Bältad bas eller Isofix??
Hej, jag vill veta era erfarenheter av babyskydd. För och nackdelar med bältad bas respektive isofix??
Hej, jag vill veta era erfarenheter av babyskydd. För och nackdelar med bältad bas respektive isofix??
du måste ha en isofix i bilen, annars är bältes bas lika bra
Fördelen med bältad bas är ju såklart att den passar i alla bilar
Fördelen med isofixen är väl att basen sitter stabilare..Men då måste du ha isofix i bilen..
jag tänker så här, om man ha risofix i bilen, finns det då några anledningar till att köpa en bältad bas?
Är det någon skillnad på "smidigheten" på själva stolarna?
stolen är samma, det är basens fäste som är olika, och med isofix bas så kan du inte ha den in alla bilar, utan bara nyare med just det fästet.
jag har bältad bas för att jag har en äldre bil + en bil med endast 2-punktsbälte, och då finns inget annat alternativ.
Vi har en Brio Primo med bas. Den har både isofix och bältesmontering. Trodde de flesta var gjorda så.
Vi har tyvärr inte isofix i bilen så den bältas fast men det fungerar utmärkt. Bara man drar åt bältet riktigt ordentligt så sitter det som berget.
Som många redan nämnt:
krävs att bilen har isofix-fästen
Fördelarna är att Isofix är otroligt mycket enklare och smidigare att montera (bara att klicka i fästena i stort sett) och risken för felmontering är så gott som minimal jämfört med bältesmontering. Basen blir stabilare.
Nackdelen: passar bara i bilar med isofix-fästen. De stolar jag sett har alla varit dyrare än samma modell där man använt bälte istället. Hoppas på att modellerna blir billigare framöver.
Vi har en Brio Primo med bas. Den har både isofix och bältesmontering. Trodde de flesta var gjorda så.
Vi har tyvärr inte isofix i bilen så den bältas fast men det fungerar utmärkt. Bara man drar åt bältet riktigt ordentligt så sitter det som berget.
Fast de flesta stolar med isofix fungerar BÅDE med isofix och bälte. Jättelätt, åker du i en bil med isofix så använder du det, åker du i en bil utan isofix så sätter du fast den med bältet! Vi har en bil med isofix och en utan... Inga problem!