• pumsemumsan

barns utveckling

Jag ska hålla ett muntligt föredrag i skolan om barns olika utveckling. främst språkutvecklingen och har hittat en hel del information om när barn utvecklar sin kommunikationsförmåga osv.

det jag däremot inte hittar och som JAG vill ta reda på är varför barn utvecklas olika. förutom att de kan utveckla psykisk ohälsa men det är väl inte samma sak hoppas jag?

Det känns som att det är ofta man hör det på föräldrafikan att ja, vissa barn utvecklar rörelseförmågan och växer  osv medan andra sitter stilla och lär sig prata.
    Att alla har olika personligheter vet jag.

Men som t ex min son är 19 månader, hans dagisvänner pratar och använder enkla ord i sammanhäng.
    Min son å andra sidan, kan förvisso ett tiotal ord men gör hellre ljudeffekter
    (läste nånstans på nätet att de säger vovve till många olika djur t ex) min son skäller som en hund enbart till stora hundar, medan små ser han som katter och säger då "BAAAOU" och allt som ska vara monster/spöken/krokodiler osv då låter "AAAARRHH"

O ja, istället då för att säga "mamma kommer" så ropar han glatt "Mamma!" och springer fram till mig och använder mer humör, kroppspråk, gester och ljudeffekter för att uttrycka sig.

någon som vet vart man kan finna något mer just om forskning eller liknande för just detta?

tack på förhand
    Anna

• Svar på tråden barns utveckling
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det finns massor bra litteratur som du kan få tag i på biblioteket och bokhandeln som beskriver barnsspråkutveckling.
    Det som avgör ett barnsspråkutveckling är barnets egna förutsättningar, stimmulans, språkligmiljö, intresse m.m
    Lycka till!
    Mvh Inger

• pumsemumsan
    Förskolepedagogen skrev 2011-02-08 20:20:01 följande:
    Hej!
    Det finns massor bra litteratur som du kan få tag i på biblioteket och bokhandeln som beskriver barnsspråkutveckling.
    Det som avgör ett barnsspråkutveckling är barnets egna förutsättningar, stimmulans, språkligmiljö, intresse m.m
    Lycka till!
    Mvh Inger

Hej!
    Tack för ditt svar, men har du något tips på vad jag ska leta efter? för det enda jag hittar är vad ett barn ska kunna i de olika åldrarna och vad man gör om ett barn inte kan prata ordentligt vid 4års åldern ungefär och ja hur man stimulerar ett barns språkutveckling, men ingenting om det är så att livliga barn utvecklar det senare eller har sämre förutsättningar, om de nu har det.

Mvh Anna

• Förskolepedagogen

Frågan är väl vad du letar efter? Vill du få din tanke bekräftad så finns det inga bevis på att det är på ena eller andra sättet. Det är individuellt. En del utvecklar tal först och motorik sen men endel är sena på allt eller tidiga på allt.
    Ett av mina barn kröp vid 3,5 månader och sprang vid 9 månader. Men han talade även tre - fyraords meningar vid 1 års ålder. Det finns få facit när det gäller barns utveckling men är du intresserad av hur det är för de flesta rekommenderar jag fortfande samma litteratur. Läs Erik Homburger Erikson, Jean Piaget och Lev Vygotskij så får du en vid bild av olika områden som barn utvecklar i olika stadier.
    Lycka till!
    Mvh Inger

Svar på tråden barns utveckling