• Anonym (vännen)

Ska jag skicka ett brev till min f.d vän som ska ha barn?

Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Jag hade en vän, vi var bästisar som barn och gled i tonåren ifrån varandra.
    Men när vi var äldre träffades vi igen och vi hade skitkul ihop och blev väldigt tighta.

Problemet är bara att under tiden vi umgicks var jag en emotionellt vrak. Jag sålde sex, mådde jävligt dåligt och försökte hålla uppe en fasad för allt och alla.
    Till råga på allt är jag också jävligt konflikträdd och den här kompisen är lite av ett rivjärn, vilket gjorde att jag undvek alla konflikter med att sluta höra av mig till henne.

Det gjorde henne såklart väldigt sårad, jag gjorde det inte bara en gång utan fler. Varje gång jag hade gjort det skämdes jag som en hund och det resulterade i min absolut värsta fobi - en konflikt och en konfrontation.

Hon undrade alltid varför jag gjorde så. Det kunde jag inte förklara.

Numer mår jag bättre och går hos psykolog. Vi har inte hörts av på säkert ett halvår, det är nog mer.

Under tiden vi fortfarande var vänner kämpade hon för att bli gravid. Nu är hon det och ska snart föda.
    Jag har fortfarande inte grattat henne eftersom hon bett mig dra åt helvete (vilket jag förstår)

Nu funderar jag på att skriva ett handskrivet brev till henne och gratta henne men också be om ursäkt för all skit jag utsatt henne för.

Tanken är inte att vi ska börja umgås igen, men det känns oerhört dåligt att inte ens gratta sin före detta bästis till graviditeten.
    Men jag har inte velat göra det då jag ville lämna henne helt ifred, jag vet att hon har saknat mig, hon har lite av en hatkärlek till mig eftersom jag är en superbra vän när jag inte mår skit.

Vad tycker ni, ska jag låta henne vara helt ifred eller ska jag skicka brevet?

• Svar på tråden Ska jag skicka ett brev till min f.d vän som ska ha barn?
  • Anonym (ja)

Det är aldrig fel att säga förlåt. Jag tycker absolut att du ska skicka ett brev och gratta. Sen vad hon väljer att göra efter det är upp till henne.

Lycka till!

• artax

om du känner att du kan hantera om hon skulle ge ett spydigt svar så tycker jag JA skicka brevet! men blotta inte för mkt av dig själv, du vet ju inte hur sur hon är och vem hon visar det för! lycka till

• kmp

Jag skulle skrivit brevet!

Gratulera henne, be om ursäkt, och lämna det sedan helt öppet för henne att höra av sig om hon vill....
    Hör hon inte av sig har du i alla fall fått förklara dig, och visat att du tänker på henne.

• Anonym

Så klart att du ska skriva några rader, hon kommer bli jätteglad!!!

Om hon inte skulle bli glad så har du iallafall försökt, det är skönt för samvetet!!
    Är hon en så bra vän som du beskriver kommer hon bli glad - jag lovar!!!Skrattande

• Anonym (psykologisk)

Ja skriv ett brev, Men överdriv inte, uatn skriv grattis och sen något med att du hoppas hon mår bra , sen att du är ledsen för de som hänt och att du hoppas att hon kan förlåta dig en dag. Något sånt skulle jag satsa på. Inte för långt för då kan de verka som att du trånar efter förlåtelse eller något mer och du vet ju inte hur hon känner just nu. Så fatta dig kort och sen är de upp till henne om hon svarar och hur hon svarar och de får du sedan acceptera :).. 

• jennifer88
    Anonym (psykologisk) skrev 2011-02-09 13:59:20 följande:
    Ja skriv ett brev, Men överdriv inte, uatn skriv grattis och sen något med att du hoppas hon mår bra , sen att du är ledsen för de som hänt och att du hoppas att hon kan förlåta dig en dag. Något sånt skulle jag satsa på. Inte för långt för då kan de verka som att du trånar efter förlåtelse eller något mer och du vet ju inte hur hon känner just nu. Så fatta dig kort och sen är de upp till henne om hon svarar och hur hon svarar och de får du sedan acceptera :).. 
     Precis vad jag skulle skriva.. =)
  • mannen från Backbyn

Att skicka ett vänligt brev är aldrig något dåligt. Ett brev (som inte är ett samtal) ger tid att bearbeta innehållet.

Alla tidigare givna råd är bra, men jag vill tillägga att skriv brevet utan att vänta på ett svar. Att vara med ett litet barn kan vara tidskrävande och tungt.

Och man glömmer ju inte människor, så hon kan ju inte tro att du slutat existera. Berätta gärna att det går bra för dig och att du är glad för hennes kommande bebis.

• Anonym (absolut)

Det är klart du ska skicka brevet. Sen kan du lämna upp till henne att ta kontakt med dig. Är väninnan en bit gången i graviditeten kan du ju även skicka med en liten present till bebisen.

PS.Har du inte sett Jakten på lyckan på svt play? I andra avsnittet tror jag att de är skriver en kvinna ett förlåtelsebrev till sin tvillingsyster hon inte sett på tre år. Väldigt fint.

• Anonym (vännen)

Då var det gjort, ska bara posta det nu.

Svar på tråden Ska jag skicka ett brev till min f.d vän som ska ha barn?