• maria81

Såå sugen på gravad lax...

Det var likadant förrra gången jag var gravid. När julen närmar sig är lax det enda jag kan tänka på. Varför ska detta vara en förbjuden maträtt!!!

• Svar på tråden Såå sugen på gravad lax...
  • Delia

Min bm och läkare har sagt till mig att de går bra att äta de en gång om jag verkligen är sugen på de och allt annat jag är sugen på...
    Fast å andra sidan har jag en jävlig jobbig gravidtet och spyr ofta fast jag är i vecka 25 så de kanske därför men folk åt ju de förr och dem klarat sig

• lata kocken Johanna

gör själv då?

nygravad lax är ju helt OK

• Thessj

Jag har hört att om laxen har varit frusen o sen gravar man den så e d ok att äta....Vet inte om d stämmer?

• Sanber

Måste ju säga att jag är och har vart sugen på dne där kallrökta laxen i vakuum förpackning heeeeeela graviditeten!!*AAAAAAAHHHH*

men jag vågar inte ens smaka då min BM sa att det kan finnas bakterier som orsakar sena missfall och grava missbildningar . Vågar ju KNAPPAST!

• lata kocken Johanna

all fisk som ska ätas rå MÅSTE ha varit frusen och det gäller ALLTID eftersom det finns en liten risk för parasiter som binnekemask - och de dör i frysen...

bakterier dör inte...

och Ja gravad lax är OK om den är nygravad - frysa den kan man göra före eller efter gravningen....

• jippie

vad skulle egentligen kunna hända om man slänger i sig en förpackning med den där vacumförpackade kallrökta laxen då?
    eller beror det på vart i graviditeten man är?
    Nån som har hört nåt speciellt fall?

• lata kocken Johanna

det har hänt att det varit listeria i vaccad rökt lax...
    risken är större ju varmare den har förvarats (ska förvaras mellan 0 och 3 grader och aldrig någonsinn över 4 grader) och ju längre den förvarats

norpar du den direkt från rökugnen så är det ingen fara - men hur ofta kan man det?

och folk har blivit sjuka - eftersom det är en anmälningspliktig ljukdom så har man ganska bra koll och statistik...
    senaste fallet som jag hörde om som var liknande var för ngn vecka sen när det var listeria i krabba

• jippie

vad är symtomen för Listeria?
    Jag har ätit kallrökt vacumförpackad lax under min graviditet och är nu höggravid!
    Är det något jag bör be MVC ta tester på?!
    urk, nu mår jag illa.

• lata kocken Johanna

läs min presentation - längst ner har du lite länkar och i dom står symptom mm

• Snova

Delia, sorry men din läkare och BM låter rätt puckade om de säger att det är ok att äta allt en gång. En gång räcker ju för att få ett skadat barn även om risken är mkt liten.

• samos

Jag påstår inte att det smakar samma sak. Men min BM har sagt att det är lugnt med gravad lax om jag slänger den i en sås och hettar upp den. Så gott som allt som är upphettat är ju ok eftersom bakterierna dör. (Förutom miljögifter de försvinner inte.)

• lata kocken Johanna

samos
    allt går ju att äta när det är upphettat så...

men nygravad lax är helt OK att äta som den är
    och vill man ha röksmaken på och ändå vara helt säker på att firren är rätt hanterad så finns det rökessens som man kan ha några droppar på när man gravar laxen

• Sill

Usch då! Vad var det för slags krabba, som innehöll listeria? De kokta krabbor som finns vakumförpackade i kyldisken är väl pastöriserade? Har ätit dem flera ggr under graviditeten...

• Mysiga tjejen

inte sugen på lax, i så fall kallrökt men det får man inte äta............nej jag klarar mig utan och bm säger att man inte behöver äta omega tre om man äter lite fisk som jag gör.........

• sanz

Jag botar suget efter rökt lax genom att göra pastasåser med rökt lax då fisken är upphettad. Inte samma sak, men det dämpar suget något. Var hittar man nygravad lax? Måste man göra den själv, eller räcker det att köpa gravad lax i bit och plastförpackning som inte inte legat så många dagar i kyldisken?

• lata kocken Johanna

sill
    det var vanliga kokta vacumförpackade från kyldisken
    bara det att de legat för varmt - 8-10grader istället för maximala 4 grader...

gör helst själv - vill du göra riktigt snabb gravad lax så sockersaltar du skivad lax i ngn timme (max)
    ta helt enkelt en fryst fiskbit och skiva innan den blivit helt tinad - det är enklast

• lata kocken Johanna

jo ska utveckla svaret till sill

de drar ju in och försöker komma i kontakt med alla som utsatts - så den butiken som har haft den kontaminerade krabban har säkerligen haft ngn typ av info...

• dada67

jag har testat att grava lax på sushi-vis och det gick hur bra som helst!

en slags sashimi där man tar: soya, wasabi, risvinäger eller vanlig vinäger blandar i en skål och strimlar ner frysta laxskivor. SLURP!

Svar på tråden Såå sugen på gravad lax...