• Tina B

Vad räknas som feber?

Nu ger jag snart upp! Sonen har haft hög feber, normal hög feber och sedan låg feber. På dag 5 (6?) tvärvände det och blev hög feber igen som sakta gick neråt till dag 9. Dag 10 och 11 har han legat runt 37,5 (ibland strax över och ibland strax under). Man skall ju vara "feberfri" en dag innan man går till skolan/dagis/fritids. Vad räknas som feberfri? Normal sätt skulle jag ju anse 37,0 men nu är han för 17 inne på 11 sjukdagen! (ja vi har varit hos läkaren och fick svaret ingen åtgärd).

• Svar på tråden Vad räknas som feber?
  • Philippa

38 grader är feber.....

37,5 är ingen feber i min värld...

• snillis

Över 38 plus allmäntillstånd.
    Och så tar man hänsyn till när på dygnet man tempar. Man har ju oftast lite högre temp på kvällen än på morgonen.
    Plus geivetvis vilken normaltempen är.

• snappi81

Beror ju på vad han normal temp är. Min ena son har tex 37,6 i grundtemp medans den andra har 36,5. Så det har stor betydelse. Sen måste du ju gå efter allmän tillståndet. Men ska du räkna som läkare gör så ska dom över 38 för att det ska räknas som feber.

Linus 070808 Lucas 090707
  • Tina B

Hans normala temp är 37,0
    Så ni skulle ha skickat iväg honom till skolan/dagsi/fritids nu då?
    Jag är lite osäker i och med att det tvärvände en gång när jag trodde han höll på att blir frisk. Och efter en sådan lång sjuka kan jag inte låta bli att känna att ca 37,5 (37,6 i morgontemp imorse) tyder på att han ännu inte är helt kry. Men idag är han pigg och äter ganska normalt.

• Philippa
    Tina B skrev 2011-02-08 15:47:31 följande:
    Jag är lite osäker i och med att det tvärvände en gång när jag trodde han höll på att blir frisk. Och efter en sådan lång sjuka kan jag inte låta bli att känna att ca 37,5 (37,6 i morgontemp imorse) tyder på att han ännu inte är helt kry. Men idag är han pigg och äter ganska normalt.
    Ja, du kan med gott samvete skicka honom på dagis!
  • snappi81
    Tina B skrev 2011-02-08 15:47:31 följande:
    Hade skickat iväg mina om jag ansåg att dom orkade, hade inte hängt upp mig så mycket på vad termometern visade.
    Linus 070808 Lucas 090707
  • skruttan82

Över 38 räknas som feber om man tittar på tex vårdguiden...

Svar på tråden Vad räknas som feber?