• Lizzan89

Ni som gjort UL i Västerås: Om barnmorskan ser könet på RUL, berättar hon då? Eller är dom stenhårda?

Vi vill ta reda på könet, men här i Västerås har barnmorskan berättat att dom inte talar om det.
    Detta för att vissa föräldrar tydligen gjort abort för att det varit "fel" kön. Tycker det är skitjobbigt att vi andra seriösa föräldrar ska behöva lida för det, men vad gör man..

Men om nu barnmorskan till 99% skulle vara säker på könet när vi i vecka 18 gör RUL, tror ni hon berättar för oss ändå i så fall? Annars måste vi åka till Stockholm och lägga en tusenlapp + bensinpengar på att få reda på vårt barns kön.. Tycker det är lite väl extremt.

Någon som gjort RUL i västerås på senaste tiden och fått veta könet trots deras "regler"?

• Svar på tråden Ni som gjort UL i Västerås: Om barnmorskan ser könet på RUL, berättar hon då? Eller är dom stenhårda?
  • VildaBusan

Vi frågade i december, hon såg men ville inte säga pga reglerna men att det diskuterades att det skulle göras om så att de fick berätta, så vi ska till sthlm om två veckor och betala extra pengar men också för att de är så himla häftigt att se bebisen i 3D och 4D.

• Lizzan89
    VildaBusan skrev 2011-02-08 20:39:59 följande:
    Vi frågade i december, hon såg men ville inte säga pga reglerna men att det diskuterades att det skulle göras om så att de fick berätta, så vi ska till sthlm om två veckor och betala extra pengar men också för att de är så himla häftigt att se bebisen i 3D och 4D.
    Jo vi har ju funderat på 3D, men det beror ju helt på om vi har råd med det just då. :)

Tusan att dom är så hårda på det här i stan.. man tycker ju att det borde vara upp till föräldrarna liksom.
  • VildaBusan

Ja de är väldigt dyrt men har ni råd så rekommenderar jag det :) tycker också det är synd att de är hårda och att vissa "förstör" genom att göra abort. Samtidigt tycker jag inte man kan dra alla över samma kam och tro att alla kommer göra abort pga fel kön.

• Lizzan89
    VildaBusan skrev 2011-02-08 21:54:17 följande:
    Ja de är väldigt dyrt men har ni råd så rekommenderar jag det :) tycker också det är synd att de är hårda och att vissa "förstör" genom att göra abort. Samtidigt tycker jag inte man kan dra alla över samma kam och tro att alla kommer göra abort pga fel kön.
    Nej precis, det flesta vill ju göra det för att planera och av ren nyfikenhet.
    Taskigt att alla ska få lida.. :/
  • ELJAC

Hej!

Vi var på extra ul igår (v 28) och då berättade dom.

• VildaBusan

Det sa de till mig med, eftersom sonen va stor förra gången kommer jag få göra tul och då berättar dem.

• sandrafia

För mig har dom också nekat helt på rul.

Men jag läste i nån tråd att det ska finnas en privat här i västerås som gör könsul, jag visste inte själv om det, fick se det för nån vecka sen här på fl.
    Sök å se om du kan hitta för då blir det ju inge resekostnader.  Och det var vanligt 2d ul så det lär inte vara dyrt heller.

VI åkte till tittut och gjorde 3d/4d den här gången å faktiskt det var värkligen värt pengarna. För oss är det sista barnet så det känndes rätt fast det var dyrt. 

• Lizzan89
    sandrafia skrev 2011-02-15 17:12:52 följande:
    För mig har dom också nekat helt på rul.

Men jag läste i nån tråd att det ska finnas en privat här i västerås som gör könsul, jag visste inte själv om det, fick se det för nån vecka sen här på fl.
    Sök å se om du kan hitta för då blir det ju inge resekostnader.  Och det var vanligt 2d ul så det lär inte vara dyrt heller.

VI åkte till tittut och gjorde 3d/4d den här gången å faktiskt det var värkligen värt pengarna. För oss är det sista barnet så det känndes rätt fast det var dyrt. 
    Får hoppas jag får nån barnmorska som ruckar lite på reglerna :/ Annars får jag ringa alla privata häromkring jag hittar.

Kan också tycka det är värt att åka en bit, men samtidigt behöver vi pengarna till alla viktiga bebissaker som ska inhandlas.
  • LillSkruttet

De har inte sagt könet på UL varken med dottern eller sonen. Detta trots att vi frågat.....de vägrar. De har dock varit trevliga i övrigt.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • camelias

de är skyldiga att berätta om de ser säkert vilket kön men göre det iallafall inte märkte jag idag

• Bottis

Det har tydligen ändrats nu. Har två kollegor som nyligen varit på RUL och bägge fick veta. Till den ena sa BM att reglerna ändrats, att de nu kan berätta.

Jag ska på RUL i morgon. Har inte bestämt om vi ska fråga och vill veta kön. 

• elwen

om dom ser könet och ändå vägrar berätta gör dom fel , det finns en lag som säger att dom måste tala om om dom ser och föräldrarna frågar , om dom inte gör det kan man anmäla , men det är ju lite svårt att bevisa att dom sett.

vi hade tur och fick veta vid våra ul , jag bara frågade efter hon var klar med det dom ska kolla , om hon kunde se , och då tittade hon och sa att hon trodde det var en flicka , och andra gången en pojk , flickan blev det och pojken är inte född än =)

men stå på er , tycker det är en rättighet att få veta , men att den som gör undersökningen kan säga att det kanske inte stämmer så man vet det , men oftast gör det ju de , allfall om det är en pojk

lycka till

• LillaJag89

Gjorde RUL i västerås för ca 3 år sen.. Och då sa dom inte. Så vi bokade in på sibylle kliniken i sthlm, ett vanligt ul i 2d fast dom kollade kön. kostade 200 kr ungefär..

• Familjen Rockström

Jag har en dotter född 08 då berättade hon att det var en tjej. Fick vårat andra barn 10 då berättade ul sköterskan att det också var en tjej .men jag fick tjata lite... Glad

Svar på tråden Ni som gjort UL i Västerås: Om barnmorskan ser könet på RUL, berättar hon då? Eller är dom stenhårda?