• MissUnderstood

Vad gör man i Åhus?

Jag och min sambo ska få vårt första barn i slutet på mars. I augusti har vi hyrt en fin liten stuga i Åhus, i södra Sverige. Varken jag eller sambon har tidigare varit på österlen , men vi tycker båda att det ser jättefint ut.

Vi skulle gärna vilja ha lite tips på vad vi inte ska missa när vi är där! Vi kommer alltså ha bebisen med oss samt ha tillgång till bil, så vi kan ta oss runt lite. Gärna också tips på någon strand där man kan få vara lite i fred, då min sambo har det lite jobbigt med platser där det är tokmycket folk.

Har ni några mysiga tips på vad man kan hitta på? Ju fler tips desto bättre!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad gör man i Åhus?
  • huny

I Åhus är det mysigt att bara ströva runt, käka glass och äta nere i hamnen eller på något rökeri. Inne i Åhus är det mycket folk på stränderna, men ju längre söderut man tar sig desto större chans att få vara i fred. Bästa sättet är att hyra cyklar och cykla söderut mot Yngsjö tills man hittar något lugnt ställe. Fungerar även med bil - finns gott om vägar ner till stranden, men generellt kan sägas att vid bilparkeringarna är det allltid mer folk. Dock är det långgrunt i Åhus och blir fortare djupt och mera strömt ju längre söderut ni tar er. Annars har ni valt en bra månad med Augusti då den stora folkrushen är i Juli (som så överallt). 

Dagsutflykter från Åhus:
    - Kanske en båttur på HelgeÅ (Kolla med turistbyrån)
    - Kristianstad med Vattenriket.
    - Hela Österlen står till ert förfogande: Kivik med Äpplets hus, Stenshuvud och Café Annorlunda etc. 

Hoppas att ni får en skön  vistelse!

• MissUnderstood

Vilka jättebra tips! Jag hoppas att vädret håller i sig ända till v 33 så det inte blir ösregn. Men man ligger väl ändå inte och pressar på stranden med en 5-månaders bebis med sig antar jag.

Tack för jättebra tips!

En Smak Av Karin - ensmakavkarin.wordpress.com
  • jamieclaire

Jag kan rekommendera en tur till Knäbäckshusen! Parkera bilen och strosa igenom den lilla, lilla byn med jättechramiga små hus och gå ner till stranden. På vägen dit passerar ni det lilla kapellet. Stranden är underbar! Ta med fika och picknicka! Cafe Annorlunda var bättre förr, tycker jag, men värt ett besök om man är en person som gillar sötsaker och fika!

Stranden i Vitemölle är liten och charmig och det brukar vara gott om plats.
    Kör gärna kustvägen ner till Simrishamn. På vägen dit passerar ni Mandelmans trädgårdar och Orelunds odlingar om ni är sugna på lite grönsaker (världens godaste tomater!).

• swagsanna
    Jag och min familj ska åka till Åhus och bo i en stuga där i ungefär en vecka. Vi har ingen aning om vad man kan göra där tacksam om ni ger mig några tips. Cool
Svar på tråden Vad gör man i Åhus?