• Lindah 86

Råd o hjälp? Resurs i förskola.

Min son går på ett föräldrakooperativ .

Han fick en autism diagnos i slutet av förra året .

Jag och personalen och styrelsen har kommit fram till att våran åsikt och önskan är en resurs på förskolan .

(Pga många anledningar som tillhör diagnosen)

Det behövs absolut en extra person !!

Nu är det såhär att förskolan ligger inte i vår egen stadsdel , och det gör ju det hela ännu svårare att få denna hjälp verkar det som . Vår stadsdel är inte intresserade av att betala till en annan och dom tycker att detta är upp till förskolan att organisera om deras verksamhet så det passar min son .

Jag och hela min familj är 100%igt nöjd med hur verksamheten är . Min son vet absolut hur systemet funkar där och trivs . Vi vill inte lägga om någonting , hur barngrupperna blir indelade eller aktiviteteter under dagarna osv osv . Jag är inte intresserad av , tex en annan förskola . (självklart om det finns en nödvändighet dock , såklart) Eller vilken som helst lösning vår stadsdel vill komma på för att inte ge oss hjälpen vi vill ha . Vi vill bara ha en hjälp i antal personal .

Jag har ringt , övriga personer inom förskolan som är engagerade i detta har ringt (förutom att ha skickat ansökan då såklart) och vi har verkligen förklarat och berättat allt vi kunnat för att dom ska förstå . Ändå verkar det inte se ljust ut . VAD GÖR JAG NU ? Ni som kämpat för resurs , har ni fått tillsist ? Vilka papper kan hjälpa förutom läkarintyg ? Behöver bara höra , hur det gått för andra ? ...

• Svar på tråden Råd o hjälp? Resurs i förskola.
  • Mamma till tre kottar

Önskar jag kunde hjälpa men tyvärr. Vår enda erfarenhet är att vi just valt en friskola i grannkommunen och de anställde en assisten direkt, men jag vet inte ens om de fått extra pengar från kommunen (vill helst inte som förälder ha koll på pengarna).

Kanske spsm eller skolverket kan hjälpa till? Jag antar att förskolan gjort en ordentlig pedagogisk kartläggning som tydligt visar att de gjort allt som går med befintlig "förskole-peng". Det är ju viktigt att påvisa att det inte är indelningen av grupperna eller aktiviteternas upplägg som skapar problem.

• cruz

Hej!

Har förskolan sökt tilläggsbelopp från den stadsdelsförvaltningen som förskolan hör till? Eller måste ni söka tilläggsbelopp från er egen stadsdel? Mitt råd är att gå vidare på politisk nivå. Vi är tre familjer vars autistiska barns resursstöd minskt kraftigt. Vi har gjort allt vad som står i vår makt när det gäller att tala med tjänstemännen på barn och utbildningsförvaltningen, men det har varit kalla handen. Då gick vi till politikerna istället. Igår hade vi ett möte med ordföranden i kommunstyrelsen och ordföranden i utbildningsnämnden. Vi hade ett långt möte där vi visade upp film och presentationer om autism, behov träning , resursstöd i förskolan för att ha en chans till utveckling etc. I morse ringde de och sade att våra barn skulle få tillbaka det ursprungliga resursstödet/tilläggsbeloppet.

• timmerbacka

Vi har resurs till en kille med utvecklingsstörning och fick det när han började där för 2 år sedan. Förra veckan fick vi veta att vi kommer förlora henne till hösten för nu har han blivit så duktig så nu räknas han som en av alla barn då han som 2,5 åring lärt sig gå. Att han fortfarande har sin utvecklingsstörning och dålig balans och behöver extra stöd tar de ingen hänsyn till. Han kan gå.
    Allt handlar om pengar.
    Det finns en resursavd på denna förskolan och dom vill sätta honom där för det är en mindre grupp barn. Men, där är det fullt ös! Utåtagerande barn, barn som springer osv..
    Och kommunen säger "vi har inga pengar" det är dyrt med resurspersonal och resurs på en resursavdelning är Ännu dyrare"

Det är ju ta me fasiken helt galet!!! Barnet behöver ju extra tillsyn!!!

Familjekoperativ har jag ingen erfarenhet av, men jag har svårt att tro att de är speciellet givmilda när det är handlar om funktionshindrade barn. Jag har tappat förtroendet totalt...TYVÄRR för våran stora kille fick sin diagnos för 1 år sedan - ADHD & han börjar förskoleklass nu till hösten. Finns inga skolor ens för barn som fungerar bra under rätt förutsättningar, men behöver stöd för att klara av sin vardag,

timmerbacka.blogspot.com/ .....Linus 2005 - Mijo 2007
Svar på tråden Råd o hjälp? Resurs i förskola.