• Äldre 8 Feb 12:14
    2602 visningar
    5 svar
    5
    2602

    Hästmat till kaniner?

    Finns det någon hästmat som kan vara farlig för kaniner? Mina kaniner bor i den del av stallet där fodret förvaras så de har fri tillgång på hö och halm samt havrekross!

    Behöver jag kaninsäkra eller kan det vara ok? 

  • Svar på tråden Hästmat till kaniner?
  • Äldre 9 Feb 13:23
    #1

    nej häst mat är ok för kaniner. Dock så skulle jag kanske kaninsäkra så att de inte äter för mycket eller förstör. Havrekross ska man bara ge typ MAX 1 msk till kaniner som är aktiva, och då menar jag grovtränade kaninhoppare. Det är helt onödigt att ge till "vanliga" kaniner. Om de inte är magra iof.

  • Äldre 10 Feb 10:33
    #2

    Mina kaniner bor i en ladugårdsdel som är cirka 50 kvadrat, de bor i halm och hö förrådet, de har gjort sitt bo bland tre ton halm! De är i normalhull och har fina lagom nedslitna klor, det jag oroar mig för är ju all krosshavre de får i sig!

    Vad kan hända om de äter för mycket havre? 

  • Äldre 10 Feb 12:50
    #3
    Tant Herta skrev 2011-02-10 10:33:49 följande:
    Mina kaniner bor i en ladugårdsdel som är cirka 50 kvadrat, de bor i halm och hö förrådet, de har gjort sitt bo bland tre ton halm! De är i normalhull och har fina lagom nedslitna klor, det jag oroar mig för är ju all krosshavre de får i sig!

    Vad kan hända om de äter för mycket havre? 
    Dom behöver inte havren, havre är väldigt fett för kaninerna & om dina kaniner inte förebrukar mycket energi så ska dom inte ha det, det kan skada deras organ & dom kan bli väldigt feta.

    Jag gav mina kaniner 1 msk havre per dag när jag aktivt tränade dem, det var hopptävlingar eller utställningar  varige helg. Träning varannan dag på en 3 timmar + utevistelse i ungefär 3 timmar lösspringande i trädgården för vissa och andra i hagar eller hundgård. De andra dagarna fick de "vila" och då var det utevistelse i 6 timmar, eventuellt att man körde något lågt hinder på dem någon gång.

    Så jag andtar att dina inte hårdtränar? sopa bort allt havre och se till så att det inte kommer in så mycket mer. Dom kan ju få lite havre under fällningsperioden & vintern för att hålla hullet uppe då vissa kaniner har förmågan att minska i vikt under dessa perioder. Men då pratar jag om MAX en tsk per dag.
  • Äldre 10 Feb 12:55
    #4

    Ok! Då ska jag havresäkra den delen dom är i, tack så mycket för hjälpen!

  • Äldre 10 Feb 12:58
    #5
    Tant Herta skrev 2011-02-10 12:55:24 följande:
    Ok! Då ska jag havresäkra den delen dom är i, tack så mycket för hjälpen!
    Vsg :)
Svar på tråden Hästmat till kaniner?