• SC11

Sigge som tilltalsnamn? Fint eller fult?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sigge som tilltalsnamn? Fint eller fult?
  • kmp

Har lite svårt att uttala mig eftersom vår katt heter Sigge....

• SC11

Just det som är lite synd, MÅNGA katter heter Sigge. Varar min bästa väns katt. Fast med Z då.
    (pch gud vad hon stör sig på att våran son ev. kommer att heta Sigge....)

Min gammelmorfar heter Sigge och killen i magen heter Sigge nu, det bara blev att vi kallade honom Sigge från början och sen har det hängt med. Nu är namnet så inarbetat att han får heta det. Om det nu inte blir så att han verkligen inte passar till att heta det!

I såfall blir det en Sigge Albert CallanderSkrattande 
    Inte jätteförtjust i Albert, men det är släktnamn från sambons sida, så jag får ge mig.
    Står mellan Håkan, Björn och Albert så Albert är ett givet val av de tre namnen Flört

• Tant Green

Fint. Det var vårt alternativnamn när dottern föddes (det enda pojknamn som vi hade kunnat enas om ). Då (2005) hade jag aldrig hört någon som hette det (annat än som smeknamn) så jag googlade runt lite för att se om det var ett "riktigt namn" och det var det ju, typ 30 personer som hette det då, men nu är det ju lite fler.

• Discostella

Fint! Vår son hette också Sigge i magen, men maken vägrade det som tilltalsnamn. När han kom ut blev han en Villem :)

• SC11
    Skrattande Ja, nu verkar det vanligare. Både Håkan Hellströms och Henrik Dorsins söner heter Sigge..Och det verkar öka på namntoppen. Hoppas bara han passar till namnet sedan, annars vet jag inte vad han ska heta.
  • DenNamnbitne

Fult är det då inte. Men jag är något tveksam med Sigge som tilltalsnamn. Ja, det funkar ju men jag ser hellre redigare namn som Sigvard, Sixten, Sigfrid. Men Sigge är bra hur som helst. Jag tänker på Sigge Fürst.

• Drake

Jag älskar det namnet men kan tyvärr inte ta det då jag hade en mindre charmig morbror som hette det. Namnet är ganska starkt kopplat till honom tyvärr, men det är fint

• annca

Är inte specilellt förtjust i att ge ungar namn jag ser som smeknamn, som Ville, Sigge, Kalle, Charlie etc.
    Att kallas för det är helt OK, men inte att ha det som givet namn. Ville är egentligen exempelvis Villiam, Vilgot, Vilhelm, liksom Sigge är Sigvard, Sigismund, Sigurs och Kalle en Karl och Charlie Charles. Men jag är väl gammalmodig antar jag...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • JosefineK

Passar fint pà en hund eller en katt, eller som smeknamn pà en person, men som tilltalsnamn till ett barn nej.

• Piga

Jag älskar det namnet! Ville att sonen skulle heta det, men inte sambon. Så det fick bli Sigge i mellannamn istället =)

• trolletimagen

Min ena råtta hette Sigge så det är klart jag tycker det är ett fint namn Glad Inte ska man bry sig om vad folk har döpt sina djur till. Här finns både en Charlie, Clinton, Nalle och förr även en Ulf (den andra råttan). En del namn passar både djur och människor Glad

• Familjeliivsfinastenick

Man vänjer sig. Har en brorson som heter så men innan det var bestämt och bara uppe som förslag så dömde jag ut det rejält. Nu är Sigge Sigge och inte Sixten eller Sigvard som jag försökte med. Trodde aldrig att jag skulle vänja mig vid det men det gör man.
    Gjorde till och med en omröstning här på fl om det ja självklart med svägesrkans välsignelse.

Svar på tråden Sigge som tilltalsnamn? Fint eller fult?