• Heranell

Norskt ä och ö på laptop?

Jag har köpt en laptop och behöver skriva norska ä och ö. På Ö och Ä finns det röda och gröna ø och æ. Hur 17 sjutton får man fram de tecknen??? Nu skriver jag på min jobbdator, där är det bara att använda Alt 0248 resp alt 0230 för att få fram det, men trots att jag har numeriskt tangentbord på min laptop så funkar det inte....

• Svar på tråden Norskt ä och ö på laptop?
  • Mizzz

tryck windowstanget+r
    Sen skriver du "charmap" och enter.

Där kan du hitta de flesta tecknen (och kortkommandon till dom). Exakt hur du annars skriver dom vet jag inte om du inte ställer in norskt tangentbord

♥ Linus 2007-04-21 ♥ ---||--- ♥ Pyret BF 2011-03-16 ♥
  • Tow2Mater

Längst nere på "chartmap" kan du for varje tecken se hur man trycker, man häller ner alt tangenten samtidigt som man trycker siffror på siffertangetnbordet, dvs ALT + 0248 och ALT+0230 .

• Fontana

Du skulle köpt en Mac istället! Där är det väldigt enkelt att få fram de här olika varianterna.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig på laptopen, men om Æ och Ø är markerade på tangentbordet så borde det vara någon kombination av alt/ctrl/Win/shift som ger norska bokstäver.

• perst

Toppenbra tips!
    På en laptop får man markera tecknet, kopiera (med knappen) och sedan klistra in mha "klistra in special" . Välj inklistringsalternativ "enbart text".

• Mowick

Om det är så att du använder ett vanligt tangentbord på jobbet och en laptop hemma, så tror jag att svaret ligger i funktionstangenten. På en laptop brukar det finnas en fn-tangent. Nu sitter jag inte bakom en laptop så jag kan inte testa, men jag har för mig att du ska hålla ner fn+alt innan du använder det numeriska tangentbordet.

fn+alt 0248 = ø
    fn+alt 0230 = æ

Låt mig veta hur det går eller har gått.

• Arne32

Man skall hålla alt knappen nedtryckt medan man skriver siffrorna

0230 (æ) och 0248 (ø)
    0198 (Æ)  -  0216 (Ø)

Sen kan man leta efter andra tecken t.ex  alt 0190 = ¾ lycka till

Med vänlig hälsning Arne

Svar på tråden Norskt ä och ö på laptop?