• fyrklöver76

Blir man MER förkyld/sjuk när man är gravid?!?

Hej!

Är kroppen mer mottaglig för förkylningar osv när man är gravid? Logiskt kanske det är så med tanke på att man har mer än sig själv att jobba för och ta hänsyn till...?
    Jag har varit sjuk (förkyld med en jäkla hosta mm) i drygt 1 vecka nu. Det verkar aldrig ta slut... Är uppe på nätterna och hostar och dricker te dygnet runt känns det som. Har fått vara hemma från jobbet en hel vecka och det är inte likt mig. OM jag är sjuk någon gång, vilket väldigt sällan händer, så är jag borta max 2 dagar...! Någon annan som upplevt samma?

• Svar på tråden Blir man MER förkyld/sjuk när man är gravid?!?
  • malin ulrika

Jo jag har hört att det är så.
    Man har ju så mycket som pågår i kroppen så man blir mer känslig för sjukdomar tror jag...
    Hoppas du kryar på dej snart!

• Lupinen69

Immunförsvaret försämras när man är gravid. Ännu en anledning att ta extra bra hand om sig!

• fyrklöver76

Tack för era svar! Nu är jag uppe igen efter 3 timmars sömn.
    Ja, det måste väl vara så att immunförsvaret är lite sämre... Det är bara så himla jobbigt och så är man rädd för att det på något sätt ska skada lillen i magen. MEN det ska tydligen inte vara någon fara så länge man inte har feber.. Det är nog bättre att vara sjuk nu i vecka 23 än att vara det tidigare i graviditeten kan jag misstänka.

• MansonDust

Jag är inte sjuk men jag nyser VARJE dag som gravid !

• stora storken

God morgon....

Jag hoppas att du är på bättringsväg...jag vill inte "skrämma" dig!

Jag började med vanlig förkylning som övergick efter ett antal dagar i hosta först slemhosta sen ret/torrhosta...och jag är nu inne på min 5 vecka...
    Tycker synd om "han" i magen....
    Kan inte sova på nätterna p g a hosta...fått en hel del olika preparat utskrivet av doktor men tyvärr hjälper inget...nu har det gått så långt att jag hostat sönder revben också...
    Immunförsvaret försämras när man är gravid de förklarade läkaren för mig + att det tar dubbel så lång tid att komma tillbaka....jag orkar ingen ting...
    Sen ar jag två barn sen tidigare....troligen är det någo av oss som bär runt på något "skit" det börjar om med halsont...om och om igen....går det inte över till nästa vecka skall vi söka läkare hela familjen så vi får behandling alla på en gång.
    Ja kan även tillägga att jag är ALDRIG sjuk...senast var för ca 2 år sedan då jag fick magsjuka i från barnen och var hemma 2 dagar.
    Jag är i v 31.

Krya på dig...och jag hoppas verkligen att du är på bättringsväg...och slipper det jag gått igenom!!!!

• vadskajaghetadå

jo precis...

har hört att immunförsvaret går ner så att det inte ska stöta bort barnet..var sjuk hela tiden..allafall i början

• Linon

Jag har oxå fått nåt skit som inte går över, jag brukar ALDRIG vara förskyld i mer än 2 dagar och nu har jag varit det i snart 2 veckor. Det är som stora storken säger: ont i halsen som börjar om och om och om igen, är det årets influensa eller....nån som vet?

Jag gillar inte heller tanken på att h*n i magen ska börja sitt lilla liv med att mamman är sjuk, jag är ju bara i vecka 6.

Linon

• Hildis

Har också hört samma sak tyvärr.
    Och jag har gått och varit småförkyld i flera veckor nu. Inte så farligt mycket, men det ger sig bara inte!

• kayal

..blir man?
    vet inte,... jag har varit förskyld för ett tag sedan, blev däremot mer trött än vadjag brukar bli när jag blir förskyld. Men jag är generellt mycket tröttare än vanligt.
    Så jag vet inte om de liksom.. jämnar ut sig på något vis

Svar på tråden Blir man MER förkyld/sjuk när man är gravid?!?