• Anonym (Äcklad)

Extremt torra händer

Nu under vintern och då det är kallare och sådär så får jag extremt torra händer. Så torra så huden spricker och jag får massa småsår på händerna.

Jag har testat alla typer av krämer och sådär som finns receptfritt på apoteket. Jag har provat att smörja in ganska rejält och sedan ta på mig tunna tygvantar och sådär. Det känns som att jag har testat allt möjligt, utom att gå till en läkare.

Är det värt att gå till en läkare för detta?
    Har ni nå tips som kan tänkas fungera mot mina händer?

Dom ser så hemska ut och jag blir äcklad av dom!

• Svar på tråden Extremt torra händer
  • Anonym

Ett tips som funkar på mig. JAg häller en näve strösocker i handen, häller på olivolja och skrubbar båda händerna. Sen sköljer jag av händerna. Och har på mer olivolja.

• Ananaspaj

morrar åt FLs sida och skriver om inlägget.

undvik all kontakt med vatten, använd alltid handskar, efter toalettbesök använd handsprit istället,
    smörj ofta (som du säkert redan vet och är ungefär vad läkaren kommer säga)
    när du lägger dej, lägg på ett tjock lager kräm och på med plastpåsar och sen gummisnodd så det blir tätslutande.
    kokosfett gör under för huden, helst ohärdat (alltså indet det vanliga i kyldisken)
    rapsolja funkade för en vet jag,

• Eisa

Man går ej till läkare för detta utan till en distriktssköterska som kan skriva ut lämpliga receptbelagda krämer/salvor

• Anonym (Äcklad)
    Eisa skrev 2011-02-09 18:28:55 följande:
    Man går ej till läkare för detta utan till en distriktssköterska som kan skriva ut lämpliga receptbelagda krämer/salvor
    För mig är det samma grej bara att det är olika, vårdcentral som vårdcentral sen skiter jag i vem som kollar på det. Inget man behöver rätta någon för!
  • Anonym (Äcklad)

Tack till er som har gett mig tips. Ska göra ett nytt försök med vissa saker för att se om det funkar.

Det är liksom inte vanligt torra händer, det är bara.. äckligt..

• Eisa
    Anonym (Äcklad) skrev 2011-02-09 18:33:19 följande:
    För mig är det samma grej bara att det är olika, vårdcentral som vårdcentral sen skiter jag i vem som kollar på det. Inget man behöver rätta någon för!
    Jaså förlåt! Trodde ej du tänkte så.
  • Ananaspaj

Äckligt hehe har varit skinnflådd på både händer och fötter av eksem, har ett trevligt på handen nu som inte försvunnit på ett år så jag vet hur du känner dig, inget kul att ha på händerna för det går liksom inte att dölja.
    Pilla inte för då blir det värre men peela gärna, sockrepeelingen i toppen av tråden lät bra

• Anonym (Äcklad)
    Ananaspaj skrev 2011-02-09 18:49:43 följande:
    Äckligt hehe har varit skinnflådd på både händer och fötter av eksem, har ett trevligt på handen nu som inte försvunnit på ett år så jag vet hur du känner dig, inget kul att ha på händerna för det går liksom inte att dölja.
    Pilla inte för då blir det värre men peela gärna, sockrepeelingen i toppen av tråden lät bra
    Jo, jag tycker att mina händer ser så äckliga ut med dessa småsår och torra och sådär. Usch, nej precis. Händerna är svåra att dölja.
    Jag pillar inte och jag ska testa socerkpeelingen ikväll Glad
  • Ananaspaj
    Anonym (Äcklad) skrev 2011-02-09 18:58:01 följande:
    Jo, jag tycker att mina händer ser så äckliga ut med dessa småsår och torra och sådär. Usch, nej precis. Händerna är svåra att dölja.
    Jag pillar inte och jag ska testa socerkpeelingen ikväll Glad
    vad bra, jag har svåra problem att inte pilla, är lite som att bita på naglarna, man gör det utan att tänka på det,
  • Anonym (Äcklad)
    Ananaspaj skrev 2011-02-09 19:20:46 följande:
    vad bra, jag har svåra problem att inte pilla, är lite som att bita på naglarna, man gör det utan att tänka på det,
    Jag har som öppna sår på mina händer så jag klarar mig rätt bra ifrån att pilla faktiskt =)
  • April barn

Aloe vera kräm är jättebra att ha om du har sår, men då ska du ha en fet kräm att smörja med över sen :)

• BlommanFörDagen

Hej!

Jag hade exakt som du tills för några dagar sen då jag inte stod ut längre.
    Mina händer hade blivit så torra att det bildats eksem, och då jag måste tvätta händerna ofta, så blev det en ond cirkel och händerna fick massor av små blåsor som sprack och vätskade sig.

Folk på jobbet började undra vad de var för fel på mina händer då de såg läskiga och rödflammiga ut. Ilband blev det till och med sprickor som sved otroligt mycket.

Läkaren tog en titt på mina händer och sa att jag har Atopiskt eksem. Har använt en medelstark kortison nu i några dagar, plus smörjer med Locobace så fort jag tvättat händerna.
    Redan nu ser mina händer helt normala ut igen.

Så mitt råd är att du inte går och väntar och trixar med en massa huskurer, utan få bot på det direkt så slipper du onödigt lidande.

Lycka till!

• Miss spiderman

Hej !

Jag lider oxå av extremt torra händer i början på varje vintern/ på vintern som tur är har jag en jättesnäll sambo som smörjer in mina händer nästan varje kväll med vanlig handkräm den tiden, nu i vintras var händerna mycket bättre tack vare han.

/S

• icelolly

Jag har exakt samma problem ,har haft i många år. Fick tips av en läkare att testa Canoderm från apoteket. Har kört den i ett par år omväxlande med vissa andra men det är den som fungerat bäst. Dock måste jag komma ihåg att smörja varje dag, gärna 2 gånger. Repair-salvan fungerar också men är bäst om jag redan fått stora sprickor de första dagarna eftersom den är lite tjockare och därmed svårare att applicera, dock fungerar det ju att ta på kvällen. Mina händer kan också se gräsliga ut...

• Anonym
    Eisa skrev 2011-02-09 18:28:55 följande:
    om det är eksem så är det bra att gå till doktorn...
  • mimmi14

Sensen by Nature har en salva som heter ängla fötter, även helt underbar på torra och nariga händer. Ringblomsolja eller salva är också bra. Gå till en hälsokostaffär så kan dom hjälpa dig. Du ska inte ha någon salva med mineralolja dom förstör hudens egna förmåga att producera fett, så man blir bara torrare och torrare.

Ge kärlek och du får massor tillbaka.
  • jag02

Hej! Såg att nån annan skrev det men repairsalvan från apoteket(den orangea) måste du pröva om du inte redan gjort det. Mina händer är jätte torra o massa små sprickor i men efter en natt med den salvan är dom återställda o såren har i princip läkt helt o hållet. Så prova det.

• mommytwo

jag har lidit av eksem i hela mitt liv, mest på händerna.
    provat alla krämer som finns på apoteket. vanliga hudkrämer går bort direkt. inte värt att prova ens.
    locbase, canoderm m.m. räcker inte.
    jag har alltid behövt recept på krämer. oftast någon steroid/kortison salva med fuktkräm eftråt. men nu senast så envisas läkaren med att ge mig emovatkräm. den drar ut på läkningen så fort jag trappar ner på den, vilket man ska göra. använder även miniderm eftråt.

använd så mild tvål du kan hitta. jag använder faktiskt tvättkräm från apoteket.
    undvik kontakt med vatten(självklart!)
    diskhandskar,
    handskar vid blöjbyte(dom är guld värda!!)

vilket schampoo/kroppstvål använder du? vissa gör stor skada på mina händer iaf!

hört att brännässelte kan hjälpa, min faster använder det. dock har jag aldrig fått möjlighet att prova.

gå till en läkare. spendera inte massa pengar på krämer som inte funkar! (om du nu har ett ritkigt eksem)

My Baby K 091031
Svar på tråden Extremt torra händer