• Minimimoon

När började era barn säga till?

Nu är min son inte så gammal än, snart 2 år. Vi har börjat lite smått med att introducera toaletten för honom och det går förvånansvärt bra. Varje gång vi frågar om han behöver och han svarar ja, så kommer det resultat varje gång. Men han säger inte till om det skulle behövas där emellan. Har studerat honom noggrant och han visar inte minsta tecken på att det är dags utan han tittar bara ner när det är försent. 

Har inte bråttom eller så, men nyfiken på när era barn började säga till. 

• Svar på tråden När började era barn säga till?
  • lillvilda

Den äldsta var  2 år och den yngsta var 1,5 år. Sen tog det ju ett tag efter det som de var helt blöjfria dagtid. vi har fortfarande blöjor hemma som backup för minstingen om vi vet att vi ska åka bil långt eller så men han vill inte kissa i dom längre. Jag har låtit dem gå med rumpan bar eller i bara byxor här hemma å precis som du säger så kommer det bara i början. Men står man bara ut att torka och låter bli att lägga någon värdering i det så har mina iaf kopplat ihop känslan med att det kommer med att det blir blött å äckligt. Så har de börjat säga till.

• lunkentuss

Vi har påminnt vår dotter sen hon vid 2 års ålder blev blöjfri, men sen 1 månad tillbaka sköter hon det helt själv -går på toa, torkar sig o tvättar händerna Hon blir 4 om 1.5 månad...

• lisadragon

Sonen började nu i samband med att jag tog bort blöjan, 2.5 år.

Dottern är 14 månader och säger "kiss" när hon behöver gå och kissa/bajsa, hon säger "kiss" och tar mig i handen så drar hon mig till pottan.
     Jag frågar emellanåt och då skakar hon på huvudet eller tar mig i handen om hon behöver gå på pottan, men hon kissar i sina tygblöjor emellanåt också.
     Jag ska vara jäkligt observant om jag ska hålla henne torr en dag.

Har pysslat med EC på henne sen hon var 4.5 månader, kanske därför hon säger till redan nu :)

• KasperSixten

igår.....samtidigt som han började acceptera att kissa på pottan. Han är 3 om någon vecka. 

Är så stolt över honom, vi försökte i somras men då funkade det inte alls, han gick och små skvätte lite här och där. Sen under hösten och vintern har vi börjat att förstå att han mycket väl vet vad och var han gör det, däremot så skulle han absolut inte prova Pottan.  Vi har inte tjatat utan låtit honom vara utan blöja lite varje dag och det har blivit en hel del tvätt. 

Så igår så sprang han själv på toa och kissade......lite smått förvånade för mig. Sen så fortsatte det med flera besök på pottan under både gårdagen och idag. 

• ninnione

hon började med att bajsa i pottan vid 9 månader, då "prickade vi in" just när hon var nödig..men efter det visade hon tydligt att hon ville gå o bajsa på pottan. de var miner o dragande i blöjan. kom vääldigt sällan olyckor o höll sig tills vi kom hem. sen när hon började prata blev de fort ett ord hon lärde sig. de var väl typ mamma, pappa o sen bass (bajs) som hon lärde sig..:P

däremot sa hon inte till att hon behövde kissa förrän vi tog bort blöjan helt vilket vi gjorde vid 2 år o 3 månader. sen dess har vi haft 3-4 olyckor o hon säger alltid till alt om vi är hemma springer hon in o sätter sig själv, torkar o tvättar händerna. innan vi tog bort satte vi henne alltid efter sömn o innan nattning o hon kissade alltid då men sa inte till...

• Tant Green

2 år och 9 månader. Innan dess ville hon inte ens provsitta pottan/toan, men efter att hon börjat säga till så blev hon helt torr på någon vecka.

• gryning2

Min son började säga till i december, då var han 3 år 2 mån. Vi hade tränat sedan sommaren då med mycket olyckor varje dag, men nu har det gått mycket bättre. Han kissar på sig max en gång per dag.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Anne69

Vi tog bort blöjan vid 2 år och nu vid 2½ år sköter hon det klockrent: antingen går hon helt själv eller så säger hon till. Tiden mellan 2 år och 2½ år har det varit viktigt att vi vuxna styrde och hela tiden frågade o satte på toaletten, men nu fixar hon det

• Poison

För ett par dagar sedan, sonen är snart 20 månader. Vi börja med pottan när han var 16 månader.

Det är så nyligt han börjat säga till så ibland säger han till i samma stund han kissat eller bajsar, men ofta hinner vi springa till pottan när han väl säger till. Förekommer ju förstås att han kissar i blöjan utan att ha sagt till. Tror han kommer vara blöjfri som 2 åring om allt fortsätter så här bra.

Svar på tråden När började era barn säga till?