• Anonym (:'()

Mina föräldrar tro de bestämmer över mig!!!!

Jag är så upprörd och ledsen... Gråtit hela eftermiddan sen ja kom hem ifrån skolan. Jag har ett överbett på 1,5 cm, tänderna står rätt ut.... Som tur väl är ha jag fylliga läppar men skrattar jag så ser det ut som mina tänder flyger ur käften på mig. Jag provade natttandställning när jag var 9 år, den gjorde ingen nytta... När jag var 15 provade vi på en fast tandställning som heller inte funkade, jag klarade inte av det. Ja grät mig igenom nätterna pga av smärtan... (vet att smärtan inte skulle vara för evigt - och ja jag ångra att jag tog ut den)

Det är nu idag jag avskyr mitt utseende. Hamster, marsvin, näbbmus u name it. Jag kan inte skratta, isåfall håller jag handen för, kan inte skratta ett fint leende på kort, bli bara ett stelt leende, bli så ledsen då jag ser mig själv på kort. Nu till saken.... Jag pratade om käkoperation för mina föräldrar igår, att jag varit hos tandläkaren och pratat om det. Mitt överbett är medfött så kostnaderna står inte jag för utan försäkringskassan. Och idag när jag kom hem, så pratade de med mig angående detta jag vill. De sa endast de negativa sakerna, att "tänk va mycket som kan gå fel" osvosv. Jag är 18 år, fyller 19 när som och har väl rätten attt bestämma själv? Visst, jag sumpade chansen med fast tandställning vilket kan bli ett hinder för mig om jag skall genomgå en käkoperation. De är mina föräldrar, men ändå förstår de mej inte... Jag lipade mig igenom samtalet.. Bara för de har perfekta tänder och inget överbett. Förlåt om det blev ett långt inlägg, men undrar vad ni tycker jag ska göra? Jag STÅR INTE UT :'(
    Tänk när jag är 80 år, mina fylliga läppar kommer smalna av och då kommer jag se ut som en näbbmus med tänderna utanför :'(
    Snälla hjälp :'(

• Svar på tråden Mina föräldrar tro de bestämmer över mig!!!!
  • Anonym (:)

Måste säga också att jag är påläst vilka riskerna är, jag har läst cirka 10 bloggar om käkoperation, några som bloggat om deras operationer, och pratat om operationen med tandläkaren.... Jag är påläst om vilka riskerna är och att operationen är stor och omfattande!

• Pysse

Jag vet absolut inget om riskerna med en käkoperation - men däremot vet jag att du är över 18 och har all rätt att bestämma över din egen kropp. Tror du inte att dina föräldrar bara är orolig för dig och eftersom de älskar dig precis som du är - kan de inte förstå att du vill/behöver operera dig ? Har du försökt ta med någon av dina föräldrar till tandläkaren ? Det skall du ju inte behöva göra eftersom du är över 18 - men kanske någon hos tandläkaren kan förklara vad operationen innebär för dina föräldrar - så de får en mera nyanserad bild av det.

Be dina föräldrar titta på bloggarna - låna hem någon bok om det  - visa broschyrer för dem - allt så de kan förstå vad det innebär.

Vad händer om du inte opererar dig ? Förutom rent kosmetiskt  - kan det bli bettfel som ger huvudvärk etc. Sådana argument kanske biter på dina föräldrar.

• Anonym (narkos)

Jag jobbar med att söva käkpatienter. Självklart ska du operera dig om du mår så dåligt över hur du ser ut! Jag har varit med om massvis med sådana patienter och alla blir så himla nöjda efteråt. Vad är det för risker dina föräldrar är oroliga för?

Pysse skrev 2011-02-08 20:51:06 följande:
    Jag vet absolut inget om riskerna med en käkoperation - men däremot vet jag att du är över 18 och har all rätt att bestämma över din egen kropp. Tror du inte att dina föräldrar bara är orolig för dig och eftersom de älskar dig precis som du är - kan de inte förstå att du vill/behöver operera dig ? Har du försökt ta med någon av dina föräldrar till tandläkaren ? Det skall du ju inte behöva göra eftersom du är över 18 - men kanske någon hos tandläkaren kan förklara vad operationen innebär för dina föräldrar - så de får en mera nyanserad bild av det.

Be dina föräldrar titta på bloggarna - låna hem någon bok om det  - visa broschyrer för dem - allt så de kan förstå vad det innebär.

Vad händer om du inte opererar dig ? Förutom rent kosmetiskt  - kan det bli bettfel som ger huvudvärk etc. Sådana argument kanske biter på dina föräldrar.
    Mycket kloka budskap i det du skrev. Jag ska försöka visa de olika bloggar, och be dem läsa på ordentligt va de innebär. Visst är de oroliga över mig men jag är inte längre ett barn längre... Jag är snart 19, de kan inte bestämma över detta. Det är mitt liv, och mitt beslut. Om jag inte opererar mig så får jag leva med ett fult leende hela livet, dreglar ner HELA kudden varje natt (överdriver inte, det är halva kudden oftast) för jag inte kan stänga munnen då jag sover, käken kan låsa sig ibland och huvudvärk har jag med då o då!
    Anonym (narkos) skrev 2011-02-08 20:53:23 följande:
    Jag jobbar med att söva käkpatienter. Självklart ska du operera dig om du mår så dåligt över hur du ser ut! Jag har varit med om massvis med sådana patienter och alla blir så himla nöjda efteråt. Vad är det för risker dina föräldrar är oroliga för?
    Ja de är väl typ "va tänker du göra om det blir helt åt fanders?! de kanske bli något fel så du inte alls blir nöjd?!" eller "din syster skulle med göra de egentligen men hon blev så avskräckt över vad tandläkarna inne i gbg hade sagt med riskerna så hon avstod" osvosv :( De kan aldrig ge mig positiva budskap...... De ser bara allt negativa....
  • carbe

Har gjort en käkop. Hade underbett och flyttade båda käkarna. Det bästa jag gjort i hela mitt liv. Helt klart värt det! Inboxa mig om det är nåt du vill veta!

carbe skrev 2011-02-08 21:02:59 följande:
    Har gjort en käkop. Hade underbett och flyttade båda käkarna. Det bästa jag gjort i hela mitt liv. Helt klart värt det! Inboxa mig om det är nåt du vill veta!
    Jag inboxar dig gärna, avslöjar min identitet men äsch det får gå... :P
    Och de säger att de förbjuder mig för sån operation.... De tro verkligen jag är ett barn..! Hatar när de ska hålla på så... Men jag inboxar dig!
  • Maskot

Jag tycker absolut att du ska genomföra det här, om du känner såhär. Tycker att du har varit jätteduktig som själv sökt information och tagit reda på hur du ska gå till väga.

Som förälder tror jag att man älskar sitt barn precis som det är. Dina har kanske svårt att förstå att du mår så dåligt över det här- i deras ögon är du jättefin. Vilket jag också tror att du är, sina komlex upplevs alltid mycket större av en själv.
    I vilket fall hoppas jag att de tänker om, ger dig stöttning och hjälper dig igenom det här. Du ska absolut våga skratta och må bra. Du bestämmer själv över sådana här beslut, men jag misstänker att det kanse är ekonomi i detta också. Om du fortfarande går i skolan och dina föräldrar försörjer dig, så måste ju de kanske finansiera detta.

Eftersom du blev så ledsen när ni dikuterade tidigare, misstänker jag att du kanske inte fick sagt allt du hade velat. Jag tycker att du ska skriva ner dina tankar, känslor och argument i ett brev till dina föräldrar. För mig låter det som att du har tänkt igenom det här noga. Du låter klok och mogen - och jag skulle ha varit jättestolt över att min dotter hade tagit rätt på all information, satt sig in i hur allt fungerar, och varit redo att göra något åt det hon mår dåligt över.
    Du bestämmer absolut själv, men jag förstår att du vill ha din familjs stöd- inte deras motstånd.

Lycka till!

Maskot skrev 2011-02-08 21:18:45 följande:
    Jag tycker absolut att du ska genomföra det här, om du känner såhär. Tycker att du har varit jätteduktig som själv sökt information och tagit reda på hur du ska gå till väga.

Som förälder tror jag att man älskar sitt barn precis som det är. Dina har kanske svårt att förstå att du mår så dåligt över det här- i deras ögon är du jättefin. Vilket jag också tror att du är, sina komlex upplevs alltid mycket större av en själv.
    I vilket fall hoppas jag att de tänker om, ger dig stöttning och hjälper dig igenom det här. Du ska absolut våga skratta och må bra. Du bestämmer själv över sådana här beslut, men jag misstänker att det kanse är ekonomi i detta också. Om du fortfarande går i skolan och dina föräldrar försörjer dig, så måste ju de kanske finansiera detta.

Eftersom du blev så ledsen när ni dikuterade tidigare, misstänker jag att du kanske inte fick sagt allt du hade velat. Jag tycker att du ska skriva ner dina tankar, känslor och argument i ett brev till dina föräldrar. För mig låter det som att du har tänkt igenom det här noga. Du låter klok och mogen - och jag skulle ha varit jättestolt över att min dotter hade tagit rätt på all information, satt sig in i hur allt fungerar, och varit redo att göra något åt det hon mår dåligt över.
    Du bestämmer absolut själv, men jag förstår att du vill ha din familjs stöd- inte deras motstånd.

Lycka till!
    Tack kära du för dina fina värmande ord. Fick lite glädje tårar i ögonen när jag läste..... Och som sagt, nej ja fick inte allt sagt för jag är sån känslig person.. Börja gråta så lätt speciellt när det handlar om något sånt här. Jag vill kunna skratta utan att skämmas, jag uppfattas oftast som sur för jag inte skrattar... Jag skäms inför min pojkvän som jag varit tillsammans med i 2 år snart vilket jag inte bör göra. Jag fattar inte hur mina föräldrar kan tycka jag är fin som jag är, jag är inte det!!! Allt bara för detta jäkla överbett.... Sen så betalar jag ju inte operationen om den skall göras, mitt överbett är ett medfött fel så det betalar försäkringskassan.. Men jag har ju ett hinder på vägen... Jag skulle behövat tandställning ett tag innan man genomför operationen, och de kostar ca 18000 och det har jag inte pengar till och tro inte mina föräldra vill stå för de kostnaden heller
    Jag har ingen levnadsglädje alls!!! Jag vill också kunna skratta.. Mina två systrar har så fint leende och perfekta tänder, dock så har min storasyster haft tandställning därav hennes fina leende.....

Tack på förhand! {#emotions_dlg.flower}
  • Maskot

Hur går det för dig? Har ni kunnat prata vidare och diskuterat under lugnare former?

• Anonym (självklart)

Självklart ska du göra operationen om du lider så mycket av detta. Min bästa väns lillasyster var 19 då hon gjorde käkoperation och det blev riktigt fint! (1 år sedan)

De kan aldrig förbjuda dig, gör operationen ändå. Du ska kunna få må bra! 

Maskot skrev 2011-02-10 20:24:11 följande:
    Hur går det för dig? Har ni kunnat prata vidare och diskuterat under lugnare former?
    Jag pratade inte med dem på hela dan igår, och knappt idag heller för jag är så ledsen. Än har vi inte pratat om det men jag skrev nästan 2 stycken A4 papper angånde om det som de läst, ska försöka prata med dem och visa denna tråden och vad ni skrivit :)
    Anonym (självklart) skrev 2011-02-10 21:22:48 följande:
    Självklart ska du göra operationen om du lider så mycket av detta. Min bästa väns lillasyster var 19 då hon gjorde käkoperation och det blev riktigt fint! (1 år sedan)

De kan aldrig förbjuda dig, gör operationen ändå. Du ska kunna få må bra! 
    Ja alla blir jätte nöjda, ha inte läst nån blogg eller nån ja pratat med om att de INTE blivit nöjda....
    Nej precis :) Kram
  • robecca

över ett år sedan du skrev ditt inlägg, så vet inte hur det gått för dig?
    Men vill bara säga att får du chansen o genomgå operationen så GÖR det!! det är värt smärtan o plågan man får genomlida! 

JAG ÅNGRAR MIG INTE EN SEKUND Hjärta 

• robecca

över ett år sedan du skrev ditt inlägg, så vet inte hur det gått för dig?
    Men vill bara säga att får du chansen o genomgå operationen så GÖR det!! det är värt smärtan o plågan man får genomlida! 

JAG ÅNGRAR MIG INTE EN SEKUND Hjärta 

• Anonym

Ts. Jag hade också överbett och tandläkarna tyckte jag skulle göra en käkop. Mina föräldrar sa nej och det är jag så GLAD över idag. I stället fick jag tandställning (nej, det är inte för sent när man är 18 år) och jag hade tandställning i 5 år, men jag slapp bli sövd, dricka soppa i 2 månader och ha min käke fixerad.

Idag har jag fina tänder, mycket finare än de flesta. Ja, det gjorde ont, men det var en ofarlig väg att gå, till skillnad från en käkoperation.

Dina föräldrar vill ditt bästa. Om du ändå vill göra detta är det väl bara att göra det? Du är myndig, ta beslut för dig själv (men då får du också leva med ev konsekvenser, så är det ju att vara vuxen).

Låt tandläkaren prata med dina föräldrar och förklara proceduren och du kanske också skulle tala med en expert? Att läsa bloggar är inte samma sak som att hämta riktiga fakta

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-09 09:32:37 följande:
    Ts. Jag hade också överbett och tandläkarna tyckte jag skulle göra en käkop. Mina föräldrar sa nej och det är jag så GLAD över idag. I stället fick jag tandställning (nej, det är inte för sent när man är 18 år) och jag hade tandställning i 5 år, men jag slapp bli sövd, dricka soppa i 2 månader och ha min käke fixerad.

Idag har jag fina tänder, mycket finare än de flesta. Ja, det gjorde ont, men det var en ofarlig väg att gå, till skillnad från en käkoperation.

Dina föräldrar vill ditt bästa. Om du ändå vill göra detta är det väl bara att göra det? Du är myndig, ta beslut för dig själv (men då får du också leva med ev konsekvenser, så är det ju att vara vuxen).

Låt tandläkaren prata med dina föräldrar och förklara proceduren och du kanske också skulle tala med en expert? Att läsa bloggar är inte samma sak som att hämta riktiga fakta
    Ops, såg nu att tråden var gammal. Du får gärna uppdatera och berätta hur det gick
Svar på tråden Mina föräldrar tro de bestämmer över mig!!!!