• Lovisa09

Grönaktigt bajs

Min flicka är 8 månader snart och har den senaste veckan bajsat lite grönt, det är brungrönt till färgen. Hon äter ju mat och gröt och välling på dagarna, ingen amning.
    Hon hade lite grönt i avföringen när hon var mindre och ammades och det kan ju vara så då men nu tycker jag att det är så konstigt, att det kommer nu.

Hon bajsar bara en gång per dag och lite lösare är det för tillfället men kan inte kalla att hon är dålig i magen då hon bara bajsar en gång per dag. Inga kräkningar och pigg i övrigt.

Funderar på om det beror¨på att vi var iväg i fjällen förra veckan och hon fick välling och gröt gjord på vattnet där. Hon började bli lite sämre i magen där men sen har det ju inte blivit bättre.
    Någon som vet hur länge det tar innan magen blir normal igen??

funderade på mjölkallaergi men kan inte se några andra symtom som tyder på det.
    Hon har ätit ersättning sedan hon var 2 månader och tycker det borde märkts tidigare i så fall. Nån som vet hur snabbt en ev mjölkallergi visar sig???

Tack!

• Svar på tråden Grönaktigt bajs
  • Bebbe Boo

vi har en dotter på snart 8 mån också och även hon har grönt bajs.
    Frågade våran barnmorska på bvc förut vad det berodde på och hon sa att är det grönt så har hon mycket luft i tarmarna.
    vet inte om det stämmer då hon bajsar grönt ofta.

• gosensgos

Hmm bara spekulationer....
    Det kan inte ha varit så att vattnet i fjällen innehåller mera järn, och att det är överflödigt järn som hamnar i bajset? Nu vet jag förstås inte hur grönt det är...
    Ring och prata med BVC annars  

• Lovisa09

Jag misstänker fjällenvattnet men borde ge med sig snart.. Ja ska till bvc nästa vecka får höra då.
    Hon har en del gaser, mer nu än innan så det kanske har ett samband.
    Men blir bara orolig över att näringen passerar för fort eller nåt men hon har hitintills inte tappat något i vikt, hon går upp som hon ska så får se nästa vecka hur vikten ser ut.

• mithrandil

har också en dotter som snart blir 8mån. Hon har haft grön avföring istortsett ända sen hon föddes.
    Vår bvc sköterska sa att vissa barn är sådana utan egentlig orsak.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Lovisa09
    mithrandil skrev 2011-02-09 09:14:31 följande:

har också en dotter som snart blir 8mån. Hon har haft grön avföring istortsett ända sen hon föddes.
    Vår bvc sköterska sa att vissa barn är sådana utan egentlig orsak.

ok, skönt att höra att det verkar vara ok men nämner det för bvc på måndag. Tack för svar!
  • mithrandil
    Lovisa09 skrev 2011-02-09 12:29:28 följande:
    ok, skönt att höra att det verkar vara ok men nämner det för bvc på måndag. Tack för svar!

Ingen orsak.
    Berätta gärna vad de säger för är det något jag lärt mig så är det att nästan alla säger olika.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Rhoda Horswunce
    Det är antagligen ett färgämne som kommer från gallblåsan som är orsaken. Detta ämne är från början gult när det utsöndras till tarmarna, men vanligtvis hinner det få en brunaktig färg innan man bajsar ut det. När man är lite lös i magen hinner det däremot inte alltid mörkna innan det bajsas ut, utan då får det istället en grön färg.

Det finns även tillsatta färgämnen i viss mat som kan reagera med ämnen i gallan och bilda grönt pigment, så det kan vara en annan orsak.
  • Lovisa09
    mithrandil skrev 2011-02-09 13:05:49 följande:

Ingen orsak.
    Berätta gärna vad de säger för är det något jag lärt mig så är det att nästan alla säger olika.

ha ha=) Jo visst är det så. Jag skriver vad dem sa när jag varit där.
  • Lovisa09
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-09 14:19:09 följande:
    Det är antagligen ett färgämne som kommer från gallblåsan som är orsaken. Detta ämne är från början gult när det utsöndras till tarmarna, men vanligtvis hinner det få en brunaktig färg innan man bajsar ut det. När man är lite lös i magen hinner det däremot inte alltid mörkna innan det bajsas ut, utan då får det istället en grön färg.

Det finns även tillsatta färgämnen i viss mat som kan reagera med ämnen i gallan och bilda grönt pigment, så det kan vara en annan orsak.
    Ok, tack för svar.Kan ju faktiskt vara så för min tanke är att det blir grönt för det passerar för snabbt genom tarmen men å andra sidan så bajsar hon bara en gång per dag, alltid på morgonen så så jättesnabbt går det ju ändå inte men det verkar ju inte vara något konstigt i alla fall. Hon dreglar extremt mycket just nu med, första tänderna har kommit men kanske att de där uppe är på väg och det kan ju göra dem lösare i magen och att bajset kanske får konstigare färg..
  • mi07va

Dom gånger mina barn hade grönaktig bajs så var dom förkylda då. Inget farligt i alla fall.

Freya 070402 Maddox 100216
  • Lovisa09

Idag märkte jag att hon var förkyld. Inte varit det innan dock men kan ju varit nått virus som legat och lurat men peppar peppar idag var hon bättre i magen.. Får se om det vänder nu då.

Svar på tråden Grönaktigt bajs