• mrsjossie

Råd/frågor om linser...

Hej,

Har i flera år burit glasögon men först nu i går skaffade jag linser som jag tänkte ha när jag tränar, åker skidor etc. Endagslinser.

Igår hos optikern fick jag hjälp att sätta in dessa vilket inte var några problem. Gjorde likadant i morse och det känns som att dom sitter rätt på (ser också så ut).

Däremot känner jag mig totalt vimsig, ser lite suddigt på vänster öga osv. (Jag gick upp en styrka på vänster öga i samband med linsbeställningen). Vet att många upplevt "vimsighet" när dom skaffat glasögon, innan man hunnit vänja sig, men jag vet inte om det ska vara likadant med linser?

Styrkan är ju utprovad och det kändes bra under de två undersökningarna/genomgången av den nya styrkan, jag upplevde att jag såg ÄNNU bättre.

Jag undrar, kort och gott... Hur känns det i början med linser? Kan man uppleva denna "vimsighet"?!! Sitter o jobbar på kontor o funderar starkt på att åka hem o hämta glasögonen i stället

• Svar på tråden Råd/frågor om linser...
  • Mizzz

Var det samma problem igår?

Jag har varit med om flera gånger att det legat fel styrka i paketen. Så upplever du att det är suddigt så kan det mkt väl vara något sådan. 

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • mrsjossie
    Mizzz skrev 2011-02-08 09:58:19 följande:
    Var det samma problem igår?

Jag har varit med om flera gånger att det legat fel styrka i paketen. Så upplever du att det är suddigt så kan det mkt väl vara något sådan. 
    Linserna jag fick öva med i går var från samma paket som jag tog ifrån idag. Och i går kändes det bra...
    Sa just till min man att det kände som om jag fått +5.0 på ögat

Tänkte mer om det kan upplevas vimsigt i början?
    Ser inte jättesuddigt utan det går lite i vågor.
  • 071001

Kan inte säga att jag upplevt detta med linser, nej.

• Mizzz

Jag fick linser så tidigt, men kan inte minnas något sådant heller.

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • 071001

Däremot upplevde jag att de skavde lite grann som skräp i ögat i början.

• Freija82

Jag är väldigt närsynt, så när jag slutade med glasögon och skaffade linser så blev det jättestor skillnad för mig. Dels blev allting mycket större och tydligare och jag var lite yr innan ögona började vänja sig. Optikern höll till en trappa upp och jag fick verkligen hålla hårt i stången när jag skulle gå ner sen med linserna på mig.

Vet att jag fick vänja ögonen genom att inte ha linserna i ögonen hela dagar från början utan öka tiden succesivt. Men om du ser suddigt med linserna tycker jag du ska säga till din optiker!

• skruttan82

När jag hade linser (månadslinser) så kunde jag ibland uppleva det du beskriver men då berodde det på att jag satt in linsen ut och in ^^

• mrsjossie
    Freija82 skrev 2011-02-08 10:49:02 följande:
    Jag är väldigt närsynt, så när jag slutade med glasögon och skaffade linser så blev det jättestor skillnad för mig. Dels blev allting mycket större och tydligare och jag var lite yr innan ögona började vänja sig. Optikern höll till en trappa upp och jag fick verkligen hålla hårt i stången när jag skulle gå ner sen med linserna på mig.

Vet att jag fick vänja ögonen genom att inte ha linserna i ögonen hela dagar från början utan öka tiden succesivt. Men om du ser suddigt med linserna tycker jag du ska säga till din optiker!
    Jobbar bara några timmar idag o tänkte ta ut dom så fort jag kommer hem. Nu har suddigheten försvunnit däremot känner jag mig lite "efter" med ögonen. Nja, som om jag hade druckit lite vin
    skruttan82 skrev 2011-02-08 10:49:27 följande:
    När jag hade linser (månadslinser) så kunde jag ibland uppleva det du beskriver men då berodde det på att jag satt in linsen ut och in ^^
    Optikern sa att det är svårare att se på endagslinser om den är rättvänd eller ej. Däremot så vände jag på den fram o tillbaka tills jag slutligen såg att den låg rätt. Har känts lite som skräp men det börjar avta.
  • J o a n n a

Jag tror jag kände så både när jag fick linser och när jag gick från linser till glasögon igen. Inget suddigt, men yr blev jag.
    Det är ju olika styrkor i linser och glasögon. Kan vara det??

• mrsjossie
    J o a n n a skrev 2011-02-08 10:58:51 följande:
    Jag tror jag kände så både när jag fick linser och när jag gick från linser till glasögon igen. Inget suddigt, men yr blev jag.
    Det är ju olika styrkor i linser och glasögon. Kan vara det??
    Det är ju en vanesak med glasögon också, jag känner ju mig naken utan dom
    Så, så kan det mycket väl vara! Tack!
  • Nyckel piga

Jag har med precis, just idag skaffat linser Och vad jag har hört så kan man känna sig lite "vimsig" i början när man inte är riktigt van. Fick du ett erbjudande om nybörjarpaket?

Svar på tråden Råd/frågor om linser...