Hur gör jag för att våga vara någon/ våga ta plats?
Jag är en osynling. 29 år. Är högskoleutbildad och har ett jobb jag för det mesta trivs med...
Men- överallt, både på jobbet och privat vågar jag inte vara mig själv. Jag anpassar mig hela tiden efter hur jag tror andra vill jag ska vara.
På jobbet har jag aldrig några åsikter, säger jag något så är det bara något självklart och oförargligt så jag inte ska få något påhopp.
Med vänner så är det jag som är tyst och lyssnar, de andra som pratar. .Mina vänner känner mig inte, ingen frågar speciellt mycket om vad jag har gjort, vad jag tänker osv. De tycker nog mest att jag är en god lyssnerska. Själv tycker jag att jag måste vara rätt tråkig, jag har ingen personlighet- vad är det egentligen de gillar med mig? De vet ju inte vem jag är?
Säger någon någon dum kommentar om mig eller något dåligt skämt skrattar jag oftast lite, fast jag inte alls tycker det är roligt.
Jag har mycket svårt att uttrycka mig muntligt, jag har svårt att komma på något att säga, rodnar osv. Ibland kommenterar folk: Du säger ju aldrig någonting... Då känns det ännu värre.
Jag går mest klädd i intetsägande neutala kläder för att inte synas och sticka ut.
Hur ska jag kunna bli mer mig själv, våga ta plats?