• Anonym (???)

Pantbrev och husköp, vad betyder det här?

Väljer att vara anonym då vi ska/vill köpa hus på liten ort och jag vet att det finns fler här inne på FL som ska buda på samma hus...

Jo, huset är helt fantastiskt. Utgångspris är 2.5 miljoner.

Huset har 10 st pantbrev om 1.6 miljoner uttaget. Vad betyder detta helt enkelt och hur påverkar det oss?? 

• Svar på tråden Pantbrev och husköp, vad betyder det här?
  • Quinee

Om ni lånar för 2,5 miljoner och det finns pantbrev för 1.6 miljoner så får ni som köpare ta ut pantbrev så att de täcker upp till lånet dvs 0.9 miljoner. Det ska finnas pantbrev på hela lånesumman. Ni får betala för pantbreven ni tar ut alltså på de 0.9miljonerna. Det kommer då att kosta er 0.9 miljoner *2% (jag TROR att det är två procent) att ta ut pantbreven som täcker upp era lån.
    Någon som är mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel.

• Kat the bat

Så har jag förstått det också. Alltså ju högre pantbrev som finna på huset, desto bättre.

• Ramborg

Pantbreven lämnar ni i pant till banken när ni tar lån. Pantbrev är alltså beviset på att banken har säkerhet i ert hus.

Om ni vill ta mer lån än vad som finns pantbrev på, måste ni låta registrera nya. Och som någon sa här ovan, det är rätt dyrt, jag tror också det är två procent. Så det får ni ta med i kalkylen för husköpet.

• Anonym (???)

Thanxs! Det var ju bra då, trodde tvärtom jag ;-D

Svar på tråden Pantbrev och husköp, vad betyder det här?