• Celia03

Borrad brunn?

Vi har hittat ett hus som har borrad egen brunn, ej kommunal. Mina föräldrar är galna och anser att vi inte är kloka som vill ha det här huset just på grund av detta. Så nu undrar jag... Ni som har egenborrad brunn, hur fungerar det för er? Har ni mycket problem med vattnet? 

• Svar på tråden Borrad brunn?
  • Diablo

Jag hade egen borrad brunn där jag bodde innan, mina föräldrar har borrad brunn där de bor nu. Vi har aldrig haft några problem. Varken att det har sinat eller att vattnet inte varit tjänligt.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Eerika

Vi har egenborrad brunn och har inga problem alls med vattnet. Kolla kvalitèn på vattnet bara är att det  är ok så är det ju bara att köra =)
    Tänk att ens föräldrar alltid ska ha åsikter...Samma sak här.

• skruttan82

Mina föräldrar har en egenborrad brunn och det har nog de flesta som inte bor i sammhället, snart borrar även vi vår egna brunn. Oftast är det nog inte vattnet det är fel på utan snarare rören vattnet rinner genom i så fall.
    Men be kommunen göra ett vattenprov :)

• Pimpinellan

Inte kloka? Ja,det var då himla märklig inställning. De flesta på landet inkl. vi har egen borrad brunn. Godare vatten får man leta lääääänge efter! Fy tusan för Uppsala eller Mölndalsvatten eller Gävle eller vilken stad som helst tror jag jämfört med vårt vatten! Aldrig haft nåt problem,aldrig sinat,luktat,smakat fel.

• misplacedname

Om det är i Östersund var glad för egen brunn!

• sandy sandy

tjuvar lite på den här tråden, då jag har precis samma fråga som ts.

vi är kära i ett hus med egen brunn. å vet ingenting om hur det fungerar...

kan vattnet typ frysa på vintern? kan varmvattnet ta slut? hur mycket måste man "snåla" på det lixom...

tack för svar! :)        

• sjöjungfru

Jag har egen brunn.. Mitt vatten var skitkass..Fick sätta i ett filter kostade 50 000 kr..så visst kan det var problem.. Nu är det problem med avloppet också det är utdömt ..Måste fixa nytt en kostanpå mellan 20-100 000 kr har jag hört.. Men räknar man med det i kalkylen på huset så är det oki..

• Marre79

Vi har aldrig haft problem med egen brunn. Enda nackdelen är väl i så fall att vattnet inte funkar då det blir strömavbrott. Men hur ofta blir det de?!

• Meria

Vi har haft problem med vattnet och brunnen är en anledning till att vi flyttar. 

Vi har grävt upp runt den för att täppa till 2 ggr på 2 år, nu senast iår och vi hoppas det håller bättre. Vattenprover 2 ggr per år särskilt när man har barn hemma á 1400:-. Risk att det läcker in höjs när det regnat mycket eller varit mkt snö, så där krävs extra koll. Det är lite jobb att se till att det blir bra, men vi kan ha åkt på ett måndagsexemplar också... Bott här i 5 år nu, det räcker gott.  

(¨,) Loke -06 & Isak -08 (,¨)
Svar på tråden Borrad brunn?