• Anonym (rätt?)

Någon som har skrivit på anställningsavtal och inte börjat arbeta?

Jag är jätte förvirrad, känner mig kränkt, lurad och besviken. Har vid två tillfällen blivit ombed för att arbeta åt ett företag där jag skrivit på anställsningsavtal. Första gången var det tänkt att jag skulle provjobba i några dagar. Dagen innan jag skulle börja så meddelar man mig att det inte blir något, fick inget riktigt svar men skulle meddela mig så fort det dök upp en ny tjänst. Efter en tid fick jag ett samtal där de meddelar att de har ett jobb åt mig där kan börja snarast och att de blir glada om jag tackar ja, vilket jag gör, skriver på anställsningsavtal igen för att efter att ha jobbat ett par dagar meddelar mig att tjänsten inte passar mig riktigt och att de kan höra av sig igen längre fram. De hade inte ens meddelat personen ifråga att jag skulle arbeta istället för den andra som har tjänsten nu vilket hon vägrade acceptera därför kan jag inte vara kvar, vilket jag bara är glad över då jag inte litat på de riktigt efter det som hände tidigare. Men samtidigt mår jag dåligt av detta av känner att de har gjort fel, känner att jag vill ta reda på det. Varför så bråttom med att skriva på ett avtal utan att allt är klar? kan tillägga att de har gjort så tidigare mot någon annan. Är det någon som har varit med om något liknande? Sen är jag väldigt arg pga att det är ett jobb som jag är överkvalificierad för, samt för att det har tagit mycket av min tid i kontakten med dem. Även för att jag har missat andra viktiga intervjuer som jag blev tillkallad till, eftersom jag redan hade ett anställninsgsavtal.
    Tacksam för svar : )

• Svar på tråden Någon som har skrivit på anställningsavtal och inte börjat arbeta?
  • Hannah76

Vad är det för avtal du har skrivit på? Vad är det för villkor? Typ av anställning?

• Anonym (rätt?)
    Hannah76 skrev 2011-02-09 18:55:18 följande:
    Vad är det för avtal du har skrivit på? Vad är det för villkor? Typ av anställning?
    Jag har som sagt skrivit på två avtal, den ena står för särskilt avtalade tillfällen, det ar ör ett tag sedan. På den andra står tidsbegränsad anställning så länge uppdraget varar. Deltid
  • Anonym (rätt?)

Någon?

• Hannah76
    Anonym (rätt?) skrev 2011-02-09 19:00:09 följande:
    Jag har som sagt skrivit på två avtal, den ena står för särskilt avtalade tillfällen, det ar ör ett tag sedan. På den andra står tidsbegränsad anställning så länge uppdraget varar. Deltid
    Fst då låter det som om de inte har gjort något fel?
  • Idiolatri

Stod det något start och slutdatum på det tidsbegränsade avtalet? Det är nämligen så att man inte har uppsägningsrätt på samma satt på tidsbegränsade avtal. Låt säga att du skrivit på att jobba 70% i mars och april och sedan kommer de och säger att det inte blir något. Då har de bara två val, antingen hitta andra uppgifter åt dig eller betala lön för dig iaf. 

Förstår inte hur man kan ha ett tidsbegränsad avtal som gäller tillsvidare, det finns inte. Antingen finns ett slutdatum (som givetvis kan förlängas eftersom) eller så är det en tillsvidare tjänst, dvs fastanställning.

• Anonym (rätt?)

På det tidsbegränsade avtalet står det startdatum dock inte slutdatum, jätte konstigt

• Idiolatri

Hur kan det då vara tidsbegränsat? Står det verkligen att det är ett tidsbegränsat avtal, de har gjort fel kontakta facket. Kräv att få börja startdagen, om det inte finns något slutdatum får de väl säga uppdig pga arbetsbrist, beroende på uppsägningstiden har du ju rätt till 1-3 mån anställningstid, och igen även om de inte har några arbetsuppgifter åt dig har du rätt till lön.

• Anonym (rätt?)
    Idiolatri skrev 2011-02-09 19:56:51 följande:
    Hur kan det då vara tidsbegränsat? Står det verkligen att det är ett tidsbegränsat avtal, de har gjort fel kontakta facket. Kräv att få börja startdagen, om det inte finns något slutdatum får de väl säga uppdig pga arbetsbrist, beroende på uppsägningstiden har du ju rätt till 1-3 mån anställningstid, och igen även om de inte har några arbetsuppgifter åt dig har du rätt till lön.
    Jag tycker också att det är konstigt, jag orkade inte bråka med de om detta, ville bara därifrån. Kan tilläga att jag hann aldrig arbeta hos de riktigt utan gjorde det endast i ett par dagar, dvs, de dagarna som jag skulle introduceras, men allt var klar enligt dem och jobbet var mitt. De bad om konto nr och sade att de skulle betala för de timmarna som jag har arbetat... jag var så förbannad : (
    Är inte med i facket då jag knappt arbetat utan har studerat i många år, bott utomlands där jag varit hemma med barnen under lång tid.
  • Anonym
    Anonym (rätt?) skrev 2011-02-09 20:04:25 följande:
    Jag tycker också att det är konstigt, jag orkade inte bråka med de om detta, ville bara därifrån. Kan tilläga att jag hann aldrig arbeta hos de riktigt utan gjorde det endast i ett par dagar, dvs, de dagarna som jag skulle introduceras, men allt var klar enligt dem och jobbet var mitt. De bad om konto nr och sade att de skulle betala för de timmarna som jag har arbetat... jag var så förbannad : (
    Är inte med i facket då jag knappt arbetat utan har studerat i många år, bott utomlands där jag varit hemma med barnen under lång tid.
    De kanske inte var nöjda med hur du var under provanställningen? Och då kan de låta dig gå på dagen.
Svar på tråden Någon som har skrivit på anställningsavtal och inte börjat arbeta?