• Anonym (s)

Klåda i underlivet, ej svamp! Smörja med kortison...

Det som kliar och svider är ej svamp enligt odlingsprov.
    Därför ska jag nu smörja med barnolja och cortison (kräm 1%) i en vecka, morgon och kväll, för att se om det blir bättre.

BM (jag är ej gravid) pratar även om känsliga slemhinnor, kan man få det sådär huxflux?

Är det någon som har liknande problem?

• Svar på tråden Klåda i underlivet, ej svamp! Smörja med kortison...
  • Anonym

Har haft tusen underlivsproblem (svamp, ont vid sex, för många svampbehandlingar, sköra slemhinnor, mer svamp...) och jag vill bara varna för att använda cortison i underlivet - det GER sköra slemhinnor. Konstigt nog får man ändå rek från diverse BM att ha det just där när man har problem.

Dock ger det säkert inte några sköra slemhinnor på en vecka, så prova med det, men överanvänd inte under längre tid.

Det är inte heller helt säkert att svamp syns på odling, så om du har otur är det svamp ändå. Men troligen snarare känsliga slemhinnor, kan ha med hormoner att göra. Om du äter p-piller eller ammar får du lättare sköra slemhinnor. Hoppas dina problem gått över!

• Emmalina1981

Cortimyk! BÄSTA cremen, finns receptfritt på apotek. Står att den är för fotsvamp. Fick detta råd av en läkare för några år sedan då jag själv till och från haft problem med klåda som INTE är svamp. Det är en MILD kortison-creme. Går fint att använda under graviditeten säger min BM. (Klåda  i snippan är förjävligt!

LYCKA TILL! 

• Anonym

Kan tyvärr bara instämma i föregående råd- cortison kan ge rakt motsatt effekt än den man hoppas på. Själv blev jag också rekommenderad cortison för att undvika att mina sköra slemhinnor medförde problem i form av obehag och återkommande infektioner. Eftersom jag har kämpat med vestibulit och kroniska svampinfektioner i många år var jag som tur var tillräckligt påläst för att vägra cortison pga risken för att slemhinnorna i förlängningen skulle bli ännu skörare. Efter många om och men kom gynekologen fram till att Propyderm vore mycket bättre- ger mjuka, smidiga slemhinnor och har en lätt antimykotisk effekt. Började med det för ca 2 ½ år sedan och har nu haft någon enstaka infektion och i princip inget obehag alls (vilket är en enorm skillnad mot tidigare då jag kunde ha mer än en infektion i månaden och en massa småstrul däremellan). Kanske kan vara värt att ta upp med din gynekolog?

• Anonym (s)

Idag har jag tid på en gynmottagning!

Jag hoppas på att få bättre råd och information där än vad jag har fått från mvc på min hemort...

Tack för era svar! :)

Svar på tråden Klåda i underlivet, ej svamp! Smörja med kortison...