• bengke

Semifinal i bästa barnboksföräldern!!!!

Nu hoppas jag att jag fått med alla förlag från förra tråden där det finns en massa intressanta kommentarer och analyser!

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57109686.html

Här har jag tagit med de alternativ som fick mest röster (>10%) och så småningom går några vidare så att vi i slutet av månaden kan kora vinnaren

Kommentera gärna hur du röstade, och ös på men analyser och allmänna synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 19:22
    Förlåt, jag menar Babar och Celeste! Inte Babars föräldrar "rodnar"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 19:23
    Men gud, jag måste vara helt förvirrad; MADICKENS PAPPA ska det såklart vara!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Semifinal i bästa barnboksföräldern!!!!
  • bengke
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 18:58:30 följande:
    Men kära nån. Babars föräldrar får man väl inte ens se!
    Jag måste vara galet trött! Två fel i omröstningen redan, poäng till dem som upptäcker fler... Hemskt ledsen...
  • DenNamnbitne
    bengke skrev 2011-02-08 19:26:33 följande:
    Jag måste vara galet trött! Två fel i omröstningen redan, poäng till dem som upptäcker fler... Hemskt ledsen...
    Nej det är ingen fara. Jag såg det felet redan i förra. Det måste vara någon som tänker på föräldrarna i Babar-böckerna. Det är lite som att säga Melkers föräldrar.
  • bengke
    DenNamnbitne skrev 2011-02-08 19:38:46 följande:
    Nej det är ingen fara. Jag såg det felet redan i förra. Det måste vara någon som tänker på föräldrarna i Babar-böckerna. Det är lite som att säga Melkers föräldrar.
    :)
  • jennifer88

jag röstade självklart på Rons föräldrar i Harry Potter, så mycket kärlek!! =)

• esther

Jag föstade Madicken. Tycker det är en pappa som verkar för att både han, familjen och omgivningen ska trivas och må bra.

DenNamnbitne skrev 2011-02-08 19:59:58 följande:
    Jag röstade förresten på Vilda bebins mamma
    Hon är bra!!!

Tycker att Rons föräldrar brister en del när de skickar sina barn till internatskola faktiskt...
  • jennifer88
    esther skrev 2011-02-08 22:23:16 följande:
    Tycker att Rons föräldrar brister en del när de skickar sina barn till internatskola faktiskt...
    De gör vad som är rätt och bäst för barnen i den värld "de lever", vilket är internatskola, där de får chansen att lära sig använda och hantera krafterna. =)
  • esther
    jennifer88 skrev 2011-02-09 00:44:40 följande:
    De gör vad som är rätt och bäst för barnen i den värld "de lever", vilket är internatskola, där de får chansen att lära sig använda och hantera krafterna. =)
    du har en poäng där iofs, fast jag kan också tycka att en bra förälder är någon som inte gör de självklara valen utan kanske tycker att familjegemenskap är viktigare än att "hantera krafterna" eller "få den bästa utbildningen"
  • bengke

Okej, rösta på så kan vi nog snart ha en final och kora den definitiva vinnaren!!

• En Reflektion

Röstade på Sunes föräldrar. Ronja behöver både mamma och pappa för att hon ska kvala in. De kan inte stå ensamma tycker jag. Blir för ensidigt då. Som en halv hjärna

• Amlin

Jag röstar på Rons föräldrar. Som jag skrev i den föregående tråden så skiljer sig kulturella och tidsmässiga kontexter så kraftigt åt mellan de olika berätterlserna så för att på något vis kunna bedömma hur man gillar föräldrarna som sådana måste man bortse eller försöka skala av vissa saker så som att Britter faktiskt har ett skolsystem där internat från 11 år förekommer, Madickens föräldrar lever i en tid då man anställer en jungfru i överklassen och har strikta sociala regler för hur kvinnans roll får se ut, att Rinjaf föräldrar är rövare (det i sig är ju en rätt stor anlednign till att inte ens ta med dem, här annars)  osv.

Däremot den öppenhet och närheten till känslor som finns hos Weasley-familjen är superhärlig tycker jag. Mycket därför att de inte är perfekta, de gör fel, blir arga och skriker man sätter alltid familjen först, utifrån det de anser är rätt. Dessutom kan de ändra sin uppfattning om det visar sig nödvändigt, en bra egenskap tycker jag.  

Svar på tråden Semifinal i bästa barnboksföräldern!!!!