• drömmel

Barn och Häst någon mer?

Har en dotter på 5 månader, det är det bästa som någonsin skulle kunna hända mig.
    Jag har även en krävande hobby både tids mässigt och penga mässigt!

Har vänner båda via stllet och ridingen samt vänner utan för hästvärlden och står och dras mellan två olika världar!

som livet ser ut nu har jag stor hjälp av  mina egna föräldrar med häst och stall så det går att få i hop det med att vara mamma och ryttare som vill träna hästen och så.

men oroar mig inför framtiden som kommer med stormsteg då man ska jobba, vara med familjen och då ev rida och ta hand om hästen med.

finns det någon mer i min situation där ute som kanske också har lite funderingar eller någon som kanske gjort ett val.

Jag behöver någon att bolla mina tankar med då min sambo inte vill påverka mig i mitt val!

kram från en grubblig mamma!

• Svar på tråden Barn och Häst någon mer?
  • Pussakaninen

Min mor jobbade med hästar när hon var barn. Hon flyttade till usa och red in hästar + tävlade i dressyr/hoppning. Hon var väldigt känd inom häst världen på den tiden om man säger så.

Men hon gav inte upp hästarna bara för att jag föddes. 3 dagar efter att jag födds var jag med henne i stallet varige dag från morgon till natt, vi bodde imprencip i stallet. Efter någon månad köpte hon en jätte snäll liten ponny som jag fick. Den satt jag på/sov på hela dagarna. Väldigt duktig ponny var det faktiskt, kunde gå lös men gick ändå med mamma överallt. Och när hon red stod hon (hästen) utanför grinden och väntade.

Sen flyttade vi till sverige efter några år och jag började rida så fort jag kunde. Kommerhåg att jag tävlade i påskhoppet när jag var 4 på en 176cm hög hignst, haha. Bilderna får en att skratta, Dock var ju inte hindrena så stora precis.

Oj, jag ska sluta prata. Det jag ville ha fram var att ge inte upp stallet, du kan vara där lika mycket som innan. Ta med dig ungen. Och intrudicera den till hästarna så har vi en ny stjärn ryttare om några år ;)

• drömmel
    Pussakaninen skrev 2011-02-09 14:01:31 följande:
    Min mor jobbade med hästar när hon var barn. Hon flyttade till usa och red in hästar + tävlade i dressyr/hoppning. Hon var väldigt känd inom häst världen på den tiden om man säger så.

Men hon gav inte upp hästarna bara för att jag föddes. 3 dagar efter att jag födds var jag med henne i stallet varige dag från morgon till natt, vi bodde imprencip i stallet. Efter någon månad köpte hon en jätte snäll liten ponny som jag fick. Den satt jag på/sov på hela dagarna. Väldigt duktig ponny var det faktiskt, kunde gå lös men gick ändå med mamma överallt. Och när hon red stod hon (hästen) utanför grinden och väntade.

Sen flyttade vi till sverige efter några år och jag började rida så fort jag kunde. Kommerhåg att jag tävlade i påskhoppet när jag var 4 på en 176cm hög hignst, haha. Bilderna får en att skratta, Dock var ju inte hindrena så stora precis.

Oj, jag ska sluta prata. Det jag ville ha fram var att ge inte upp stallet, du kan vara där lika mycket som innan. Ta med dig ungen. Och intrudicera den till hästarna så har vi en ny stjärn ryttare om några år ;)
    haha 176 och 4 år det var inte dåligtdet :)

Jag önskar att det var så enkelt som det låter men nu när jag är mamma ledig funkar det ju men det är sedan när man ska hinna med ett jobb också, är så rädd att familjen kommert bli lidande, sedan är det ju det där med ekonomin med.. blir ju inga pengar över som man kan ta semester eller så med heller som man kan vill göra med sin familj med.... men samtidigt när jag är i stallet så älskar jag ju det! det är ju någon som jag identifierar mig själv med...

Jag tävlar och tränar med och har en ganska så fin häst så det finns inte för mig att rida på halvtid eller att låna ut han heller . Jag är lite så att om jag ska rida och ha kvar honom så ska det vara till 100 procent, varav jag sitter i min tankar just nu!

till saken hör också att han är 14 år i år och ska jag sälja honom och få ut lite bättre betalt så är det ju nu...

Tror att det är lite skillnad om jag har levt på hästar fullt ut men nu är det "bara" min dyra hobby..

är du själv mamma nu med hästar?

kram*
  • Miss Idan

Jag hade häst som nyligen gick bort 30 år gammal Gråter 
    När jag fick första barnet för 10 år sedan
    så fick jag göra mitt val, med både häst, barn och jobb räckte jag inte till så då fick min putte
    bli pensionär Rynkar på näsan .

Jag vill ta upp min ridning men det är ingen idé när barnen är små för jag vill göra det ordentligt
    med ridning varje dag !!! Så jag har pausat mit intresse......

• drömmel
    Miss Idan skrev 2011-02-09 14:33:08 följande:
    Jag hade häst som nyligen gick bort 30 år gammal Gråter 
    När jag fick första barnet för 10 år sedan
    så fick jag göra mitt val, med både häst, barn och jobb räckte jag inte till så då fick min putte
    bli pensionär Rynkar på näsan .

Jag vill ta upp min ridning men det är ingen idé när barnen är små för jag vill göra det ordentligt
    med ridning varje dag !!! Så jag har pausat mit intresse......
    ja det är ju så jag funderar med om jag kommer orka vara bra mamma häst ägare flickvän samt sköta ett helt tids jobb... sedan atrå jag ju där med en häst som är 14 år nu så det är antingen sälja snart eller ha kvar tills han får lämna sina dagar här på jordelivet..

är ju svårare att sälja honom ju längre tiden går och ju äldre han blir...
    men det är ju verkligen nínte ett lätt beslut.. när man haft hästen i tio år med så är det ju en bästa kompis med! men famlijen är ju helt klart det viktigaste just nu!

hur känns det för dig nu att ha pausat ditt intresse? blev du deppig av det? stallet gör en ju lite vad man är med, eller så är det för mig iaf!

men samtidigt lockar ju fler barn och att kunna hänga med på semsterara och andra utflyckter som våra inte hästintresserade kompisar gör, men då räcker inte ekonomin till tyvärr...

hua hua
  • Pussakaninen
    drömmel skrev 2011-02-09 14:19:42 följande:
    haha 176 och 4 år det var inte dåligtdet :)

Jag önskar att det var så enkelt som det låter men nu när jag är mamma ledig funkar det ju men det är sedan när man ska hinna med ett jobb också, är så rädd att familjen kommert bli lidande, sedan är det ju det där med ekonomin med.. blir ju inga pengar över som man kan ta semester eller så med heller som man kan vill göra med sin familj med.... men samtidigt när jag är i stallet så älskar jag ju det! det är ju någon som jag identifierar mig själv med...

Jag tävlar och tränar med och har en ganska så fin häst så det finns inte för mig att rida på halvtid eller att låna ut han heller . Jag är lite så att om jag ska rida och ha kvar honom så ska det vara till 100 procent, varav jag sitter i min tankar just nu!

till saken hör också att han är 14 år i år och ska jag sälja honom och få ut lite bättre betalt så är det ju nu...

Tror att det är lite skillnad om jag har levt på hästar fullt ut men nu är det "bara" min dyra hobby..

är du själv mamma nu med hästar?

kram*
    Nä men jag ska dock ha en liten i Juli :)

Dock tappade jag mitt hästintresse tack vare ridskola, vi hade ingen möjlighet att hitta stallplats när vi flyttade så fick rida på ridskola vilket fick mitt intresse att försvinna. Dock har min syster fått en häst som jag rider på ibland. I framtiden vill jag dock gärna ha två stora fina "pollar".
  • Tippsie

Hej!
    Här har du en hästtokig mamma med två småbarn, 8 månader och 3,5 år. Jag har häst som jag tävlar och tränar. Jag hade två hästar när äldsta var liten, men har dragit ner till en. Det funkar bara man vill. Det ger mig så oerhört mycket glädje!

• Miss Idan
    drömmel skrev 2011-02-09 14:54:14 följande:
    ja det är ju så jag funderar med om jag kommer orka vara bra mamma häst ägare flickvän samt sköta ett helt tids jobb... sedan atrå jag ju där med en häst som är 14 år nu så det är antingen sälja snart eller ha kvar tills han får lämna sina dagar här på jordelivet..

är ju svårare att sälja honom ju längre tiden går och ju äldre han blir...
    men det är ju verkligen nínte ett lätt beslut.. när man haft hästen i tio år med så är det ju en bästa kompis med! men famlijen är ju helt klart det viktigaste just nu!

hur känns det för dig nu att ha pausat ditt intresse? blev du deppig av det? stallet gör en ju lite vad man är med, eller så är det för mig iaf!

men samtidigt lockar ju fler barn och att kunna hänga med på semsterara och andra utflyckter som våra inte hästintresserade kompisar gör, men då räcker inte ekonomin till tyvärr...

hua hua
    Just nu känns det okey det är så himla svårt att få ihop dagarna ändå!! Men visst längtar jag hästar är en livs
    stil och jag älskar det!!!

Är rätt deppig nu när han inte finns längre saknar honom så J---A mycket!!
    Jag har ju ändå vetat att denna dagen skulle komma men ändå!!

Om jag var du skulle jag försöka få ut honom på foder så behöver du inte sälja honom och kan kanske rida på helgerna!! om du hittar någon du litar på tillräckligt, då får du ju hjälp med pengar oxå!!! Du får fundera och känna efter vad du känner för Flört
  • drömmel

har precis kommit hem från stallet efter ett pass på min fina häst!

härligt som vanligt att rida, men tankarna i huvudet plågar mig!...

ska nog försöka vila tankarna ikväll och krama min underbara dotter lite i stället.. verkar inte komma fram till något vettigt idag ändå... inte mer än att det är jobbigt att vara vuxen och behöva fatta sina beslut själv! :)

tack för alla svar jag fått, jag forstätter GÄRNA bolla tankar med er!

kram för ikväll

• tussilago00

jag förstår verkligen dina tankar! Jag jobbar i ett stall när jag inte är mammaledig och hade hade häst för några år sen! Hästarna har alltid varit min livsstil, men nu vet jag inte hur det blir när jag måste börja jobba igen. Vet inte om det kommer att funka med hämtning och lämning på dagis plus att jobba heltid i stallet.
    Det tar dessutom en timme fram och tillbax, så då måste jag åka klockan 06 hemifrån och kommer inte hem förräns vid 19 på kvällen....
    JÄTTETRÅKIGT om jag tvingas sluta.... Och med själva ridningen har jag tappat intresset helt. Att rida runt på lektionshästarna och betala dyra lektioner är inte ett alternativ tyvärr!

Men jag tror som någon annan skrev att vill man, så går det!

• Tippsie

Jag har med mina barn en hel del i stallet nu när jag är mammaledig, lilla sover i vagnen och stora lastar och kör torv med sina leksakstraktorer. De är båda invanda vid stallet sen de var nyfödda. När jag jobbar så tar jag ofta hästen sena kvällar eller tidiga mornar, då påverkar det inte familjelivet lika mycket.

Du skrev att din häst var äldre och kanske läge att sälja? Det är kanske smart, men då kan du ju köpa en unghäst som inte tar så mycket tid i början och får växa till sig medan du har småbarnsåren.

• ViVäntarLois

Jag tror att omständigheter runt omkring är avgörande för hur svårt det är att kombinera familjeliv och hästliv.

"Lyx" som fullservice eller ett stall som ligger nära bostaden tror jag blir allt viktigare när man vill spendera mer tid med familjen.

En annan sak som underlättar väldigt mycket i vår familj är det faktum att det blivit ett gemensamt intresse. Min sambo är inte lika hästgalen som jag är men för det mesta hänger han med till stallet. Vi kan utföra stallsysslor och rida ut tillsammans vilket gör att "familjetiden" inte minskas så mycket på grund av mitt intresse.

Vår lilla knodd kommer först i maj men självklart får hon också följa med till stallet :)

Sen är ju ridning en väldigt dyr sport... Det handlar ju dels om prioriteringar och smarta val men till slut tar ju pengarna slut helt enkelt. Även här tror jag att det underlättar att ha "familjen bakom sig" om pengarna börjar tryta. Inte kul om man känner att man använder för stor del av den gemensamma budgeten till en hobby som går ut över resten av familjen.

Lycka till!
    //Lilla Lois

Svar på tråden Barn och Häst någon mer?