vi andra läsa om den outömlig avundsjuka och småsinthet som råder mellan den nya kvinna och mannen gamla barn. Hur kan ni som vuxna sitta och skriva om er ilska över 3-åriga bonusbarn som vill vara nära den nya bebisen, om bonusar som inte får vara i era sovrum, om att ni inte vill vara hemma när bonusarna kommer varnnan vecka, om hur ni vill tvinga mannen att välja mellan er och hans barn osv.
    Skäms med er! Vuxna kvinnor!!
    Dessutom det borde vara förbjudet att kalla barn för bonusar. Det är barn och endast barn och ni är inte mammor endast vuxna . Börja beteer som vuxna  och visa barnen den respekt de förtjänar.

• Svar på tråden bonusmammor finns inte
  • PCOskruttan

Men det här här väl termer som används för att förklara situationen, inte något man man tilltalar  varandra med?

• Diremone

Jag har haft 2 relationer med killar som haft barn sen tidigare förhållande (nuvarande sambon + mitt ex) och dessa båda tjejer har jag kallat för bonusbarn av den enkla anledning att de berikar/berikat mitt liv och därför blir som en bonus i mitt förhållande till pappan. Hade de inte berikat mitt liv utan jag tyckt att de var jobbiga/de inte gillat mig så hade jag aldrig kallat dem för bonusar, och antagligen inte vart tillsammans med pappan heller. Det måste ju fungera för alla när man har ett förhållande med någon som har barn, även för barnen.
    Migsjälv har jag däremot aldrig kallat för bonus-/styv-/plast-/låtsas-någonting, just för att som du säger så är min roll att vara en bra vuxen i barnets liv, inte nått mammasubstitut varannan vecka.

• marmik

Vad är du så arg för *egentligen*? Har svårt att tänka mig att man kan bli så arg över bara ett ord, det finns så många andra dumma ord...

• Tonx

Woa, jag kallar exets nya för extramamma åt mina barn. Hoppsan.

• duvetmia

Så om man inte är den biologiska föräldern så kan man inte vara mamma eller pappa, eller vadå? Att inte visa respekt för bonusbarnen är fel. Självklart ska de behandlas bra. Och varför skulle det vara något fel på att vara en bonus?! Att få en bonus är ju något bra!

• Skottan

Känns som att du T.S har barn med en man som skaffat en ny tjej och du inte vill hon ska bli bonus mamma till era barn.
    Bonus är för mig något positivt, jag hoppas att min kille ser min son som en bonus, som att de var så bra jag o min kille träffades men sen hadde jag även en så underbar son så att de hela blev ännu bättre!!
    Jag ser absolut ingen fara i att mitt ex träffar en tjej som intresserar sig för min son och vill va en extra förälder den tid min son är hos sin pappa!
    Jag skulle själv aldrig acceptera att leva med någon som ogillar min son, så jag förväntar mig att pappan inte heller accepterar ett sådant barnslig betende från en vuxen mäniska.
    De som känner svartsjuka till sin partners barn kan ju inte va så säkra på sig själva och sin relation till sin partner.
    Min son väljer själv att säga när han pratar med andra, min mamma och låssas pappa. Hemma kallar han min kille för hans namn.

Även om du inte tycker det finns nått som heter bonus, så hoppas jag att min son snart får en bonus mamam i sitt liv!

• Majan82

Jag är själv "bonusmamma". Dock är det ALDRIG så att jag tilltalas "bonusmamma". Jag har ett namn och det använder min fästmans dotter då hon tilltalar mig. Precis som jag använder hennes namn. Bonusmamma, bonusdotter är bara ord som förklarar situationen... Det gör min inte till hennes mamma (hon har en mamma och jag skulle aldrig ens försöka eller vilja ta dennes plats). Hon kan heller aldrig bli min dotter... för hon har en mamma och en pappa. Men jag är en vuxen person som står henne väldigt nära. Mycket närmare än vad många andra som hon känner gör. Det är helt naturligt efter 6 år under samma tak.

Jag älskar henne och hon älskar mig, men hon älskar sin mamma och sin pappa mer än vad hon älskar mig. Helt naturligt. Den dagen jag får egna barn så kommer jag säkert ha en annan sorts kärlek än den jag har till min bonusdotter. Men min bonusdotter ska aldrig behöva känna sig att hon inte ingår i den "nya" familjen till 100%, det gör hon och det kommer hon alltid att göra. Mina känslor som jag har för henne ändras inte i och med att min mage växer. Snarare tvärtom. Vi knyts ännu närmare...

Jag tycker inte att du behöver bli så upprörd över ett ord. Det är ett ord som förklarar en situation. Så enkelt är det.
    Så länge biomammor och biopappor gör sitt bästa för sina barns skull behöver de aldrig känna sig "hotade" av oss bonusmammor.

Jag har upplevt svartsjuka för att min bonusdottersmamma varit avundsjuk och sjartsjuk på mig..??? Varför förstår jag inte. Tror att hon lider av skitsofreni då hon ena dagen är supergullig och andra dagen pratar hon skit om mig..? Trots det gillar jag henne. Vill verkligen inte att hon ska känna sig "hotat", det har hon inget för!

Som "bunusmamma" får man inte göra några misstag. Du får inte låta bägaren rinna över, du måste alltid ställa upp för barnets bästa oavsett om du är trött, sjuk osv... du har aldrig någonting att säga till om, men du måste gulla och vara snäll och rättvis mot barnen. Ni bio mammor vet inte hur svår uppgift vi "bonusmammor" har... Men vi har accepterat det då vi älskar barnens far.

Nu blev det mycket om ingenting
    Jag har både positiva och negativa erfarenheter från "bonusmammaskap". Men det skulle underlätta om fler biomammor försökte sätta sig in i vår situation, för vi blir tvungna att sätta oss in i er situation dagligen...

Lycka till alla "bonusmammor" och bio mammor!!!

• Matte72

Jag tycker att det är en talande och trevlig benämning som dessutom är spridd så att de allra flesta förstår vad man menar om man pratar om sina bonusbarn. Men jag har å andra sidan bara positiva erfarenheter av begreppet och bonusbarn/bonusföräldrar

• 2underbara

Själv har jag ett momsbarn och har aldrig, och kommer aldrig, kalla mig något som kan blanda ihop mig och sambons barn släktmässigt i andras öron.
    Mamma är jag utan prefix och det är jag till mina egna barn, inte andras.

Obehagliga tanke att blandas ihop *ryser* 

Bonus var för mig ett positivt laddat ord innan, nu tycker jag bara ordet är otäckt. 

Svar på tråden bonusmammor finns inte