• Anonym (Spöket)

Hur gör jag för att våga vara någon/ våga ta plats?

Jag är en osynling. 29 år. Är högskoleutbildad och har ett jobb jag för det mesta trivs med...
    Men- överallt, både på jobbet och privat vågar jag inte vara mig själv. Jag anpassar mig hela tiden efter hur jag tror andra vill jag ska vara.

På jobbet har jag aldrig några åsikter, säger jag något så är det bara något självklart och oförargligt så jag inte ska få något påhopp.

Med vänner så är det jag som är tyst och lyssnar, de andra som pratar. .Mina vänner känner mig inte, ingen frågar speciellt mycket om vad jag har gjort, vad jag tänker osv. De tycker nog mest att jag är en god lyssnerska. Själv tycker jag att jag måste vara rätt tråkig, jag har ingen personlighet- vad är det egentligen de gillar med mig? De vet ju inte vem jag är?

Säger någon någon dum kommentar om mig eller något dåligt skämt skrattar jag oftast lite, fast jag inte alls tycker det är roligt.

Jag har mycket svårt att uttrycka mig muntligt, jag har svårt att komma på något att säga, rodnar osv. Ibland kommenterar folk: Du säger ju aldrig någonting... Då känns det ännu värre.

Jag går mest klädd i intetsägande neutala kläder för att inte synas och sticka ut.

Hur ska jag kunna bli mer mig själv, våga ta plats?

• Svar på tråden Hur gör jag för att våga vara någon/ våga ta plats?
  • Anonym (varit där)

På ett sätt känner jag igen mig av det du berättar. Jag har varit såå extrem blyg att jag rodnade bara  jag visste att nu kommer någon att tilltala mig.

Nu är det tvärtom. Har jag en åsikt så måste jag framföra den oavsett hur många/ eller vem det är som lyssnar.
    Nog har jag mycket kvar att jobba på när det gäller självkänslan men jag tycker att jag kommit en bit på väg.

Finns det några situationer då du känner dig mer trygg, då du känner att du kan vara mer dig själv?

• Anonym (anna)

Lär dig att kallprata! Samma intetsägande grejor som alla andra pratar om bara för att ha något att säga. Det skapar en närmare relation känner jag, och då vågar jag vara mig själv mer. Om du har en "vanlig" åsikt om som du vet att de flesta håller med om så kan du försöka yttra den och lyftas genom det stöd du kommer få, även om någon enstaka kanske inte håller med. Börja i småsteg.

• Anonym (fd)

Börja i det lilla.

Om ni diskuterar något helt oviktigt, som vilken färg som är snyggast på tröjor eller om en viss film var bra eller dålig så testa att säga din mening även om du tycker annorlunda. Du kommer märka att jorden inte rämnar för att du tar lite plats, att folk inte blir irriterade på dig eller tycker att du är en idiot. Möjligen att de till en början blir lite förvånade, men sannolikt kommer de tycka att det är roligare att prata med dig.

Jag älskar att höra andras synpunkter på saker och ting eftersom det ger mig perspektiv på mina egna tankar och idéer så om någon har en avvikande åsikt är det mest intressant. Sedan beror det förstås på hur åsikten framförs: om man säger att "jag tycker filmen var skräp och ingen normal människa kan ha fått någon behållning av den" så blir det otrevligt men om man säger att man tyckte att den var slarvigt gjort eller hade förutsägbart manus eller var en ripoff på en annan film så uttrycker det bara en åsikt om filmen, och blir inte något negativt om den som tyckte den var bra.

Jag har varit som du tidigare, inte velat ta plats och inte vågat uttrycka egna åsikter. Jag kände det som att jag inte ens vågade ha en åsikt om något så neutralt som vilken färg jag gillade bäst. Den som träffar mig idag kan inte föreställa sig att det har varit så eftersom jag tar plats och tycker om att diskutera saker och till och med klarar att stå upp för mig själv i skarpt läge, dvs om någon beter sig illa.

• Anonym (Spöket)
    Anonym (varit där) skrev 2011-02-08 14:53:14 följande:

På ett sätt känner jag igen mig av det du berättar. Jag har varit såå extrem blyg att jag rodnade bara  jag visste att nu kommer någon att tilltala mig.

Nu är det tvärtom. Har jag en åsikt så måste jag framföra den oavsett hur många/ eller vem det är som lyssnar.
    Nog har jag mycket kvar att jobba på när det gäller självkänslan men jag tycker att jag kommit en bit på väg.

Finns det några situationer då du känner dig mer trygg, då du känner att du kan vara mer dig själv?

Härligt att du tagit dig ur det! Hur kom du ur den osynliga rollen?
    Jag kan vara mig själv och ha egna åsikter tillsammans med mina föräldrar och min bror...
  • Anonym (Spöket)
    Anonym (anna) skrev 2011-02-08 14:58:22 följande:
    Lär dig att kallprata! Samma intetsägande grejor som alla andra pratar om bara för att ha något att säga. Det skapar en närmare relation känner jag, och då vågar jag vara mig själv mer. Om du har en "vanlig" åsikt om som du vet att de flesta håller med om så kan du försöka yttra den och lyftas genom det stöd du kommer få, även om någon enstaka kanske inte håller med. Börja i småsteg.
    Tack, det var ett bra tips... Men för mig är det inte ens lätt att kallprata, jag får nog lägga mig i hårdträning på det. Väder och vind, vad kallpratar man mer om?
  • Anonym (Spöket)
    Anonym (fd) skrev 2011-02-08 15:13:54 följande:
    Börja i det lilla.

Om ni diskuterar något helt oviktigt, som vilken färg som är snyggast på tröjor eller om en viss film var bra eller dålig så testa att säga din mening även om du tycker annorlunda. Du kommer märka att jorden inte rämnar för att du tar lite plats, att folk inte blir irriterade på dig eller tycker att du är en idiot. Möjligen att de till en början blir lite förvånade, men sannolikt kommer de tycka att det är roligare att prata med dig.

Jag älskar att höra andras synpunkter på saker och ting eftersom det ger mig perspektiv på mina egna tankar och idéer så om någon har en avvikande åsikt är det mest intressant. Sedan beror det förstås på hur åsikten framförs: om man säger att "jag tycker filmen var skräp och ingen normal människa kan ha fått någon behållning av den" så blir det otrevligt men om man säger att man tyckte att den var slarvigt gjort eller hade förutsägbart manus eller var en ripoff på en annan film så uttrycker det bara en åsikt om filmen, och blir inte något negativt om den som tyckte den var bra.

Jag har varit som du tidigare, inte velat ta plats och inte vågat uttrycka egna åsikter. Jag kände det som att jag inte ens vågade ha en åsikt om något så neutralt som vilken färg jag gillade bäst. Den som träffar mig idag kan inte föreställa sig att det har varit så eftersom jag tar plats och tycker om att diskutera saker och till och med klarar att stå upp för mig själv i skarpt läge, dvs om någon beter sig illa.
    Tack för det långa svaret! Ska tänka på det där med att börja på att träna att ha egen åsikt i oviktiga frågor.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Spöket) skrev 2011-02-08 15:34:08 följande:
    Tack, det var ett bra tips... Men för mig är det inte ens lätt att kallprata, jag får nog lägga mig i hårdträning på det. Väder och vind, vad kallpratar man mer om?
    Hur är det? Vad kallt det är idag. Vad gjorde du helgen? Har det gått bra på jobbet? Återknyt till saker som personen berättat.
  • Anonym (SPÖKE NR2...)

Jag är 20 år. Känner igen mig precis, är exakt likadan!
    Vet inte varför.. usch... känner att jag aldrig kommer få något jobb (är mammaledig för tillfället o har inget jobb att gå tillbaka till sedan, dock hade jag jobb till hälften av graviditeten men va tvungen att sluta pga min chef tyckte jag va för blyg o tyst...) för att jag aldrig säger något, plugga vidare vågar jag inte heller eftersom jag känner att där måste man kunna va social - vilket jag inte är...
    Jag vet helt enkelt inte hur man pratar med människor!! Förvånad
    Och likadan som du då det gäller vännerna; där är det jag som sitter o lyssnar o knappt säger nåt.
    De enda jag kan prata obehindrat med är min pojkvän och min syster..

Usch att det ska va så orättvist att vissa kan prata obehindrat med nästan vem som helst, men andra inte kan säga något till någon...

• Anonym (SPÖKE NR2...)

Ska förresten tillägga att ibland om någon jag inte känner börjar prata med mig så kan jag få tårar i ögonen bara för att jag blir så nervös....

• Glädje58

hej ts

Anonym (Spöket) skrev 2011-02-08 14:42:19 följande:
    ....Hur ska jag kunna bli mer mig själv...
    vad har du för bild av dig själv, vad är du för människa. Fundera på det...

Tänk på att vad du säger och vad du gör, blir en bild av dig, om du är ärlig och uppriktig.

Tänk även på att så snart du säger något eller gör något, så finns det personer som tycker om det och personer som inte tycker om det. Gör du inget, säger inget, så finns det ändå personer som inte gillar det eller dig. Så det är lika bra att ge uttryck för vad du känner, släpp ut det bara.
Svar på tråden Hur gör jag för att våga vara någon/ våga ta plats?