• Squeezetoy

Mensskydd genom tiderna...

Efter att ha läst tråden om när man fick sin mens så började jag tänka tillbaka på de där hemska bindorna som fanns då, (haft mens i 15 år). Inte dagens tunna, formade bindor, utan tjocka, helt raka.Det kändes ju som om man inte kunde gå normalt dessutom var jag helt övertygad om att det syntes utanpå byxorna att jag hade binda. Det spelade ingen roll hur mycket jag än vred på mig för att titta på baken i spegeln och såg att det inte syntes var jag övertygad om det syntes.
    Kommer ihåg att det efter ett tag dök upp en sort som hette silouette som var smalare i mitten, rena drömmen. Och när de första tunna kom kändes det om en revolution, kanske inte men jag behövde inte spendera lika mycket tid framför spegeln i alla fall. Dessutom luddade tampongerna.

Kanske det finns någon som har minnen om ännu äldre mensskydd som vill dela med sig??

/i

• Svar på tråden Mensskydd genom tiderna...
  • Signatur

Haha, jag blev superlycklig när Libresse Anatomic kom. De var avsmalnande bakåt. Läckte som bara den eftersom de var liksom runda så allt bara rann åt sidorna. Syndes dock aningen mindre än de andra tjocka knöliga sakerna som fanns.

• Adelisa

Sån tur att man är lite yngre då!

Slapp dem dära. Har alltid haft sköna libresse om jag haft bindor vill säga..

Men komme rihåg att min mamma hade sådana som ni beskriver när jag var liten. Jag lånade dem och hade osm blöjor till mina dockor

• Nika75

Åh vad träffande, TS . Jag fick mens i sjuan, 1988. Känner igen det där med tjocka fyrkantiga "miniblöjor". Hur man än gjorde rann det åt sidorna och var dönervös att det skulle läcka. Och ständigt denna noja att det skulle synas. Minns att jag ständigt gick och hade ångest i skolan. Och när man rest sig upp efter att ha suttit en lektion var jag fast övertygad om att jag hade en stor röd fläck där bak så jag rusade till toa... Klarade mig dock utan några större missöden för det var ju aldrig så illa som det kändes som. Men fan vad bindor det gick åt - och trosbyten!
    Och eftersom de flesta trodde på myten att man inte kunde använda tampong om man var oskuld härdade jag ut - ända tills jag lärde känna en tjej som var ett år äldre som bedyrade det visst gick. Vilken fröjd det var när jag lyckades... även om det dröjde 1,5 år!

• Monstermamman

O ja! Och vilken lycka när första bindorna med vingar kom! Det blev ju som en helt ny värld!

• Squeezetoy

Ja, vingarna håller den ju på plats så den inte kan åka åt sidan så allt hamnar bredvid. Undrar varför ingen tänkte på det innan. Att de var tjockare för har ju med materialutveckling att göra.

Även limmet var ju kasst förr, bindor idag brukar ju stanna dör de ska öven de utan vingar, tidigare lossnade de ju ofrtare än kvickt och blev korvformade istället.

/i

• mammacarro

idag finns det många bra bindor, men dom ända jag kan använda e libresse goodnight. dom tjockaste, hade varit tacksam om någon har nåt mer tips om tjocka bindor.. har nämligen flodvis med blod och kan även bloda igenom libresse goodnight och jag hatar det, synderhet om man har ljusa jeans och det syns genom, sist blodade jag ner 4 par byxor på två dagar :(

• Anonym

Usch jag minns en händelse i skolan. I mellanstadiet var det. Jag hade ljusblå jeans på mej och det var sista lektionen för dagen. Jag kände att jag nog hade läckt mensblod. (Bindan var en sån där gammal modell). När lektionen var slut så reste alla på sig och skulle gå hem. Jag vågade inte resa på mej. Visste att det skulle synas + att när man reser sig efter att ha suttit så kommer det mera. Så jag satt kvar in i det längsta. Tänkte att jag kunde gå när alla andra gått. Men vad jag inte visste var att alla lärarna skulle ha möte där inne precis efteråt. Så jag var tvungen att resa på mej. Blodet rann och en del längs med benet. (Riktigt dålig passform på bindan) och såklart var det flera lärare som såg det. Skämdes ögonen ur mej. Och stolen såg ju inte fin ut och jag ville ju göra rent den. En kvinnlig lärare följde med mej ut och tog stolen med och vi torkade av den. Hon var trots allt ett stöd och vi pratade en del. Hon berättade också lite pinsamheter hon varit med om.
    Med dagens bindor hade det nog aldrig skett.

• skriva

Libresse anatomic, ja! Ha ha ha ha ha! vilket skämt! Dem minns jag. Jag ville ha dem eftrsom de låg i en skitsnygg förpackning med jeansmotiv på. Deras copy löd nåt i stil med: "Kvinnans underliv är lätt välvt inåt. Därför har vi skapat en binda som följer formen...etc, bla bla bla"

Men så dåliga de var! De var ju ganska korvformade från början och det rann ju mycket riktigt ut åt sidorna. Usch!

Jag fick min första mens i sexan, samma dag som Nicole vann melodifestivalen med "Ein bisschen Frieden". Jag kan aldrig höra den låten utan att drabbas av ett lätt illamående. Tur att man inte hör den så ofta...

Dessutom inträffade det dagen efter vi hade fått röda hund-sprutan och jag minns att jag tänkte när jag såg blodet: "Håll dig lugn, det är bara röda hundsprutan. Inget att hetsa upp sig över..."

Och mamma kom med äcklig barndispril som smakade urk och jag hade ont i magen och det var misär. Jag undrade om detta verkligen var resten av mitt liv. Och det var det ju, ha ha!

Jag började snart med tampong och var innerligen tacksam över att oskulder kunde ha det. Jag läste i Starlet att man kunde ha det, ingen jag kände använde tampong.

• Anonym (blödig)

Jag har blött så mycket genom åren att jag fått ha riktiga blöjor på mig. Så kom inte och snacka om mensblöjor.

• Anonym (tygis)

Tygbindor verka fungera bättre än dessa bindor ni pratar om, dom fungerar ju bättre än dagens bindor med tycker jag.

• sötisnos
    Anonym (blödig) skrev 2005-12-02 15:25:14 följande:

Jag har blött så mycket genom åren att jag fått ha riktiga blöjor på mig. Så kom inte och snacka om mensblöjor.

Kommer ihåg dom bindorna😂 var så rädd att bindan skulle synas, så jag körde bindorna i mangeln, och då var det min första tunna bindan🥰 
    undrar om jag var först ute med libresse ultra tunn binda 🤭
    skriva skrev 2005-11-25 23:04:14 följande:

Libresse anatomic, ja! Ha ha ha ha ha! vilket skämt! Dem minns jag. Jag ville ha dem eftrsom de låg i en skitsnygg förpackning med jeansmotiv på. Deras copy löd nåt i stil med: "Kvinnans underliv är lätt välvt inåt. Därför har vi skapat en binda som följer formen...etc, bla bla bla"

Men så dåliga de var! De var ju ganska korvformade från början och det rann ju mycket riktigt ut åt sidorna. Usch!

Jag fick min första mens i sexan, samma dag som Nicole vann melodifestivalen med "Ein bisschen Frieden". Jag kan aldrig höra den låten utan att drabbas av ett lätt illamående. Tur att man inte hör den så ofta...

Dessutom inträffade det dagen efter vi hade fått röda hund-sprutan och jag minns att jag tänkte när jag såg blodet: "Håll dig lugn, det är bara röda hundsprutan. Inget att hetsa upp sig över..."

Och mamma kom med äcklig barndispril som smakade urk och jag hade ont i magen och det var misär. Jag undrade om detta verkligen var resten av mitt liv. Och det var det ju, ha ha!

Jag började snart med tampong och var innerligen tacksam över att oskulder kunde ha det. Jag läste i Starlet att man kunde ha det, ingen jag kände använde tampong.

skriva skrev 2005-11-25 23:04:14 följande:

Svar på tråden Mensskydd genom tiderna...