• Matiiiildaaa8

Kan man ge bort sina föräldradagar?

Hej undrar om någon vet om  man kan överlåta sina föräldradagar till någon annan?

För i höst sen så börjar jag skolan och min son är endast 10 månader då, så han har ju inte rätt tillbarnomsorg då. NU så harmin pappas sambo erbjudit sig att vara hemma med honom, men kan hon ta över mina föräldrardaga? 

Kram

• Svar på tråden Kan man ge bort sina föräldradagar?
  • IntheSky

Jag har för mig att man får det, ja. Men hör med FK eller läs på deras hemsida så vet du säkert :)

• Busbellan

Nej, föräldradagar kan bara barnets vårdnadshavare ta, vab  däremot går att överlåta

Mamma till Nora, August och Ella
  • Billabong
    Busbellan skrev 2011-02-08 21:42:27 följande:
    Nej, föräldradagar kan bara barnets vårdnadshavare ta, vab  däremot går att överlåta
    Stämmer.
  • mammas4killar

du kan överlåta ifall det är så att du inte har delad vårdnad, man får göra det till dom man har nära, hade en kompis vars mamma var ledig med sitt barnbarn

• Busbellan
    mammas4killar skrev 2011-02-08 21:44:00 följande:
    du kan överlåta ifall det är så att du inte har delad vårdnad, man får göra det till dom man har nära, hade en kompis vars mamma var ledig med sitt barnbarn
    Konstigt för enligt fk ska det inte gå

Kan man överlåta föräldrapenning till en släkting eller vän?  

Svar:  Du frågar något om vem som har rätt till föräldrapenning. Föräldrapenning betalas ut till barnets föräldrar eller till den som har den rättsliga vårdnaden om barnet. Föräldrapenning betalas också ut när man tar emot ett barn för att adoptera det. Dessutom betalas föräldrapenning ut till den som bor tillsammans med föräldern om man har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern. Föräldrapenning betalas också till den som är eller har varit gift med föräldern respektive är eller har varit registrerad partner med föräldern. En förutsättning är att den som är vårdnadshavare avstår en del av sin föräldrapenning. För tillfällig föräldrapenning gäller lite andra regler.

Mamma till Nora, August och Ella
  • CeeJay

Man kan ALDRIG överlåta föräldrapenning till någon annan än barnets andra förälder. I begreppet förälder finns dock utrymme för andra än biologiska föräldrar - naturligtvis adoptivföräldrar men även laglig vårdnadshavare.

Så NEJ det går inte att överlåta föräldrapenning till din pappas sambo. TFP däremot går att överlåta till någon annan som tar hand om ditt barn och själv går miste om lön/a-kassa. Kriteriet är naturligtvis det samma som för alla andra - barnet ska vara sjukt, alt att vårdandshavare är sjuk (där ingår inte att förskolan är stängd) och den förälder som överlåter ska själv ha rätten till TFP (dvs inte ha semester eller vara föräldrarledig).

Svar på tråden Kan man ge bort sina föräldradagar?