• noorah

angående NTI-skolan!

Jag har en fråga här angående NTI´s distansutbildningar, det är så att jag vill gå omvårdnadsprogrammet på distans och när jag var på besök på komvux här i stan så berättade dom att dom ej kör distans här så då tänkte jag ev ansöka till NTI via komvux (för det är väl olika skolor ändå?) men blir osäker på om jag får kompetensen att arbeta som undersköterska då det verkar vara enskilda kurser och inget program på NTI.
    En annan anledning till att jag vill söka till NTI var att jag där kunde gå inriktning psykiatri vilket inte finns via komvux här i stan :(

Någon som kan göra mig klokare? 

glöm igår, lev för idag och be för imorgon..
  • Svar på tråden angående NTI-skolan!
  • R3becca

Jag läser just nu Medicinsk grundkurs och (snart) Vård- och omsorgsarbete, via NTI.
    Detta måste man tydligen ha läst för att få läsa vidare på "Vårdkursen" - och bli USKA (om man inte har liknande gymnasial kompetens).
    Som jag fattat det så kan man INTE läsa "USKA-utbildningen" helt på distans, utan den måste utföras praktiskt också, på skola.

• missypissy

Din kommun måste ha avtal med NTI för att du ska kunna läsa där, men har de det är det inga problem. Man läser visserligen kurser, men tillsammans ger de en godkänd USKA-utbildning. Men vilka kurser som måste läsas på grundnivå skiftar nog från kommun till kommun. Här (Kalmar) är det fler än de som R3becca nämner, minns inte exakt nu och hittar inte mina papper.

Här kan man läsa helt på distans, men praktik ingår i minst tre kurser (Vård- och omsorgsarbete, Omvårdnad och sen också på den inriktning man väljer, i ditt fall psykiatri). Och HLR måste också göras (i Med. grundkurs), det gör man ju inte heller på distans.

Mitt råd är att kontakta studievägledaren och få hjälp med studieplan. Och lycka till med studierna!

Svar på tråden angående NTI-skolan!