• evamar

Hur lång är och vad väger din 3 åring??

Har en tjej på nyss fyllda 3 år som är 87 cm lång och väger 12 kg, hon ligger 2.5 rader under genomsnitt och ska nu få ta prover för att se om det är ämnesomsättningproblem el liknande.

Har nån vart med om samma sak?

• Svar på tråden Hur lång är och vad väger din 3 åring??
  • Flickan och kråkan

Vi har en liten kille som fyllde 3 år vid jul. Han är 92 cm och väger ganska exakt 13 kg. Ingen jätte här heller, även om han är större än er tösabit. Utredning har inte varit på tapeten ännu. Han följde sin längdkurva bra tills han fyllde 2 år, sedan stannade den av under ett halvår drygt....hämtat upp sig lite igen när vi mätte för inte så länge sedan.

• vivi85

93,5 pch 15,1. Dottern var nog 93 lr ngt oxå å vägde 12,4

• Vevvis

Sonen som nu är 3½ var 91 cm lång och vägde ca 12kg när han fyllde 3. Han utreddes för många saker redan innan 1 årsdagen pga av att han inte gick upp i vikt som han borde. Men han har inte blivit testad för ämnesomsättningen. Däremot allergier, Cystisk fibros, han har gjort en gastroskopi för att utesluta gluten.

När han var 2 år upptäcktes det att han hade ett hjärtfel. Hjärtfelet ihop med att han har immunbrist och därmed är sjuk ofta var en stor anledning till hans dåliga vikt och längduppgång. För efter att han blev opererad för sitt hjärta strax innan 3 årsdagen börjar det äntligen hända lite på kurvorna. Nu är han nånstans runt 94 cm lång och väger ca 13 kg.

Har dottern alltid varit liten?

• Lyckligatessan

Jag kommer inte ihåg hur lång och vad min dotter vägde när hon var 3 år.
    Men nu är hon 1 år och 7 månader, hon väger ca 20 kg och är 110 cm lång.

• evamar

Hon har alltid varit liten och hon följer sin kurva, men barnläkaren vill ändå kolla henne. Inte utan att man blir lite orolig..
    Är din son helt fri från hjärtproblem nu eller?

• Vevvis
    evamar skrev 2011-02-11 09:48:24 följande:
    Hon har alltid varit liten och hon följer sin kurva, men barnläkaren vill ändå kolla henne. Inte utan att man blir lite orolig..
    Är din son helt fri från hjärtproblem nu eller?
    Han är helt bra efter operationen. Det enda som inte är helt återställt är hjärtats storlek som fortfarande är ite större på höger sida eftersom den halvan har fått arbetat hårdare tidigare. Men till sommaren borde även det vara tillbaka i normal storlek.

Förstår om du oroar dig men jag tänker som så att det är bättre att läkarna kollar upp ifall nåt är fel. Skulle nånting vara fel så kan barnet få den hjälp den behöver.
    Det finns barn i alla storlekar och former. Behöver ju inte vara nånting fel med ett barn bara för hon/ han är liten t.ex. Lycka till!
  • LillaMammis

95 cm och väger ca 14 kilo. Pojke

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Loriyana

Min tjej var 93cm och vägde 12.8kg när hon var 3 år. Det var ingen som påpekade att hon vägde för lite. Nu är hon 4 år och väger 15kg och är 104cm lång. Visst hon är smal, men hon äter och sover bra och är aktiv.

Svar på tråden Hur lång är och vad väger din 3 åring??