Sömnhjälp!! Helt slut!
Desperat behov av hjälp i en komplex situation.
Har ett barn som är drygt 2 år gammal och har sovit dåligt sedan han föddes. Redan som nyfödd/liten bebis så när han vaknade för mat på natten så var han vaken 1-2 timmar per gång. Han somnade aldrig om direkt efter mat som man alltid hör att barn gör.
På dagtid hade han svårt att somna. Vi fick vagna honom i ca 20-30 minuter och då somnade han och sov kanske 20 min åt gången innan han vaknade igen. Somnade sjäv i sin säng på kvällen, men aldrig dagtid. Han hade mycket ont i magen när han var bebis.
Vi har utrett honom och håller fortfarande på med det och det enda läkaren är inne på är allergi. Vi har just nu sädesslagsfri och mjölkfri kost. En del symtom (han har även andra symtom som eksem på kinder, svullen och stor mage, hemskt humör etc) blir bättre av denna kost men sömnen tycks aldrig bli bra!
Han sover ca 1-1½ timme på dagen (har testat att ta bort sömnen helt på dagen eller att han får sova så länge han vill men ingen skillnad på nattsömnen) och somnar sedan vid 20-20:30 på kvällen. Han sover sedan några timmar och vaknar sedan och är då vaken i 3-4 timmar i sträck, varje natt!! Han är superpigg och det GÅR inte att få honom att somna om förrän ett antal timmar senare då.
Vi har tyst, släckt, han får inte mat, vi byter bara blöjan om den är våt, han får inte leka, vi lägger bara tillbaka honom i sängen om han kommer upp...det är helt enkelt tråkigt, men han somnar ändå inte om.
Vi håller på att bli galna här hemma när vi båda jobbar heltid. Oftast går jag mer eler mindre upp vid 02:30 varje "morgon" och jobbar sedan hela dagen för att hålla igång till stora killen (4 år) somnar vid 21-22 tiden!!
Läkaren är endast inne på allergier men jag börjar fundera på om det inte är dags att utreda annat också?! Eller är det normalt att ett barn sover såhär dåligt nattetid när det är drygt 2 år och alltid sovit dåligt? Är det bara att acceptera läget om det är så att kosten inte påverkar nattsömnen? (han behöver ju kosten för andra symtom men nu pratar jag om sömnen).
Vad kan det bero på? ÄR en del bar bara såhär eller bör man fundera på om det är nåt fel?
Vissa nätter har han nattskräck för då är han inte kontaktbar och bara skriker och slåss och ser ut att vilja "rymma från något" men oftast är han bara "pigg".
Funderat på allt från magont, förstoppning, adhd, gaser ja...som sagt, det har ju varit sedan han var bebis...
Råd tack!!