• Icnivad

Katten biter sönder ALLT!!!

Nu är jag SÅ trött på den där katten!!!!!

Okej, lite bakgrund, så ni fattar.
    Vi hade från början en innekatt som jag skaffade redan när jag bodde hos mina föräldrar.
    När vi flyttade därifrån och han blev ensamkatt så märkte vi att han blev lite uttråkad och ensam.
    Så för att han skulle få sällskap så adopterade vi en katt från ett katthem.

Katten från katthemmet är väldigt skygg och tillbakadragen. Han älskar mig, men nästan alla andra är han rädd för.

Den här nya katten äter på ALLT. Framför allt sladdar. Han biter sönder mibilladdarna, internetsladdar, vässar korna på väggen,.... ja, gud vet allt.
    Men i dag fick jag nog.
    Jag hade en vän över, som hade lagt ifrån sig sin mp3-spelare i hallen när vi satt och fikade.
    Nu när han skulle gå hem såg vi att kattjäveln hade tuggat sönder hans hörlurar!!!

Hur ska jag göra för att få honom att sluta bita söker saker och vässa klorna på väggarna?

Katterna har en GIGANTISK klösmöbel (den täcker en hel vägg i vardagsrummet. Så han har saker han både får tugga och klösa på!

• Svar på tråden Katten biter sönder ALLT!!!
  • saija

Köp bitterspray i djuraffären och spraya kablar mm. Katter gillar ett visst ämne i plast! Köp även kattmynta och ha på klösen så kanske den blir mer intressant. Och så kan du testa feromoner, Feliway, gärna en som du stoppar i vägguttaget. Är kanonbra!

• Icnivad
    saija skrev 2011-02-09 19:51:32 följande:
    Köp bitterspray i djuraffären och spraya kablar mm. Katter gillar ett visst ämne i plast! Köp även kattmynta och ha på klösen så kanske den blir mer intressant. Och så kan du testa feromoner, Feliway, gärna en som du stoppar i vägguttaget. Är kanonbra!
    Katten änvänder klösmöbeln hela tiden. Så den är väldigt välanvänd.
    Det jobbigaste är det att större kablar biter han inte på, utan de är just de som man glömmer, eller som ramlar ner, eller som i det här fallet som var droppen, på saker vänner har med sig.
    Jag kan ju inte be vännerna att spraya in alla sina saker de tar med pga. katten.. >.<
  • 84 Anna

Vissa katter verkar ha ett behov av att tugga. Vår katt tuggar på plast och metall och blev väldigt förtjust i ett sånt där smalt litet hundben, av kokt oxhud som vi hade liggandes hemma. Kostar typ 1 kr i djuraffären. Kan vara värt att testa.

• semlorna

Hur aktiverar du dina katter? Hur gammal är han? Kastrerad?

Det du beskiver låter som en uttråkad, överenergisk katt.

• saija

Om det är en innekatt kan du aktivera honom med en laserpekare ca 10 min per dag, det brukar göra susen! :)

• Icnivad
    84 Anna skrev 2011-02-09 20:36:09 följande:
    Vissa katter verkar ha ett behov av att tugga. Vår katt tuggar på plast och metall och blev väldigt förtjust i ett sånt där smalt litet hundben, av kokt oxhud som vi hade liggandes hemma. Kostar typ 1 kr i djuraffären. Kan vara värt att testa.
    Tack, det ska jag testa!
    semlorna skrev 2011-02-09 20:36:55 följande:
    Hur aktiverar du dina katter? Hur gammal är han? Kastrerad?

Det du beskiver låter som en uttråkad, överenergisk katt.
    Mina katter älskar att "kasta apport" så det gör jag mycket, sen leker jag med en "leksak på minne" upp och ner i deras klätterställing. Sen leker det VÄLDIGT mycket med varandra.
    Katten är 9 månader, ja, han är kastrerad.
  • Icnivad
    saija skrev 2011-02-09 20:38:51 följande:
    Om det är en innekatt kan du aktivera honom med en laserpekare ca 10 min per dag, det brukar göra susen! :)
    Oh! det ska jag nog testa! :) Då behöver jag inte springa själv! ;)
  • semlorna

Tycker många katter blir terroristen runt halvåret och är jobbiga fram till 1,5-2 års åldern.

Försök lära honom att låta bli sladdar genom att uppmuntra och berömma honom när han inte är på dom. Lägg fram en sladd och beröm och lek sålänge han låter bli dom. Uppmuntra honom att klösa på trädet (för jag antar att det är ett klösträd som går att kloa bra på?) genom att riva med naglarna över klösytorna när han är vaken och inärheten. Beröm när han kloar rätt. Du kan också ge honom råa kycklingvingar att bita på. Det ger både aktivering och tandmotion.

Att berömma och uppmuntra rätt beteende är viktigt. Om du skäller eller uppmäksammar när han gör dumheter så är risken att han tycker det är roligt istället. Nä han gör dumheter så säg bara nej och ta bort det han håller på med eller flytta på honom från stället utan att bli arg eller säga mer.

• SailorGirl

Våra katter tuggade sönder räkningar och sladdar, bl.a. Speciellt posten låg illa till: Den blev attackerad i samma stund som den kom genom brevinkastet Tack och lov var det en fas som gick över strax innan de blev året. Katterna var kastrerade när det började (vilket gjordes vid 6 mån pga att de var syskon).

Klösmöbler och kattleksaker har våra katter inte blivit intresserade av förrän de var något år gamla, förutom leksaksmöss. Innan dess var det roligare med små mjukdjur, pappersbollar och att "brottas" med oss (Klia på magen, kivas lite och till slut lite brottning tills katten själv sa stopp, eller man fått smaka nog på klorna för egen del ).

• nemo1

Ta en sprayflaska och blanda vatten och ättika i den. Spraya på dom väggarna han klöser. Vet ni sedan tidigare att han gillar sladdar så lägg inte ifrån er mobil laddare och dyl. så att katten får tag i det. Och snälla, skriv inte kattjävel. Som andra skriver ni måste aktivera katterna lite även om dom är två. Köp även Feliway som ni har blivit rekommenderade här, den är väldigt bra.

• mion

lägg en sladd o ha på off spray el vad den heter fr djuraffären sen lägger du kattmynta oxå djuraffären där han FÅR tugga eller vara =) då låter han kanske bli sladdar sen

• HannaE

Har en katt som äter kartong och sladdar. Det funkar ganska bra att gnugga den vita sidan av skal från citrusfrukt på det man inte vill han skall tugga på, men det blir ju litet kladdigt och kan bli gula fläckar så man kan inte alltid göra så. Men det doftar gott i vardagsrummet när vi 'kattsäkrat' scartkablarna förstås.

Han blir mycket värre med tuggandet om han har tandsten -- dags för översyn på din kisses tänder kanske?

Annars säger jag som andra redan sagt i tråden, ge kissen en tuggleksak! Torrfoder är också bra, så får kissen knapra litet.

Man lever så länge man lär.
  • Icnivad
    HannaE skrev 2011-02-10 12:11:11 följande:
    Har en katt som äter kartong och sladdar. Det funkar ganska bra att gnugga den vita sidan av skal från citrusfrukt på det man inte vill han skall tugga på, men det blir ju litet kladdigt och kan bli gula fläckar så man kan inte alltid göra så. Men det doftar gott i vardagsrummet när vi 'kattsäkrat' scartkablarna förstås.

Han blir mycket värre med tuggandet om han har tandsten -- dags för översyn på din kisses tänder kanske?

Annars säger jag som andra redan sagt i tråden, ge kissen en tuggleksak! Torrfoder är också bra, så får kissen knapra litet.
    De har någon specialmat som ska motverka tandsten. De äter IAMS.
    Sen kollade de tänderna när vi var på hälsokontroll för inte så länge sedan.

Men det där med tuggleksaker ska jag köpa!
    Efter att ha läst en del så tror jag att det är "tonårstrots" som han håller på med.
  • IceJossan

• Tabasco på sladdarna

• Aluminiumfolie där han klöser på väggarna

• Tuggben som han får äta under uppsikt - jag har läst om en katt som satt en bit sådant på tvärsan i halsen! Tackolov var matte hemma och kunde få ur biten, men en annan gång kanske det inte slutar lika lyckligt! Så ge endast tuggben när du kan ha stenkoll på katten.

• nemo1

Passa dig för att gnugga citron på sladdarne, då får du blekta fläckar där sladdarna ligger.

Svar på tråden Katten biter sönder ALLT!!!