• altevi

Någon mer som har Kartells FL/Y-lampa?

Har just sartt upp vår nya FL/Y-lampa från Kartell och upplever att glödlampan är superstark! Nån mer som känner som jag och som kanske har bytt ut den? Behövs det en speciallampa eller är det nån som vet var man kan köpa stora, matta glödlampor? Sockeln är vanlig E27 men själva globen är stor och vit.

• Svar på tråden Någon mer som har Kartells FL/Y-lampa?
  • eliten

Jag har med en FLY har haft i några år så har ju bytt glödlampa många gånger.
    Man kan köpa stora glödlampor på Ikea och bolagret har också jättestora. Och lampaffärer..

• altevi

Hehe, tack för ditt svar! Insåg när jag postat min fråga att den kanske inte var den smartaste ;) Men ett smart svar fick jag! Tack! *Beger mig till LAMPaffären* Såklart :D

• ikafika

Men matta glödlampor finns inte längre att köpa... Kanske finns lågenergilampor som är matta?

• altevi

Ja, den som sitter i nu är en sån. Men alldeles för stark dock :)

• Kinya

Hur mycket ljus ger en FLY när glödlampan inte är så stark att det blir jobbigt?

Vi funderar på en lila FLY och vill ha en lampa som ger rätt bra ljus.

• altevi

Alltså, den ger bra ljus om man har en bra lampa i ;) Men jag, som är lite fjantig och anser mig bli bländad om det är alltför stark glödlampa, har valt en svagare glödlampa och tycker att den ger ett mysigt sken! Absolut tillräckligt att ha över köksbordet enligt mig iallafall :) Men vi har en ljusgrön lampa, så den kanske släpper igenom mer ljus än den lila?

• Konvaljen

Kan du inte koppla på en dimmer? Vi har dimmer på ett flertal lampor och det är super tycker jag.

• Kinya
    Konvaljen skrev 2011-02-23 12:24:44 följande:
    Kan du inte koppla på en dimmer? Vi har dimmer på ett flertal lampor och det är super tycker jag.
    Går det att ha vanliga dimmers till lågenergilampor? Jag har hört nåt om att det inte går och att man då måste köpa speciella dimmers just till lågenergi.
  • ikafika
    Kinya skrev 2011-02-23 14:15:45 följande:
    Går det att ha vanliga dimmers till lågenergilampor? Jag har hört nåt om att det inte går och att man då måste köpa speciella dimmers just till lågenergi.
    Ja du måste kolla så att den dimmern du har funkar till den lampa du har. Men det finns absolut, gäller bara att se till att man får rätt. 
Svar på tråden Någon mer som har Kartells FL/Y-lampa?