• Viena

    Ultraljud vecka 5 - kan något synas?

    Jag blev gravid för första gången i november 2010, men fick missfall i v.6, troligen var det utomkveds Rynkar på näsan

    Nu är jag dock gravid igen Skrattande 

    Det som dock oroar mig är att jag konstant har smärtor nere på vänster sida av magen. Det började när jag hade ägglossning och har blivit värre och värre. Är rädd för att det ska vara utomkveds igen.

    Har tagit blodprov och mitt hcg stiger enligt gynekologen som det ska, i fredags var det 147 och i måndags 552.

    Ska på vaginalt ultraljud nästa vecka. Är då i vecka 5+5 (beräknat utgående från första dagen av senaste mens).

    Vad har ni för erfarenheter, kan man se något med ultraljud så tidigt??? Skulle vara så otroligt skönt att se att graviditeten är på rätt plats!!

    Orolig Förvånad

  • Svar på tråden Ultraljud vecka 5 - kan något synas?
  • Skrippo

    Ibland kan man se. Ibland inte . Det veror på var den sitter. Oftast så kan man iaf se en "uppklaring" i livmodern. Och på så sätt kan man ju utesluta utomkveds

    Lycka till!

  • Viena
    Skrippo skrev 2011-02-09 08:24:19 följande:
    Ibland kan man se. Ibland inte . Det veror på var den sitter. Oftast så kan man iaf se en "uppklaring" i livmodern. Och på så sätt kan man ju utesluta utomkveds

    Lycka till!
    Tack Glad Vad menas med "uppklaring"?
  • adina81

    Hej!

    Jag var i ett tidigt ultraljud i v.5 + 4 under min första graviditet eftersom jag trodde jag hade haft missfall (blödningar). Tyvärr kunde inte läkaren se något annat än en "hinnsäck" och hon kunde inte säga om det fanns något embryo i säcken.  Så jag fick vänta till v.7 +4 och då fick vi se en ett litet hjärta slå Glad Så åtminstone för mig såg man inget i ett så tidigt skede...

  • Viena
    Vickan I skrev 2011-02-09 08:26:29 följande:
    I 6+0 såg vi en 9 mm vit tuss med ett pickande hjärta :). Vet vecka då vi gjorde ivf.
    Åh, vad härligt Skrattande, glad för er skull! Hoppas verkligen att något kunde synas för mig också!
  • Skrippo
    Viena skrev 2011-02-09 08:27:53 följande:
    Tack Glad Vad menas med "uppklaring"?
    Svårt att föklara. Men ser att det är något i livmodern men man kan inte se så tydligt då fostret är så litet.
  • Viena
    adina81 skrev 2011-02-09 08:27:55 följande:
    Hej!

    Jag var i ett tidigt ultraljud i v.5 + 4 under min första graviditet eftersom jag trodde jag hade haft missfall (blödningar). Tyvärr kunde inte läkaren se något annat än en "hinnsäck" och hon kunde inte säga om det fanns något embryo i säcken.  Så jag fick vänta till v.7 +4 och då fick vi se en ett litet hjärta slå Glad Så åtminstone för mig såg man inget i ett så tidigt skede...
    Tack för svaret! Tror nog att jag skulle bli tröstad av bara en hinnsäck (trots att jag inte riktigt vet vad det är Glad), om den bara är i livmodern och inte i äggstocken. Har haft äggledarinflammation för några år sedan och är livärdd för att detta ska vara utkomkveds och försämra möjligheterna att få barn ytterligare...

    Grattis till er Skrattande
  • Viena
    Skrippo skrev 2011-02-09 08:31:09 följande:
    Svårt att föklara. Men ser att det är något i livmodern men man kan inte se så tydligt då fostret är så litet.
    Ok! Nå, precis som du skrev skulle ju huvudsaken just nu vara att utesluta att det sitter på fel ställe, så jag är glad så länge de ser ens någonting.
  • Viena
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-09 08:32:57 följande:
    I v.6 (5+5) kan de inte se något embryo men de kan se en hinnsäck. Ser de en hinnsäck i livmodern kan de utesluta utomkveds.
    Hoppas på en hinnsäck då Skrattande Men nu kom jag just att tänka på att jag nån gång hört att man kan ha en graviditet BÅDE i livmodern och äggstocken. Men det är antagligen väldigt sällsynt? Hoppas jag.
  • LNE

    jag var där i vecka 6 (5+1) och såg ingenting
    men sedan var jag där 6+4 och såg ett hjärta :)

    så vänta hellre en vecka för mycket så du inte kommer dit och blir besviken.  

  • crossfit

    Det är olika, enligt sista mens var jag i v6+5 på mitt första Vul då syntes inget. Veckan efter syntes ett embryo tydligt.
    Antar att de inte hittade det lilla första gången. Har ju med vinklar och själva ultraljuds grejen och sånt att göra också.
    Eftersom en tidig grav kan stanna upp och en fortsätta igen är man inte alltid så långt gången som man tror i heller. Sista mens kan vara dåligt mått.
    Hoppas att de ser något på rätt ställe.
    Lycka till!!

  • Dimitra
    LNE skrev 2011-02-09 08:36:34 följande:
    så vänta hellre en vecka för mycket så du inte kommer dit och blir besviken.  
    Har man ett pågående utomkvedshavandeskap kan en veckas extra väntande vara förödande
    The Dimitra universe.
  • Viena
    LNE skrev 2011-02-09 08:36:34 följande:
    jag var där i vecka 6 (5+1) och såg ingenting
    men sedan var jag där 6+4 och såg ett hjärta :)

    så vänta hellre en vecka för mycket så du inte kommer dit och blir besviken.  
    Förstår precis hur du menar, men gynekologen ville att jag skulle komma redan nästa vecka, med tanke på misstanken om utomkveds...

    Finns det risker för embryot i samband med VUL?
  • enlitenbitkaka
    Viena skrev 2011-02-09 08:35:57 följande:
    Hoppas på en hinnsäck då Skrattande Men nu kom jag just att tänka på att jag nån gång hört att man kan ha en graviditet BÅDE i livmodern och äggstocken. Men det är antagligen väldigt sällsynt? Hoppas jag.
    Det är nog väldigt ovanligt... Men när jag gjort cellprov har de gjort VUL och visat mig mina äggstockar så de kan nog kolla lite extra på äggledarna när du ska dit
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Viena
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-09 08:51:34 följande:
    Det är nog väldigt ovanligt... Men när jag gjort cellprov har de gjort VUL och visat mig mina äggstockar så de kan nog kolla lite extra på äggledarna när du ska dit
    Ja det kan de säkert göra!!

    Tack för svaren, försöker att inte oroa mig (går inte särskilt bra)
  • Viena
    enlitenbitkaka skrev 2011-02-09 13:18:51 följande:
    Kan trösta dig med att jag hade jätteont vid ena äggstocken de första graviditetsveckorna och allt var normalt :) det onda gav med sig!
    Tack snälla!!! Så skönt att höra positiva ord mitt i oron!!! Glad
  • LadyInBlack

    jag hade oxå ont de första 8 veckorna, men alla jag pratat med sa att det var normalt väntar med spänning på första Ultraljudet

  • Viena
    LadyInBlack skrev 2011-02-09 15:23:01 följande:
    jag hade oxå ont de första 8 veckorna, men alla jag pratat med sa att det var normalt väntar med spänning på första Ultraljudet
    Håller tummarna för att allt är bra med dig och det lilla livet Glad
Svar på tråden Ultraljud vecka 5 - kan något synas?