barns utveckling
Jag ska hålla ett muntligt föredrag i skolan om barns olika utveckling. främst språkutvecklingen och har hittat en hel del information om när barn utvecklar sin kommunikationsförmåga osv.
det jag däremot inte hittar och som JAG vill ta reda på är varför barn utvecklas olika. förutom att de kan utveckla psykisk ohälsa men det är väl inte samma sak hoppas jag?
Det känns som att det är ofta man hör det på föräldrafikan att ja, vissa barn utvecklar rörelseförmågan och växer osv medan andra sitter stilla och lär sig prata.
Att alla har olika personligheter vet jag.
Men som t ex min son är 19 månader, hans dagisvänner pratar och använder enkla ord i sammanhäng.
Min son å andra sidan, kan förvisso ett tiotal ord men gör hellre ljudeffekter
(läste nånstans på nätet att de säger vovve till många olika djur t ex) min son skäller som en hund enbart till stora hundar, medan små ser han som katter och säger då "BAAAOU" och allt som ska vara monster/spöken/krokodiler osv då låter "AAAARRHH"
O ja, istället då för att säga "mamma kommer" så ropar han glatt "Mamma!" och springer fram till mig och använder mer humör, kroppspråk, gester och ljudeffekter för att uttrycka sig.
någon som vet vart man kan finna något mer just om forskning eller liknande för just detta?
tack på förhand
Anna