• Anonym (undrande mamma)

sömn

Min dotter är 5 månader. Hon sover väldigt mycket på dagarna, alla barn är väl olika antar jag, har kompisar med barn i samma ålder och det skiljer ganska mycket. Hon är vaken ca 1½-2 timmar sen sover hon 1½ timme och så fortsätter det hela dagen. Hon sover alltså runt 4-5 ggr om dagen och det blir ca 6-7 timmar sammanlagt. På natten sover hon bra, från kl 20-21 till ca 06-07 (vaknar och äter två ggr). Är väldigt pigg och glad när hon är vaken! Min fråga är alltså, är det normalt att en 5 månaders sover 16-17 timmar varje dygn??

• Svar på tråden sömn
  • BVC Sköterskan

Hej!

Barn i hennes ålder sover ofta runt femton timmar per dygn, plus/minus några timmar. Det låter med andra ord som att din dotter sover normalt. Skulle hon upplevas extremt trött och svårväckt, då hade det naturligtvis kunnat vara annorlunda. Men du beskriver en tjej som är pigg och glad, därför kan jag inte se någon anledning att vara orolig.

Visst sover de flesta barn kanske tre gånger istället för fyra-fem gånger, men det kan bero på att de blivit vana med det. Så småningom (sex-åtta månader) kan jag tänka mig att hon behöver två längre sovpass på dagen och då kan du behöva hjälpa henne genom att styra hennes vakentid. Än så länge verkar hon dock obekymrad och tycks ha hittat en rytm som passar er.

MVH Christine

Svar på tråden sömn