• solrosen17

Hur länge kan man stanna hemma efter att vattnet gått?

Jag undrar hur länge man kan stanna hemma efter att vattnet har gått?
    Saken är att jag vill undvika att bli igångsatt och ha en naturlig förlossning som möjligt.
    Med mitt första barn åkte vi in direkt efter att vattnet gått, hade verkar men de avstannade.
    Till slut blev jag igångsatt och det blev en utdragen process och det hela slutade med ett akut snitt.
    Jag vill verkligen undvika detta och vill helst stanna hemma så långt det går.
    Men jag är rädd att det kan vara farligt och hört att det kan finnas en infektions risk om man inte åker in efter att vattnet har gått.

• Svar på tråden Hur länge kan man stanna hemma efter att vattnet gått?
  • Ceka86

Man måste ringa alltid till förlossningen om vattnet har gått men du får max stanna 2 h hemma efter vattnet har gått. Man måste in på undersökning. Barnet klarar inte sig flera dagar utan fostervatten i magen.

• Familytime

Ok, nu ska jag säga hur det EGENTLIGEN är. Jag vet inte var infon innan kom ifrån, men den är felaktig. För det första så slutar det aldrig produceras fistervatten, så nån torka lär det inte bli där inne. Man behöver inte heller åka in inom 2 timmar, däremot kan det vara bra att tala om att vattnet gått och det funkar jättebra med telefon. Har inte värkarna startat kan man lugnt gå hemma tills de kommer igång och de är regelbundna och det är dags att åka in för att föda. Kommer värkarna inte igång så ska man inte gå längre än 72 timmar med vattenavgång och det är pga infektionsrisken. Så då måste man tyvärr åka in och bli igångsatt. Så går vattnet; ring och tala om att det gått. Invänta värkarna och åk in när de är regelbundna och så hoppas vi att det blir en normal förlossning.

Kommer inte värkarna igång, så håll kontakten med förlossningen så de vet hur det ligger till. De kommer tala om när det är dags att åka in. Men 72 timmar ska man inte vänta med att åka in.

Hoppas allt går bra!

• Familytime

Fostervatten menar jag.... Inte fister.... Hahaha!

• crossfit

Precis 72h är det som gäller om man är fullgången. Ibland kan man låta det gå längre om riskerna med att föda ett prematurt barn överväger infektionsrisken.
    Då brukar man dock bli inlagd och noga övervakad.
    Hoppas värkarna sätter igång av sig själv.

• Ceka86
    Familytime skrev 2011-02-08 21:57:30 följande:
    Ok, nu ska jag säga hur det EGENTLIGEN är. Jag vet inte var infon innan kom ifrån, men den är felaktig. För det första så slutar det aldrig produceras fistervatten, så nån torka lär det inte bli där inne. Man behöver inte heller åka in inom 2 timmar, däremot kan det vara bra att tala om att vattnet gått och det funkar jättebra med telefon. Har inte värkarna startat kan man lugnt gå hemma tills de kommer igång och de är regelbundna och det är dags att åka in för att föda. Kommer värkarna inte igång så ska man inte gå längre än 72 timmar med vattenavgång och det är pga infektionsrisken. Så då måste man tyvärr åka in och bli igångsatt. Så går vattnet; ring och tala om att det gått. Invänta värkarna och åk in när de är regelbundna och så hoppas vi att det blir en normal förlossning.

Kommer inte värkarna igång, så håll kontakten med förlossningen så de vet hur det ligger till. De kommer tala om när det är dags att åka in. Men 72 timmar ska man inte vänta med att åka in.

Hoppas allt går bra!
    Med min andra graviditet så sa de åt mig när jag ringde så var jag tvungen att åka in till förlossningen inom två timmar efter att vattnet har gått för en undersökning. Då tar de ställning hur man går vidare, Mina värkar hade inte börjat när jag ringde. Jag vet också när en kvinna där äns vatten har gått gick hem flera dagar utan värkarna startade hade hon en jätte svår förlossning för att hon hade inte lika mycket smörjmedel runt slidan och hela hennes förlossning var dramtiskt. Pratar av efarenheter bara, inget mer eller mindre.
  • Familytime

Smörjmedel runt slidan? Det hat jag aldrig hört talas om. Jag har både erfarenhet och kunskap om detta, därför vågar jag uttala mig. Förr skulle man åka in, gärna ambulans för man fick inte vara stående. Man trodde då att bebisen skulle åka ut om vattnet gick. Barnets huvud KAN åka ut med fostervattnet vid komplikationer, men idag visade det sig att det är så ovanligt att man inte längre kan ha det som rekommendation. Det är ungefär som det här med förvärkar. Det är klart att det finns de som föder i v 26 pga att förvärkar startat och det gått in i förlossning. Men de allra flesta har normala förvärkar och det är inget konstigt med det. Därför kan man ju inte rekommendera sängläge för varje kvinna som har förvärkar.

Alltså, förr var det ilfart in till förlossningen, idag vet man bättre!

Själv hade jag vattenavgång i över tio dagar! Det forsar ju inte ut som på film för alla, ibland sipprar det bara ut... Därför visste jag inte om det och gick tio dagar utan att ta reda på vad det var.

• bajatpour_@hotmail.com
    Familytime skrev 2011-02-08 21:57:30 följande:

Hoppas allt går bra!
    Det är precis så som du säger ..

MEN man måste in för en kontroll oavsett om man har värkar eller inte .. Är det mitt i natten behöver man inte gå in om man inte blöder m.m då får man en tid på morgonen.. men man kan inte gå hemma i 72 h.. utan kommer inte värkarna igång under dessa 3 dygn får man varje dag gå på en kontroll på förlossningen pga infektions risken..
  • ananda74

Så här var det för mig:

mitt vatten började sippra BF+1vecka. då fick jag komma in och kolla mig, det skulle göras koll 1 ggr/dag under 3 dagar och hade det inte hänt nåt skulle man bli igångsatt (jag hade inga värkar alls). på dag 3 upptäckte de att jag hade bakterien GBS som kan smitta barnet när vattnet har gått (öppen väg till livmodern) så jag fick åka in akut och bli igångsatt med pencillin i dropp. segt, det tog 29 timmar men allt gick bra.

• sarsparis

Familytime, precis det fick jag också höra. Mitt vatten gick först, jag ringde, de sa att jag skulle komma in en viss tid för kontroll, det var 5 h senare. Men jag han åka in innan dess då jag fick så kraftiga värkar.

• olalajla

mitt vatten gick 37+3 22.30. fick aka in pa forlossningen eftersom sist jag va hos barnmorskan va inte huve fixerat. nar dom undersokte mig sa var det ju sa. fick vara kvar pa forlossningen fast jag knappt hade nagra varkar for att vi hade sa langt hem. varkarna kom igang vid 11 dagen efter hon fodd 14.47.

• Amlin
    Familytime skrev 2011-02-11 22:57:33 följande:
    Smörjmedel runt slidan? Det hat jag aldrig hört talas om. Jag har både erfarenhet och kunskap om detta, därför vågar jag uttala mig. Förr skulle man åka in, gärna ambulans för man fick inte vara stående. Man trodde då att bebisen skulle åka ut om vattnet gick. Barnets huvud KAN åka ut med fostervattnet vid komplikationer, men idag visade det sig att det är så ovanligt att man inte längre kan ha det som rekommendation. Det är ungefär som det här med förvärkar. Det är klart att det finns de som föder i v 26 pga att förvärkar startat och det gått in i förlossning. Men de allra flesta har normala förvärkar och det är inget konstigt med det. Därför kan man ju inte rekommendera sängläge för varje kvinna som har förvärkar.

Alltså, förr var det ilfart in till förlossningen, idag vet man bättre!

Själv hade jag vattenavgång i över tio dagar! Det forsar ju inte ut som på film för alla, ibland sipprar det bara ut... Därför visste jag inte om det och gick tio dagar utan att ta reda på vad det var.
    Är inte orsaken till ev ambulans och illfart till förlossningen vid vattenavgång enbart avgränsat till de kvinnor vars barn inte är fixerade eller ruckbara? Så har jag uppfattat läget, att om det föreligger risk för navelsträngsframfall så ska man hellst hålla sig liggande, och snabbt ta sig till förlossningen.

Så på det hela taget är väl rådet, prata med förlossningen som antagligen har journaler och aktuell information om ens egen graviditet så kan man rådgöra med dem och ta ställning utifrån det som gäller för en själv.
Svar på tråden Hur länge kan man stanna hemma efter att vattnet gått?